شناسهٔ خبر: 143169 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

نقوی حسینی:

در حادثه «سانچی» از دستگاه دیپلماسی تحرک ویژه ای ندیدیم/ چرا زنگنه یا آخوندی نماینده اعزامی دولت نشدند؟

نقوی حسینی/21 "حوزه کشتیرانی و بنادر نیز زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است از این رو بهتر بود وزیر راه به محل اعزام می شد و از نزدیک وضعیت را بررسی می کرد اما مسئول مستقیم این حادثه به عنوان نماینده رییس جمهوری به محل اعزام نشد."

به گزارش «نماینده»، سید حسین نقوی حسینی  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به غرق شدن کشتی نفت کش سانچی در آب های چین از مسئولان ذی ربط در رسیدگی فوری به آتش سوزی و نجات ملوانان انتقاد کرد و گفت: از دستگاه دپیلماسی تحرک ویژه ای ندیدم. بهتر بود بالاخره وزیر امور خارجه تحرکات بیشتری انجام می داد. باید دستگاه دیپلماسی تحرکی بیشتری انجام می داد اما  ارزیابی ما خیلی  مثبت نبود.

وی  افزود: در کلان قضیه انتظار اولیه این بود که چون کشتی نفتکش مربوط به حوزه کشتیرانی و بنادر ایران بود، حوزه کشتیرانی و بنادر نیز زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است بهتر بود وزیر راه و شهرسازی به محل اعزام می شد و از نزدیک وضعیت را بررسی می کرد که مسئول مستقیم این حادثه به عنوان نماینده رییس جمهوری به محل اعزام نشد.

نقوی حسینی با بیان اینکه همچنین چون نفتکش در حوزه وزارت نفت قرار دارد انتظار می رفت که وزیر نفت هم به محل می رفت در حالی که هیچ کدام از این دو وزیر را ندیدم تحرکی یا حضوری یا فعالیتی در این زمینه انجام دهند. باید حداقل یکی از این دو تا نماینده رییس جمهوری باید به محل حادثه می رفتند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: تصادف در نوع خودش از موارد نادر در آب ها و دریاهاست. از لحظه تصادف صورت گرفته تلاش های بسیاری زیادی انجام شد که بالاخره به شکلی به خدمه ملوانان ها و کارشناسان و متخصصین که در این کشتی هستند دسترسی پیدا بشود.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: چون آنها برای ما ملت ما  مهم بودند، اگرچه خیلی از کارشناسان همان موقع  می گفتند این نوع برخورد امکان ندارد کسی زنده باشد امکان ندارد کسی در قید حیات باشد ولی برای ما این نظرات مهم نبود برای ما دسترسی به آنها مهم بود.

وی تاکید کرد:  تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفت از کشورهای مختلف به همکاری دعوت شد. چین و ژاپن و خود کشور ما تلاش های زیادی کردند نوع تصادف نوع کشتی نوع سوختی که در کشتی بود اجازه نداد تلاش ها به ثمر برسد و باعث تاسف شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از این که رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی ماموریت داد، بلافاصه نایب رییس کمیسیون به منطقه اعزام تا موضوع را بررسی کند و ابعاد مختلف آن را در بیاورد تا ببینیم که اصلا تصادف چه بوده، با چه کشتی تصادف شده، آن کشتی چه شده، برای آن چه اتفاقی افتاده است؟

نقوی حسینی گفت: چون خبرهایی از آن کشتی نداریم و نیز تلاش هایی که در این زمینه گرفته چگونه بوده چه کسانی تلاش کردند کدام کشورها تلاش کردند، آیا کم کاری بوده است، توجهی بوده یا نه همکاری ها قوی بوده این ها را ارزیابی کنیم، در نهایت وضعیت جان باختگان مشخص بشود، تکلیف اجساد آنها روشن و شناسایی بشود و این اقدامات صورت بگیرد ان شاءالله نماینده کمیسیون از این سفر برگردد گزارشی که تهیه کرده به جزییاتش صحبت می کنیم.

نظر شما