شناسهٔ خبر: 143198 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کلانتری: طرح ترافیک کمکی به کاهش آلودگی نمی‌کند

عیسی کلانتری/2 رئیس سازمان محیط زیست با اعلام این خبر که تا پایان سال آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک را تهیه خواهیم کرد، گفت: یقین داشته باشید به هر قیمتی این قانون را اجرا خواهیم کرد حتی اگر فریاد خودرسازان،‌ سندیکاها، اصناف و کارخانه‌ها بلند شود.

به گزارش «نماینده»، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک که از صبح امروز در محل سازمان محیط‌ زیست در حال برگزاری است، گفت: با وجود مشکلات عدیده محیط‌ زیستی بیشتر از آنکه در جامعه کار کنیم و مردم را آموزش دهیم تا به حقوق‌شان آشنا شوند، بیشتر به تبلیغ کردن روی آورده‌ایم، تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست‌محیطی را برای مردم به ارمغان آورده است حاصل این رویکرد اشتباه بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست قوانین رانتی و حمایت‌های بی‌حدوحصر رانت‌گونه را دلیل شرایط کنونی زیست‌محیطی جامعه دانست و ابراز داشت، وقتی گروه اندکی برای جامعه تصمیم بگیرند، پیامد آن به هم ریختن وضع زندگی مردم است.

کلانتری در ادامه تصریح کرد: در حرف از مردم زیاد می‌گوییم، اینکه مردم باید بدانند و خواسته‌های مردم باید عملی شود، اما وقتی پای رانت‌های اقتصادی به میان می‌آید مردم فراموش می‌شوند و آنها را با هزاران مشکل گرفتار می‌کنیم.

وی بابیان اینکه در یک ماه گذشته حدود 6 کلان‌شهر هوای آلوده‌تری از تهران داشته‌اند، گفت: آنهایی که هوای شهرها را آلوده می‌کنند از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار قوی هستند. وقتی اجازه می‌دهیم گازوئیل غیراستاندارد و خودروهای آلوده‌کننده وارد هوای شهر شوند و از طرفی شهرداری‌ها به دلیل نداشتن سیستم حمل‌ونقل استاندارد، ماشین‌های آلوده‌کننده را وارد شهر می‌کنند، دیگر نمی‌توانیم صحبت از خلاء قانونی کنیم. مشکل ما امروز عدم اجرای قوانین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: وقتی به مسئولان و مدیران می‌گوییم کارخانه‌ای آلوده‌کننده است و از بالادست گفته می‌شود آیا می‌خواهید چند هزار کارگر را بیکار کنید؟ قانون هوای پاک تکلیف را مشخص کرده و همه هوای پاک می‌خواهند که برای رسیدن به آن باید شرایطی اعمال شود، هوای پاک حق مردم است و این حق جلوتر از حق هسته‌ای قرار دارد و باید اراده ملی برای داشتن هوای پاک، حتی تأمین آب پاک و غذای سالم به وجود بیاید.

کلانتری ابراز داشت: وقتی شرط و شروط هوای پاک ظهور پیدا می‌کند، می‌گویند نمی‌توانیم گازوئیل سالم را تولید کنیم باید وارد کنید، از جهتی فشار می‌آورند گازوئیل‌سوزها فیلتر بگذارند و با هزینه‌های چند میلیونی فیلتر نصب می‌شود، اما به دلیل گازوئیل نامناسب این فیلترها از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه همه به دنبال تولید ملی هستند اظهار داشت: وقتی نمی‌توانیم گازوئیل سالم تولید کنیم، تولید ملی گازوئیلی که ده‌ها برابر استاندارد گوگرد دارد، چه توجیهی می‌توان کرد. در حال حاضر در شهر مشهد گازوئیل 8 هزار واحدی و در اصفهان گازوئیل 6 هزار واحدی تولید می‌شود که بسیار آلوده‌کننده است و به همین دلیل دوسوم آلودگی شهرهای بزرگ مربوط به خودروهای گازوئیل‌سوز فرسوده برآورد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه طرح‌های ترافیک کمکی به آلودگی هوا در فصل سرما نمی‌کند، اظهار داشت: امیدواریم قانون هوای پاک که در پایان سال آیین‌نامه‌هایش تهیه می‌شود بتواند به این شرایط کمک کند. اما تنها راه اجرایی کردن این قانون وجود اراده ملی است، برای اینکه محیط‌زیست سالمی برای مردم داشته باشیم، تنها قوانین کارساز نیست.

