شناسهٔ خبر: 143171 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قالیباف چه شهرداری و شهری را تحویل نجفی داد؟

قالیباف و نجفی آمار و ارقام نشان از تحول صددرصدی پایتخت در دوران مدیریت شهردار جهادی تهران دارد. به طوری که حدود نصف زیرساخت های شهر در این دوره ساخته شد و فضای سبز شهر تقریبا دو برابر شد.

به گزارش «نماینده»، بر اساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران مقرر شد تا محمدعلی نجفی گزارشی از وضعیت شهرداری تهران و شهری را که تحویل گرفته است ظرف مدت ۱۰۰ روز به شورا ارائه کند وروز یکشنبه ۲۴ دی ماه، این گزارش در صحن پارلمان شهری ارائه شد. این موضوع بهانه ای شد تا کارنامه ۱۲ ساله قالیباف را بار دیگر تورق کنیم و البته به برخی وعده های شهردار جدید تهران نیز که اکنون نزدیک به ۵ ماه است سکان شهر را در دست گرفته نیم نگاهی بیاندازیم.

قالیباف چه تحویل گرفت و چه تحویل نجفی داد؟

آمار و ارقام نشان از تحول صددرصدی پایتخت در دوران مدیریت شهردار جهادی تهران دارد. به طوری که حدود نصف زیرساخت های شهر در این دوره ساخته شد و فضای سبز شهر تقریبا دو برابر شد. در شرایطی که دو تحریم خارجی و داخلی در دولت های نهم، دهم و یازدهمنسبت به شهرداری تهران عمال می شد، اما محمدباقر قالیباف کارنامه قابل دفاعی از خود برجای گذاشته است. درواقع زیرساخت های پایتخت تا افق ۱۴۰۴ در دوران مدیریت وی ایجاد شده است و دیگر تهران جدید بر مدار یک برنامه مشخص و مدون کارش را پیش می برد. در ادامه به منظور اثبات  این ادعا عملکرد قالیباف را در برخی حوزه ها طی ۱۲ سال گذشته بررسی می کنیم.

۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بدهی شهرداری؛ ۱۹ هزارمیلیارد تومان طلب از دولت

در پایان مردادماه ۹۶ که قالیباف شهرداری تهران را به نجفی تحویل داد، ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران بود که این شامل بدهی های دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران، بانک ها و سود کارمزد بانک ها می شد، اما همین شهرداری ۱۹ هزار میلیارد تومان هم از دولت بر اساس حسابرسی ها طلبکار بود. این را گزارش مکتوب شهرداری به شورای چهارم با تمامی اسناد موجود تایید می کند.

۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در اختیار شهرداری

 در حوزه سرمایه گذاری نیز دارایی های شهرداری تهران ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه آن زمان شورای شهر(شورای چهارم) آماده فروش و سرمایه در اختیار بود. به عبارت ساده تر از جهت رقمی کمتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان کل املاکی است که در دوران مدیریت ۱۲ ساله قالیباف در شهرداری فروخته شد اما در طول همین ۱۲ سال ۲۲ هزار میلیارد هم به املاک شهرداری تهران افزود شد. بنابر این در مجموع  دارایی های شهرداری تهران در حوزه املاک بیشتر شده است. یعنی شهرداری تهران نه تنها بدهی نداشت بلکه شاخص های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی اش مثبت بود.

شفافیت مالی در شهرداری؛ انجام تمام تهاترها زیرنظر شورا

وقتی می خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشید، اما تا سال ۸۵ این پایه در شهرداری وجود نداشت. بنابراین زمانی که قرار شد در شهرداری تهران حسابرسی در سال ۸۵ انجام شود، حسابرس آن را غیرقابل اظهار نظر اعلام کرد، اما وقتی قالیباف شهرداری را به نجفی تحویل می داد تفریغ بودجه سال ۹۵ را هم به شورای شهر داده بود. این تفریغ بودجه علاوه بر شهرداری از سوی شورای شهر هم حسابرسی می شد و درواقع دوبار حسابرسی انجام می شد.

