شناسهٔ خبر: 143126 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ادعاهای فوت ۳ یا ۴ نفر از بازداشتی‌های اخیر مطلقاً دروغ است

اژه ای/2 محسنی‌اژه‌ای گفت: یک نفر در زندان اوین خودکشی کرد؛ فرد دیگری هم در یک کلانتری در اراک؛ اینکه گفته می‌شود نفر سوم و چهارمی هم بوده، مطلقا دروغ است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در مجموع کل کشور نیز تقریبا حدود ۴۵۵ یا ۴۵۶ نفر در زندان باقی ماندند که احتمالا بخشی از آنها دیروز یا امروز آزاد شدند.

وی ادامه داد: یک نفر در کلانتری خودکشی کرده بود و طبق گفته نیروی انتظامی فردی معتاد و دارای سابقه بوده و قدری هم مواد مخدر همراه داشته و در کلانتری خودکشی کرده است. پرونده‌ای در حوزه قضایی اراک تشکیل شده تا بررسی شود که موضوع چه بوده است.  فردی هم در رابطه با همین اغتشاشات اخیر بازداشت شده بود که در اوین به دستشویی رفته و خودکشی کرده است. معتاد بوده و حدود ۲۱ سال داشته است. این فرد دانشجو نبود و معتاد نبود و خودکشی کرده که پرونده تشکیل شده و در حال بررسی است.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که گفته شده ربطی به اغتشاش نداشته است گفت: این فرد همزمان با اغتشاشات دستگیر شده اما اینکه مرتبط با اغتشاشات بوده یا خیر چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ادعا می‌شد که نفر سوم یا چهارمی هم بوده که مطلقا دروغ بود و فقط همین دو مورد بوده است. برخی نیروهای امنیتی ما با ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند و در مجموع ۲۵ نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند که افرادی که کشته شدند، از تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی نیست. یعنی سلاح‌هایی که در اختیار نیروهای انتظامی و پلیس بوده، شلیک نشده است زیرا تاکید شده بود تا جای مقدور تیراندازی نکنند و در خیلی موارد اسلحه نداشتند. یک مورد پدر و پسری بودند که خودرو آتش نشانی برخورد کرد و کشته شدند. آنچه مسلم است، این بار هم دشمن مثل جریان ۸۸ می‌خواسته کشته سازی کرده و این را پیراهن عثمان کند. برای این افراد نیز پرونده تشکیل شده و چگونگی کشته شدن در حال بررسی است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: به دادستان‌ها تاکید شده کسانی که ضرورت ندارد در زندان باشند و تحقیقات شان تمام شده می توانند با قرار مناسب تا روز دادکاه آزاد شوند و ممکن است طی روزهای آینده نیز افرادی آزادی شوند. افرادی هم که کسی را کشته‌اند یا عوامل اصلی بوده‌اند، طبیعی است تا زمان محاکمه یا اتمام تحقیقات آزاد نمی شوند.

وی همچنین درباره بازداشت تعدادی از دانشجویان در حوادث اخیر گفت: قاعدتا اگر خدای نکرده یک دانشجو مجرم شد، نباید انتظار داشت تحت تعقیب قرار بگیرد؟ بنابراین بی جهت نباید فضاسازی کرد. لکن با توجه به اینکه زمان امتحانات بود، ترتیبی داده شد تا جایی که ممکن است، آن دسته که ضرری ندارد، آزاد شوند و سرامتحانات‌شان بروند. آنها هم که امکان آزادی ندارند، ترتیبی داده شود که سرجلسه امتحان بروند؛ همراه با مامور یا هر ترتیب دیگری. در بین دستگیر شدگان فقط یک دو تابعیتی داشتیم که در حال عکس و فیلم گرفتن بود، دستگیر شد و تابعیت ایرانی و غیرایرانی دارد و در بین افراد معرفی شده به زندان یا دادسرا، فرد خارجی نداشتیم.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مقامات اعتراض‌های اخیر را به مسائل اقتصادی نسبت داند آیا قوه قضاییه حق اعتراض به مردم در زمینه های غیراقتصادی می دهد گفت: مردم چنانچه هر نوع اعتراضی داشته باشند، در چارچوب قوانین و مقررات باشد، مشکلی نیست. آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد و اعتراض‌هایی چون مجلس و قوه قضاییه و ساختمان‌های مربوط به دولت اتفاق افتاد، عمدتا به مسائل اقتصادی ارتباط داشت.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه از طرف خانواده آیت الله هاشمی اظهار شده که درصد رادیواکتیو بدن ایشان از حد استاندارد بیشتر بوده است. آیا در این ارتباط در دستگاه قضا پرونده ای تشکیل شده یا شورای عالی اممنیت ملی گزارشی داده است یا خیر گفت: چیزی به قوه قضاییه نه از طرف خانواده مرحوم اقای هاشمی یا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع نشده است.

وی درباره پیگیری عوامل خرابکار در حوادث اخیر گفت: در خصوص برخی عوامل تخریبی اخیر با وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، دادستان تهران گزارش هایی را جمع کرده تا از طریق اینترپل پیگیری شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره عنوان اتهامی افراد بازداشت شده چیست گفت: کسانی که بازداشت شدند، با قرار قضایی بوده است. بنابراین حتما کسانی که در زندان هستند، برایشان پرونده تشکیل و تفهم شده واتهامات شان متفاوت است. برخی اتهامات امنیتی دارند و برخی ممکن است علاوه بر اتهامات امنیتی، اتهام اخلال در نظم عمومی هم داشه باشند و برخی ممکن است علاوه بر این موارد، آسیبی به اموال اشخاص و عمومی زده باشند که اتهامش جداست. قطعا بدون تفهیم اتهام هیچ وارد زندان نمی شود.

نظر شما