کلانتری با اشاره به قانون عادلانه توزیع آن‌که از تصویب آن 35 سال می‌گذرد، ابراز داشت: با وجود تصویب چنین قانونی، پس از 35 سال تهدید آبی نه‌تنها محیط‌زیست کشور که زندگی مردم را به مخاطره انداخته است. اگر به این قانون عمل می‌کردیم وضعیت آب کشور بهتر از حال حاضر بود.

وی افزود: برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی زیرزمینی،‌مصارف غیرمجاز و دیده نشدن حقابه‌های زیست‌محیطی و ورود ریزگردها در جنوب کشور که عمدتاً دارای منشأ داخلی هستند از دلایل عدم توجه به این قانون بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قانون داشتن خوب است، اما اجرای قانون به‌مراتب مهم‌تر است. قطعاً اگر آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک تا پایان سال به تصویب برسد، به هر قیمتی این قانون را اجرا می‌کنیم. شاید فریاد خودروسازان، سندیکاها، ‌اصناف و کارخانه‌ها بلند شود، اما به همه همکاران و دوستانم هشدار می‌دهم که برای یک رودرویی بزرگ و اجرای قوانین آماده باشند.

کلانتری با تأکید بر اینکه این قانون به تأیید شرعی و عرفی رسیده و به دولت و دستگاه‌های ابلاغ شده است، ابراز داشت: وظیفه ما پاسداری از قانون است و موظفیم در حین توسعه کشور هوا و آب پاک را برای مردم تأمین کنیم.

وی از عدم همکاری‌های مجلس شورای اسلامی برای تأمین محیط‌زیست سالم ابراز تأسف کرد و گفت: قرار بود صندوق توسعه ملی 2 میلیارد دلار برای مدیریت پسماندها با اولویت استان‌های شمالی تخصیص دهد که به دلیل مخالفت مجلس این مسئله بلاتکلیف ماند. علاوه‌بر این برای آبخیزداری، جلوگیری از ورود ریزگردها و احیای تالاب‌ها پیشنهاداتی به مجلس شد که تابه‌امروز معلق مانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست وجود 60 هزار کامیون فرسوده و حدود 3 هزار خودروی آلاینده شرکت واحد را که 55 درصدشان فرسوده شده‌اند، عامل آلودگی‌ شهرهای بزرگ دانست و گفت: اگر بخواهیم در مدت یک سال حدود 50 هزار خودروی فرسوده را جایگزین کنیم، نیازمند 8 میلیارد دلار اعتبار هستیم که مسلماً با وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست.

کلانتری با اشاره به اینکه دیوان‌سالاری پارک پردیسان به کل کشور از بین رفته است، گفت: هر مدیر استانی به‌عنوان یک مدیر محیط‌زیست کشوری می‌تواند تصمیم‌گیری و اقدام داشته باشد، مدیران استانی باید خودشان برای استانشان تصمیم بگیرند و تشخیص دهند چگونه آن را مدیریت کنند که حداقل آلودگی و تخریب زیست‌محیطی به همراه داشته باشد.

وی افزود: به مدیران استانی توصیه می‌کنم برای اجرای قانون هوای پاک در استان‌ها به هیچ‌کس باج ندهند تا مردم به حق هوای سالم خود برسند.

نظر شما