شناسهٔ خبر: 143157 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تشریح ماموریت کلاه سبزها درسانچی

دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش اقدامات انجام شده برای اعزام تکاوران به چین و امداد رسانی به نفتکش ایرانی سانچی را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره حادثه نفتکش ایرانی سانچی و اقدامات انجام شده در این باره گفت: این حادثه بیش از ۸۰۰۰ مایل دورتر از مرزهای دریایی کشورمان اتفاق افتاد. در روزهای اول مشاهده کردیم با وجود اینکه بخشی از شناور دچار حریق نبود و به زعم ما، امکان حضور بر روی کشتی برای امداد و نجات وجود داشت، اما اقدامی در این باره انجام نشد و من تصور کردم شاید جرأت رفتن بر روی کشتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل به شرکت ملی نفتکش‌ ایران و سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد دادیم که کلاه‌سبزهای نیروی دریایی، آمادگی حضور بر روی شناور سانچی برای امدادرسانی را دارند؛ اما باید مقدمات حضور در کشور چین فراهم شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: زمانی که به کلاه‌سبزها این خبر را اعلام کردیم، تعداد زیادی به صورت داوطلبانه برای حضور در این مأموریت اعلام آمادگی کردند که نشان می‌دهد سربازان این کشور آماده‌اند در هر جای دنیا که نیاز باشد، حضور پیدا کنند.

خانزادی با بیان اینکه اعزام نیروی نظامی به کشور دیگر، نیاز به تشریفات خاصی دارد، افزود: پیشنهاد ما برای حضور تکاوران در چین و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان، سه روز بعد از برخورد کشتی بود و تشریفات حضور این عزیزان با توجه به اینکه طرف چینی اعلام کرده بود نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرد، شرایط را پیچیده‌تر کرد. آنها اعلام کردند که تکاوران ایرانی نباید با لباس نظامی در صحنه حاضر شوند. ما هم پذیرفتیم با هر پوششی که آنها بگویند، حاضر می‌شویم.

وی با اشاره به مذاکراتی که با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین در این باره داشته است، گفت: در روز سوم در تماس تلفنی با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین صحبت کردیم و ایشان هم با ما همکاری کردند و با هماهنگی ارتش این کشور اعلام شد هر تجهیزاتی که لازم باشد را در اختیار ما قرار می‌دهند، اما با این وجود سه روز فرآیند دریافت ویزا و روادید تکاوران برای حضور در چین طول کشید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در روز هفتم تکاوران نیروی دریایی ارتش کشورمان به چین رسیدند اما نفتکش سانچی از سواحل چین بسیار فاصله گرفت و به سواحل ژاپن نزدیک شد؛ به همین دلیل امکان اعزام به وسیله بالگرد وجود نداشت. تکاوران با یک شناور تندرو عازم منطقه شدند اما زمانی که برای حضور در روی کشتی آماده می‌شدند، یک انفجار نهیب رخ داد و موجب شد تا آتش تمام عرشه نفتکش سانچی را فرا بگیرد و در نهایت شناور غرق شود.

خانزادی در پایان این ضایعه بزرگ و از دست دادن تعدادی از هموطنانمان را به خانواده‌های این عزیزان تسلیت گفت.

نظر شما