شناسهٔ خبر: 143138 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

معایب و مزایای طرح ترافیک جدید

طرح ترافیک رئیس اسبق پلیس راهور تهران گفت: با اجرای طرح جدید، دیگر ساعت پیک و غیر پیک نداریم و ترافیک در کل شهر، همیشه در پیک قرار می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»، سرهنگ هادی هاشمی با اشاره به طرح جدید شهرداری تهران در خصوص محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این طرح به عدالت اجتماعی نزدیکتر است؛ حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که تنها نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به معایب طرح بازنگری محدوده طرح ترافیک گفت: یکی از مهمترین مشکلات این طرح، بی‌توجهی به زیرساخت‌ها است؛ اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح می‌شوند، در محدوده طرح تردد می‌کنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند؛ شناسایی این خودروها زمانبر است، درحالی‌که اعلام شده هزینه‌ها بر اساس ساعت تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد.

رئیس اسبق پلیس راهور تهران در خصوص معایب دیگر این طرح توضیح داد: شهرداری بهتر از هرکسی می‌داند متقاضیان طرح ترافیک چند ده برابر کسانی هستند که طرح دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر حدود ۱۲۰ هزار خودرو طرح دریافت می‌کنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت طرح ترافیک ثبت‌نام کرده بنابراین با طرح جدید می‌توانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌شود و همچنین این ترافیک قابل کنترل و مهار نیست.

وی با اشاره به دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نیز گفت: با اجرای طرح جدید، دیگر ساعت پیک و غیر پیک نداریم و ترافیک در کل شهر، همیشه در پیک قرار می‌گیرد. به نظر می‌آید این طرح بیشتر کاسب‌کارانه باشد تا برنامه‌ای برای مهار ترافیک پایتخت.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه تا زمانی که حمل و نقل عمومی پایتخت کارآمد، پویا و پاسخگوی نیاز شهروندان نشود، این طرح قابلیت اجرا ندارد، افزود: در حال حاضر حمل و نقل عمومی پایتخت تنها پاسخگوی ۵۰ درصد نیازهای مردم است و با وضعیت کنونی نمی‌توان از مردم انتظار داشت از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و هزینه استفاده از خودروی شخصی را پرداخت کنند.

هاشمی تأکید کرد: هرگاه وسیله حمل و نقل عمومیِ کارآمد و قابل برنامه‌ریزی در اختیار شهروندان قرار گرفت، آن زمان هزینه استفاده از خودروی شخصی را آن‌قدر سختگیرانه کنند که برای شهروندان صرف نکند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: طرح جدید ترافیک، پاسخگوی نیاز تهران نیست و سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.

نظر شما