ضمن اینکه تهاتر ها هم شفاف شد. یعنی تا قبل از سال ۸۴ در شهرداری مبادلات مالی نقدی بود و چک و فروش اموال در حساب ها نمی آمد. خود همین باعث عدم شفافیت بود، اما در این ۱۲ سال سازوکار لازم فراهم شد تا همه تهاتر ها به تصویب شورا برسد و با ضوابط و مقررات مشخص شود یعنی حالا در بودجه شهرداری نوشته شده چقدر بودجه نقدی و غیر نقدی وجود دارد.

افزایش بالغ بر ۴ برابری خطوط مترو پایتخت

در سال ۸۴ که دوره مدیریت محمدباقر قالیباف آغاز شد تنها دو خط مترو به صورت ناقص در پایتخت اجرا شده بود. خط یک در شمال تهران از ایستگاه حقانی در اراضی عباس آباد شروع می شد و تا شهرری می رفت، دیگری خط دو مترو بود که از میدان صادقیه به سمت دردشت در شرق تهران امتداد پیدا می کرد و البته خط تهران – کرج که با محاسبه آن، در مجموع حدود ۷۴ کیلومتر مترو بیشتر در شهر نبود. در دوره مدیریت وی خطوط یک و دو مترو تکمیل شد و خطوط سه و چهار و هشت ساخته شد. خط پنج تکمیل شد. تست گرم خط شش انجام شد و بخشی ازخط هفت حتی به بهره برداری نیز رسید.

به طوری که تهران از حدود ۷۴،۷۵ کیلومتر مترو به ۳۲۰ کیلومتر خط مترو رسید. در واقع از جهت زمانی در حدود بیش از بیست سال قبل از مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران تنها ۷۵ کیلومتر مترو ساخته شد و در دوران وی ای عدد به ۳۲۰ کیلومتر رسید. در این خطوط حدود ۲۸۵ کیلومتر مسیری است که مردم از آن استفاده می کنند اما باید در نظر داشت که هر خطی مترو ریل هایی هم برای نگهداری و تعمیرات دارد.

افزایش بالغ بر هزار تایی تعداد واگن ها در ناوگان مترو

در سال ۸۴ کمتر از ۳۰۰ واگن مترو در شهر تهران وجود داشت اما تا مردادماه ۹۶ تعداد واگن های مترو از مرز ۱۳۰۰ واگن گذشت. البته اگر دولت ۱۵۰۰ واگن به مترو تهران می داد این ظرفیت وجود داشت که روزانه ۱۰ میلیون مسافر با مترو جا به جا شود و سهم عمده ای از سفرهای شهر با این ناوگان پاک صورت گیرد.

در این میان فراموش نکنیم که ۵۰ درصد هزینه مترو بر عهده دولت است که در هزینه های زیرساختی باید تامین می شد، اما سهمی که دولت به شهرداری در این ۱۲ سال داد خیلی کمتر از این ارقام بود. با توجه به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو با واگن ها ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد، در خطوط سال های اخیر کل بودجه ای که از سوی دولت در اختیار مترو قرار گرفته، کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده، یعنی با بودجه های دولتی کمتر از ۳۵۰ متر مترو ساخته می شده اما در همین شرایط خطوط شش، هفت و هشت مترو ساخته شد و خط سه نیز با ایستگاه های متعدد در اختیار مردم قرار گرفت.

خرید و نوسازی بالغ بر ۳ هزار اتوبوس بدون حمایت دولت

در دوره قبل مدیریت شهری ۱۰ خط بی آر تی احداث شد. علاوه بر این اتوبوس های کولردار و اتوبوس های دو کابین وارد پایتخت شده تا مردم از دست مینی بوس های فرسوده و اتوبوس های قدیمی و نامناسب راحت شوند.

خرید و بکارگیری ۲۵۴۴ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۴، بازسازی تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۹۳ و ۲۸۶ دستگاه در سال ۱۳۹۴ بدون دریافت اعتبار و بازسازی تعداد ۶۳ دستگاه اتوبوس برقی درجهت رفاه حال شهروندان درحالی که دولت سهم ۸۰ درصدی اش را دراین حوزه به دست فراموشی سپرده طی این سال ها صورت گرفته است.

