شناسهٔ خبر: 143154 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چرا سازمان برنامه و بودجه حتی یک ریال به برنامه اشتغال فراگیر نداد؟

برنامه و بودجه درحالی برنامه اشتغال فراگیر برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۹۶ از سوی جهانگیری ابلاغ شد و در شهریور امسال هم در مراسمی با حضور ربیعی، نوبخت و سیف کلید خورد که هنوز ریالی از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی وعده داده شده به حساب وزارت کار واریز نشده است.

به گزارش «نماینده»، برنامه اشتغال فراگیر تیرماه سال جاری به منظور ایجاد اشتغال ۹۷۰ هزار نفری با  ۴ طرح «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، «مشوق‌های کارفرمایی» و «توسعه رسته‌های منتخب» از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ و مقرر شد ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار برای سال ۹۶ از محل اعتبارات بودجه برای اجرای این ۴طرح اشتغالی اختصاص یابد.

در برنامه اشتغال فراگیر، اشتغال ۹۷۰ هزار نفر در سال جاری از طریق اجرای چهار طرح «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، «مشوق‌های کارفرمایی» و «توسعه رسته‌های منتخب» هدفگذاری شده بود.

۲۶ شهریورماه بود که اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال طی مراسمی رسماً کلید خورد و یک تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمدباقر نوبخت، علی ربیعی و ولی اله سیف به امضا رسید؛ در این مراسم محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه  از واریز۱۰۰ میلیارد تومان از منابع ۵۰۰میلیاردی اجرای برنامه اشتغال فراگیر به عنوان مرحله اول برای اجرای طرح کاروزی در شب پیش از آن (۲۵شهریورماه) به حساب وزارت کار خبر داد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال و امضای تفاهمنامه میان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولین قسط طرح کارورزی، شب گذشته به حساب وزارت تعاون واریز شد و بر این اساس، ۱۲۰ هزار کارورز، آماده ورود به بازار کار هستند.

هرچند در مراسم رونمایی از بسته اشتغال روستایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای بسته اشتغال فراگیر اختصاص یافته است اما تا امروز ریالی از این مبلغ به وزارت کار پرداخت نشده است.

چندی بعد هم منابع آگاه خبر دادند که منابع اشتغالی واریز نشده است. یک مقام مسئول گفت: با وجود اینکه اعلام شد بخش اول بودجه اشتغال فراگیر به میزان ۱۰۰میلیارد تومان به حساب وزارت کار واریز شده اما تا امروز از سوی سازمان برنامه حتی یک ریال واریز نشده است.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی وزارت کار درباره اینکه آیا تاکنون منابعی برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است؟ گفت: در تأمین منابع از حیث تخصیص اعتبار، برای پیاده‌سازی برنامه اشتغال فراگیر، محدودیت‌های بودجه‌ای داشتیم؛ به طوری که هنوز هیچ بودجه‌ای برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر تخصیص پیدا نکرده است که امیدواریم برای سال۹۷، این محدودیت منابع را نداشته باشیم.

علاء الدین ازوجی، مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار هم درباره عدم تامین اعتبار منابع اشتغال فراگیر گفت: آقای نوبخت به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها ابلاغ کردند  که  ۲درصد از  منابع کمک های فنی و اعتباری استان ها به یارانه تسهیلات برای بحث اشتغالزایی تخصص یابد. نرخ سود برنامه اشتغال فراگیر ۱۸ درصد است.  اما بر اساس شیوه نامه مربوطه، یارانه سود تسهیلات پرداختی به طرح‌های مصوب ۲ درصد تعیین شده است؛ به عبارتی برای طرح‌های اشتغازا، دولت به منظور تعدیل نرخ سود تسهیلات برای متقاضی، ۲ درصد از این سود را به عنوان یارانه، پرداخت می‌کند که سازمان برنامه و بودجه به سراسر استان ها ابلاغ کرده است که موظف هستید ۲درصد از کمک های فنی و اعتباری استان ها را به یارانه تسهیلات اختصاص دهند.

برخی منابع آگاه هم از وزارت کار هم با بیان اینکه برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر یک هزار میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری از محل بودجه در نظر گرفته شده که ۵۰۰ میلیاردتومان برای امسال و ۵۰۰ میلیاردتومان نیز برای سال آینده است افزود: به رغم اینکه مکرر گفته می‌شود ۱۰۰ میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیارد تومان سهمیه سال ۹۶ به حساب وزارت کار واریز شده اما هنوز هیچ اعتباری تخصیص پیدا نکرده است.

این منابع آگاه بخشی از عدم واریز منابع اشتغالی را از اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار می دانند و معتقدندکه مداخله بی حساب و کتاب سازمان برنامه و بودجه در منابع اشتغالی و طرح های اشتغالی باعث شده است که طرح های اشتغالی بدون تخصیص منابع روی زمین بماند و برنامه ریزی مسئولان به حساب و کتاب و دو دو تا چهار تا روی کاغذ خلاصه شود.

نظر شما