شناسهٔ خبر: 143201 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اگر امریکا از برجام خارج شود در همکاری با آژانس تجدیدنظر می کنیم

ذوالنور.jpg رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت: اگر امریکا از برجام خارج شود قطعا ما برجام را ادامه نمی دهیم و در همکاری خود با آژانس تجدید نظر می کنیم و خروج از پروتکل را هم در مجلس تصویب خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام ذوالنور در رادیو گفتگو با اشاره به شروط ترامپ گفت: مطمئن باشید اگر زمینه تحقق این ۴ شرط وجود داشت، ترامپ تمدید تعلیق تحریم ها را انجام نمی داد.

وی ادامه داد: در دور بعدی نیز برای امریکا وقوع این ۴ شرط وجود نخواهد داشت و ترامپ از روی ناچار و اجبار تعلیق تحریم ها را امضا کرد که سه ماه و ده سال دیگر نیز شرایط تغییر نمی کند و ترامپ این تعلیق را [مجددا امضا می کند.

حجت الاسلام ذوالنور افزود: ساختار برجام معاهده ای چند جانبه و بین المللی است و در این شرایط دبه ی یک فرد نمی تواند باعث تغییر شود؛ چراکه پایه و اساسی برای قراردادهای بین المللی و اعتماد جهانی باقی نمی ماند؛ در غیر اینصورت هیچ کشوری قراردادی را امضا نمی کند.

وی تصریح کرد: اگر ترامپ از برجام خارج شود برجامی باقی نخواهد ماند. چراکه این کل با حذف اجزا، از بین نمی رود و امکان ندارد ما با اروپایی ها ادامه دهیم؛ همچنین اروپا از امریکا خواسته به برجام پایبند بماند و اگر قادر باشند ترامپ را [به این کار وادار کنند] باید همین امروز ترامپ را به بقای برجام وادارند!

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: بحث موشکی که یکی از شروط ترامپ است، هیچ ربطی به برجام ندارد و همین که او اعلام کرده بحث موشکی باید به برجام بپیوندد، بدین دلیل است که تا کنون امریکا سر جامعه جهانی کلاه می گذاشت و خودشان اعلام داشته اند که موشکی جز برجام نیست.

وی افزود: ایران با خروج ترامپ هیچ چیزی از دست نمی دهد. برجام آش دهن سوزی برای ما نبوده است و امریکایی ها باید التماس کنند که ایران به برجام پایبند باشد؛ مسئله هسته ای حق مسلم ماست که با برجام طی ۲۵ سال به ما داده می شود ولی چرا حال به این حق دست نیابیم!؟

حجت الاسلام ذوالنور اظهار کرد: آورده ما روی میز بسیار زیاد بوده ولی این حق و حقوق را بصورت قطره چکانی می دهند و اگر امریکا از برجام خارج شود قطعا ما برجام را ادامه نمی دهیم و در همکاری خود با آژانس تجدید نظر می کنیم و قطعا خروج از پروتکل را در مجلس تصویب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما یک رژیم بازرسی ویژه فراتر از ان پی تی و پروتکل ر پذیرفته ایم که با خروج امریکا از برجام آن را تعطیل خواهیم کرد. همچنین حق داریم به هر نوع فعالیت صلح آمیز هسته ای دست بزنیم و حق خود می دانیم به هر درصد که حق و نیاز داخلی ماست، اورانیوم را غنی کنیم.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه اجازه دخالت در بحث موشکی را به امریکا و هیچ کس نخواهیم داد، افزود : خروج امریکا از برجام برای آن ها پشیمان کننده خواهد بود، ترامپ دور بعدی یا مجددا تعلیق تحریم ها را امضا کند و یا با خروچ از برجام هزینه بیشتری بپردازد.

نظر شما