ایجاد سامانه خدمات دهی به معلولان و جانبازان

در دوره اخیر مدیریت شهری پایانه معلولان و جانبازان ایجاد شد. به طوری که در دوره شهرداری قالیباف ۶۲ دستگاه ون در ۳ شیفت کاری و ۷۰ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده تا به ۳۴۰۰ مشترک از مراکز و سازمان های مردم نهاد، انجمن های خیریه و...خدمات دهی کند. روزانه ۳ تا ۵ دستگاه اتوبوس با میانگین ۴۰ نفر به صورت رایگان فعال بود و تعداد ۵۵ دستگاه اتوبوس نیز به صورت رایگان در اختیارسرویس مدارس استثنایی شهر تهران قرار گرفت.

قرارگیری شهرداری تهران در تراز اول در حوزه هوشمندسازی بین دستگاه های دولتی و غیردولتی

در دوران مدیریت جهادی قالیباف بر تهران در حوزه هوشمند سازی پایتخت بیش از ۱۳۰ – ۱۴۰ خدمت ارائه شد که این خود انضباط کاری و شفافیت مالی را در حوزه ساخت و ساز بالا برد. به عبارت دیگر در این دوره تغییر مدیریت نسل دوم به نسل چهارم یعنی مدیریت دهه ۷۰ میلادی در شهرداری تهران به مدیریت نسل چهارمی یا دهه دومی قرن ۲۱ تبدیل شد تا در این راستا بسترسازی لازم برای کوچک سازی در شهرداری تهران صورت گیرد.

با هوشمندسازی صورت گرفته سیستم می گوید که به طور مثال کدام نقاط شهر باید نظافت شود و یا کدام قسمت از فضای سبز باید آبیاری شود که این مهم نه تنها موجب کاهش قیمت تمام شده می شود بلکه کمکی شایان به اداره بهتر شهر و در نهایت شهروندان می کند.

بدون شک در بین دستگاه های دولتی و غیردولتی شهرداری تهران در این دوره درخصوص هوشمندسازی در جایگاه اول ایستاد. به طوری که طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ شهرداری تهران در آیتم صدور پروانه در شاخص هوشمندسازی از رتبه ۱۶۷ به ۲۷ رسیده است.

افزایش دو برابری پل ها و تقاطع های غیرهمسطح

تا سال ۸۴ تهران کلا ۱۵۷ تقاطع غیرهمسطع شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها داشت، اما در پایان دوره مدیریت قالیباف به حدود ۳۵۰ تقاطع غیرهمسطح رسید و این یعنی بیش از دو برابر شد. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علی(ع) به تنهایی ۵۷ پل ساخته شد.

احداث حدود نیمی از بزرگراه های تهران در دوره اخیر مدیریت شهری

 محاسبات نشان می‌دهد ۴۳ درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل ۲۳۱ کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است.

مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۸ تدوین شد، تهران نیاز به ۵۵۵ کیلومتر رینگ بزرگراهی داشت. گسترش تهران در طول ۴ دهه اخیر از یک سو و از سوی دیگر افزایش جمعیت در این کلانشهر نیاز تکمیل رینگ بزرگراهی را در پایتخت بیشتر از گذشته کرده بود. با توجه به نیاز شهر تهران در توسعه معابر و بزرگراه‌ها آمارهای موجود نشان می‌دهد که از ابتدای تشکیل بلدیه تا شهریورماه سال ۸۴، چیزی در حدود ۳۰۳ کیلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل ۵۷ درصد از کل طول بزرگراه‌هایی می‌شود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته می‌شد.

این در حالی است که اوج اجرای طرح‌های عمرانی و بزرگراه‌سازی در زمان تحریم‌های بین المللی بود در نتیجه تنها راهی که می‌توانست مدیریت شهری تهران را در تکمیل این بخش از طرح‌های عمرانی موفق کند، اتکا به مدیریت جهادی بود. روحیه جهادی بود که باعث شد تا شهرداری تهران در سرعت ساخت پروژه‌های سنگین و بزرگی مانند امام علی(ع)، صدر، شهید زین‌الدین و... رکوردهای بی نظیر بین‌المللی را به ثبت برساند.

احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در ۱۲ سال اخیر

امروز بالغ بر ۲۴ کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو در تهران داریم که همه اینها از سال ۸۴ تا مرداد ۹۶ ساخته شده است. البته تونل رسالت تنها تونلی بود که کلنگ احداث آن پیش از سال ۸۴ به زمین خورد اما تا سال ۸۴ کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت که در این دوره کاملا ساخته شد و به بهره برداری رسید. لازم به تاکید است تونل های مترو، آب های سطحی و تاسیسات در این ارقام محاسبه نشده است.

ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال ۸۴ تا مرداد ۹۶

تا سال ۸۴ در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ بوستان بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و ۲۰۰ بوستان در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. درواقع از سرانه حدود کمتر از ۹ مترمربع فضای سبز برای هر نفر به حدود ۱۶ مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. در این میان چندین رود دره در تهران نیز تفرجگاه شده است. رود دره هایی که تبدیل به بوستان نهج البلاغه، جوانمردان، ولنجک، دربند، دارآباد و اوین درکه شده اند از آن جمله هستند.

اگر تصاویر دوربینی ۱۰ سال قبل تهران را نگاه کنید و با تابستان ۹۶ مقایسه کنید متوجه تفاوت جالبی در حوزه فضای سبز بزرگراهی می شوید. به طوری که دیگر در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز مشاهده نمی شود. اگر بزرگراه های یادگار امام، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید می بینید در حوزه فضای سبز اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.

درختکاری پیرامون تهران در طول ۹ سال گذشته به‌اندازه ۱۵ سال آغاز اجرای طرح جنگل کاری پایتخت

اگرچه در طول ۱۵ سال اجرای طرح جنگل کاری پیرامون شهر تا سال ۸۴ تنها ۲۰ هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال ۸۴ این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که در طول ۹ سال این طرح پیشرفتی بیش از ۷۴ درصدی داشته است و بالغ بر ۳۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال‌جاری نیز بالغ بر هزارهکتار از اراضی اطراف تهران در قالب طرح کمربند سبز درختکاری خواهد شد. در واقع در طول ۹ سال گذشته به‌اندازه ۱۵ سال آغازین اجرای این طرح درختکاری در اطراف تهران انجام شده است.

ترمیم و نوسازی بافت فرسوده در تهران ۴ برابر کشور

در حوزه بافت فرسوده هم گرچه مجلس تصویب کرد که شهرداری باید ۵۰ درصد به شهروندان تخفیف بدهد و دولت هم باید این هزینه را جبران کند، اما از آنجا که دولت به شهرداری تهران هیچ بودجه ای در این بخش همانند دیگر بخش ها نداد، شهرداری تهران خود اقدام کرد و با تخفیف ۱۰۰ درصدی  که اعمال کرد، نتیجه آن شد که در حالی که رشد بافت فرسوده در کشور تا تابستان امسال ۸ درصد بود، در تهران این عدد ۳۴ درصد شود.

یعنی به همت شهردار جهادی پایتخت، در تهران ۴ برابر دیگر نقاط کشور بافت فرسوده ترمیم و نوسازی شد. درواقع مردم در تهران در بافت فرسوده برای نوسازی واحد فرسوده خود هیچ هزینه ای به شهرداری پرداخت نکردند و همین عامل باعث شد تا رشد ساخت و ساز در بافت های فرسوده از همه نقاط تهران بیشتر شود و صدور پروانه در مناطق جنوب شهر به مراتب بیشتر از شمال شهر شود. به عنوان مثال در منطقه ۱۲ براساس شاخص های بانک مرکزی رشد ۱۳ تا ۲۴ درصدی را در بافت فرسوده شاهد بودیم.

افزایش حدود ۸۰ درصدی ایستگاه های آتش نشانی پایتخت در دهه اخیر

در دوره اخیر مدیریت شهری تعداد ایستگاه های آتش نشانی با رشد حدود ۸۰ درصدی مواجه بوده است. به طوری که در سال ۸۴  تعداد ایستگاه ها ۷۲ ایستگاه بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده تا تابستان ۹۶ این تعداد به ۱۳۰ ایستگاه رسیده است که ۱۲۳ ایستگاه آن در حال خدمات دهی و ۷ ایستگاه آماده بهره برداری است. به عبارت دیگر ۴۴.۶ درصد ایستگاه های آتش نشانی تهران در دوره اخیر مدیریت شهری احداث شده است.

 کاهش ۴۳ درصدی محدوده تحت پوشش هر ایستگاه آتش نشانی

در بازه ۱۲ ساله اخیر محدوده طرح پوشش هر ایستگاه با ۴۳ درصد کاهش روبرو بوده است. یعنی در سال ۸۴ محدوده تحت پوشش هر ایستگاه ۱۰.۷ کیلومترمربع بود که با افزایش تعداد ایستگاه ها به ۶.۰۹ کیلومترمربع رسیده است تا ۴.۶۱ کیلومترمربع نیز کاهش داشته باشد. این یعنی هر ایستگاه می تواند روی محدوده کوچکتری برای خدمات رسانی تمرکز کند.

کاهش حدود ۲۵ درصدی زمان رسیدن به محل حریق

زمان رسیدن به محل حادثه در دوره اخیر مدیریت شهری حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است. این زمان درسال ۸۴ پنج دقیقه و ۳۲ ثانیه بوده که امسال به چهار دقیقه و ده ثانیه رسیده است.

 حدود ۷۰ درصد ناوگان عملیاتی آتش نشانی در دوره قالیباف تجهیز شده است

در حال حاضر نسبت به سال ۸۴ توسعه ناوگان عملیاتی به همراه تجهیزات با ۲۳۱ درصد افزایش همراه بوده است. به طوری که تا سال ۸۴ ناوگان عملیاتی آتش نشانی تنها ۲۷۴ دستگاه بوده اما تا تابستان امسال با ۵۷۲ دستگاه افزایش به ۸۴۶ دستگاه رسیده است. البته در اخبار اخیر شهردار جدید تهران نیز به ورود برخی تجهیزات به ناوگان آتش نشانی اشاره کرد، اما نگفت که قرارداد خرید این تجهیزات نیز در زمان شهردار قبلی منعقد شده است.  

تجهیز ۳۵۴ محله تهران به خانه های سلامت

در دوره اخیر مدیریت شهری، برنامه راهبردی ۵ ساله شهرداری تهران در حوزه سلامت شهری شامل چالش ها، اهداف، راهبردها و برنامه ها در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ تدوین گردید و برای اجرای این برنامه ها و ماموریت ها، «اداره کل سلامت» با رویکردی کاملاً اجتماعی و فرهنگی در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل شد.

پیشگیری و جلوگیری از بروز بیماری ها و نارسایی ها نیازمند آموزش های همگانی و تعامل مستقیم میان آموزش دهندگان و شهروندان است. بر این اساس، شهرداری تهران از سال ۸۶ طرح راه اندازی خانه های سلامت در تمامی محلات شهر اعم از مناطق برخوردار و کم برخوردار را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس آمارهای موجود، تا سال ۹۶ که کمتر از ۸ سال از اجرای طرح می گذرد، تمامی ۳۵۴ محله تهران مجهز به خانه های سلامت شده اند.

دستاوردهای  اداره کل سلامت تنها به این مورد ختم نمی شود چرا که علاوه بر شکل گیری گسترده خانه های سلامت، طی ۸ سال اخیر ساخت ۲۴۰ خانه اسباب بازی در محلات، راه اندازی ۲۲ مرکز آموزش مهارت های رفتاری کودکان، تشکیل ۲۵۴ کانون مادر و کودک، راه اندازی کانون سالمندی در مناطق ۲۲ گانه و فعالیت ۱۷۴ پایگاه شورای سلامت محلات توسط اداره کل سلامت پیگیری شده و به سرانجام رسیده است. البته به این موارد باید فعالیت ۱۹۲۴ شبکه سلامت یاران شهر تهران، راه اندازی ۲۲ باشگاه چاقی، عضویت هزاران نفر در کانون های داوطلبین اهدای خون، تشکیل کانون پزشکان محله، کانون پیشگیری از دخانیات و اجرای طرح بهداشت و ایمنی مساجد را هم اضافه کرد.

تحول در نظام سلامت جسم و روح شهروندان با ایجاد سالن های ورزشی

شهرداری تهران در ده سال اخیر با هدف ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی در جامعه، در جهت ترویج فرهنگ ورزش همگانی و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای روی آوردن خانواده ها به انجام فعالیت های ورزشی اقدامات قابل توجهی انجام داده است. تعداد سالن های ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران طی سال های ۹۳ و ۹۴ به ۳۱۳ سالن افزایش یافته است. ضمن اینکه ۵۸ مجموعه آبی نیز در تهران توسط شهرداری بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار داده شد.

از آنجایی که شهروندان تمایل زیادی به استفاده از سالن های ورزشی چندمنظوره نشان داده اند افزایش مجموعه های ورزشی چندمنظوره ای که در آن ورزش هایی از قبیل (توپی، رزمی، بدنسازی، ایروبیک و ...) انجام می شود، نیز در دستور کار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار گرفت و ۱۵۸ سالن ورزشی چند منظوره در سطح شهر به شهروندان خدمات ارائه کرد.

افزایش ۵ هزارتایی صندلی های سینما از سال ۸۴ تا ۹۶

راه اندازی پردیس سینمایی تماشا در منطقه ۱۸، رازی در منطقه ۱۱، ملت در منطقه ۳ و راگا در منطقه ۲۰ و همچنین پردیس های زندگی، کیان و سمرقند از دیگر اقدامات شهرداری تهران طی ۱۰ سال اخیر است که از ابتکارات این دوره از مدیریت شهری به شمار می روند. در کنار اینها باید سینما آزادی که با کمک شهرداری بازسازی شد و ایوان شمس را هم مدنظر قرار داد که در مجموع حدود ۵ هزار صندلی به ظرفیت سینماهای تهران افزوده اند.

احداث موزه ها و خانه موزه ها از دیگر اقدامات فرهنگی است که در دوره سکانداری محمدباقر قالیباف در شهر تهران مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته است. افتتاح باغ موزه هنر ایرانی و موزه دکتر علی شریعتی در سال ۸۵، موزه استاد شهید مرتضی مطهری در سال ۸۶، موزه دکتر چمران در سال ۸۷ و خانه موزه بازار در سال ۹۳ از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت هویت ملی و دینی شهروندان از سوی شهرداری تهران انجام شد.

در کنار این موارد باید به افتتاح باغ موزه قصر هم اشاره کرد که توجه و البته تحسین همگان را به همراه داشت. زندانی که در سال ۹۱ بر اساس برنامه های توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به موزه و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شد. همچنان که باغ موزه دفاع مقدس که عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۸۴ آغاز شد، در سال های اخیر به یکی از نمادهای فرهنگی تهران تبدیل شده است.

راه اندازی ۲۹ سالن تئاتر در ۱۲ سال اخیر

افزایش سالن های تئاتر از دیگر دستاوردهای مدیریت شهری طی ۱۲ سال اخیر است. به طوری که در دوره مدیریت شهری قالیباف ۲۹ سالن تئاتر در مجموعه های مختلف از جمله باغ و آمفی تئاتر باغ خسروشاهی، تماشاخانه ایرانشهر، مرکز نمایش های آیینی صبا، مرکز تئاتر حرفه ای شهر(خاوران)، بوستان امیر سلیمانی، باغ کتاب تهران، ایوان شمس، موزه انتظامی، باغ موزه زندان قصر و مجموعه فرهنگی تجاری ورزشی البرز لشگرک راه اندازی شد.

در مجموع ۵ هزار و ۵۰۸ صندلی تئاتر در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق ۱، ۳، ۶،   ۷  و ۱۵ به تعداد صندلی های تئاتر در شهر تهران افزوده شد.

توجه به فرهنگ کتابخوانی و سلامت شهروندان

تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان از سوی شهرداری تا بدان جاست که در مقابل ۳۸ کتابخانه ای که در تهران از سوی نهاد عمومی کتابخانه های کشور اداره می شود، شهرداری تهران به تنهایی مسئولیت اداره ی ۴۰۰ کتابخانه را برعهده گرفت که بخش عمده ای از این کتابخانه ها در جنوب پایتخت واقع شده بود.

احداث یک سوم فرهنگسراهای تهران در ۱۲ سال اخیر

 براساس آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۳۵ فرهنگسرا در تهران فعال است. از این تعداد بیش از ۱۰ فرهنگسرا همچون فرهنگسرای امام(ره)، رسانه، رویش، رضوان، مهر، تهرانسر، مترو، اخلاق، خاتم (ص)، رازی و تهران در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف احداث شده اند و تمامی این فرهنگسراها جز فرهنگسرای امام(ره) در مناطق جنوبی قرار دارند.

شتاب ۵ برابری خدمات در جنوب شهر نسبت به شمال تهران

بر اساس یک مقایسه بین درآمد و هزینه ها، در شهرداری تهران در دوره قبل ۵ برابر درآمد شهرداری های مناطق جنوب شهر در این مناطق هزینه شده است. یعنی شتاب خدمات دهی در جنوب شهر ۵ برابر نسبت به شمال شهر افزایش یافت.

به طوری که از ۱۸۰ میدان میوه و تره بار کنونی بخش عمده ای در جنوب شهر تهران قرار دارند. علاوه بر این، راه اندازی سالن های سینما و تئاتر برای اولین بار در جنوب شهر از اقدامات مهم فرهنگی این دوره با رویکرد توجه ویژه به جنوب شهر است. امروز به همت محمدباقر قالیباف بزرگ ترین مجموعه تئاتر کشور در خاوران است و بزرگ ترین مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان در خیابان فدائیان اسلام قرار دارد که یک مجموعه بی نظیر است.

به گزارش نیوزفا بی شک باید گفت در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساخت های شهر اقدامات دوره مدیریت شهری قالیباف با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است. عدد و رقم ها در حوزه زیر ساخت های بزرگراه ها، تونل ها، فضای سبز، فضاهای فرهنگی و... نشان می دهد که همه اقداماتی که تا پیش از سال ۸۴ در تهران انجام شده، درحقیقت به اندازه اقداماتی است که در ۱۲ سال اخیر صورت گرفته و در برخی حوزه ها شاید هم کمتر.

این در حالی است که اصلاح طلبان که مدیریت جدید پایتخت را به دست گرفتند بارها و بارها مدعی شده اند شهری ویرانه را تحویل گرفته اند و یک شهرداری بدهکار و بدون بودجه (در این گزارش اشاره ای گذرا به وضعیت مالی شهرداری شد). به همین دلیل هم هیچ اقدام تازه ای توسط نجفی به عنوان شهردار تهران در این حدود پنج ماه صورت نگرفته مگر اینکه ایشان پروژه هایی که در زمان قالیباف آماده بهره برداری شده را افتتاح کرده باشد.

در این میان وعده هایی هم که در زمان ارائه برنامه اش داد تاکنون عملی نشده است. به عنوان مثال گرچه به گفته تیم مدیریت شهری جدید، حالا شهردار تهران در جلسات هیات دولت هم حضور دارد اما این حضور تاکنون تاثیری به حال مردم تهران نداشته است.

محمدعلی نجفی که از رفع اختلاف نظر بین شهرداری و سایر دستگاه ها در حوزه آسیب های اجتماعی طی ۶ ماه تا اخذ تاییدیه مشورتی از رئیس جمهور برای کمک دولتی و ایجاد شبکه قوی بهداشت در تهران وعده داده بود، در حالی هیچ نقطه عطفی را در کارنامه اش هنوز به ثبت نرسانده که حدود ۵ ماه از تکیه اش بر کرسی شهرداری پایتخت گذشته است. ای کاش شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد شهردار فعلی پایتخت می خواست تا شاید گره ای از مشکلات شهروندان باز می کرد.

ارائه گزارش عملکرد شهردار گذشته که خدماتش برای مردم مبرهن است چه فایده ای در جهت خدمات رسانی بهتر تیم فعلی مدیریت شهری به مردمی می تواند داشته باشد که منتظرند تا نجفی به وعده هایش درخصوص رفع آلودگی هوا، آب، ترافیک، آسیب های اجتماعی و... جامه عمل بپوشاند!؟

نظر شما