شناسهٔ خبر: 143078 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خسرو تاج:

احتمال ارایه اوراق اسناد خزانه به صادرکنندگان

خسرو تاج معاون وزیر صنعت از احتمال ارایه اوراق اسناد خزانه به صادرکنندگان بابت مطالبات و معوقات جوایز صادراتی خبر داد و گفت: صادرکنندگان می‌توانند مطمئن باشند که دولت به پرداخت طلبشان، متعهد است.

به گزارش «نماینده»، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت از برنامه دولت برای ارایه اوراق خزانه اسلامی به صادرکنندگان به ازای مطالباتشان خبر داد و گفت: ارایه اسناد خزانه به صادرکنندگان، جزو بخشی از پیشنهاداتی است که نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند، بنابراین باید دید که آیا در بودجه سال ۹۷ جایگاه پذیرش دارد.

معاون وزیر صنعت افزود: معتقدیم که اگر به هر دلیلی، امروز منابع دولت محدودیت داشته و قادر به پرداخت طلب صادرکنندگان نیست ، با صدور این اسناد، می‌تواند حمایتی که می‌خواهد را از صادرکنندگان انجام دهد.

وی تصریح کرد: با دریافت اوراق خزانه، صادرکنندگان می‌توانند یا صبر کنند که در سررسید آن را وصول کنند یا اینکه آن را در بازار سرمایه معامله نمایند، بنابراین این، یک نوع تعهد از سوی دولت به صادرکنندگان است که آنها مطمئن باشند که بالاخره دولت متعهد به پرداخت طلب آنها خواهد بود.

خسروتاج اظهار داشت: طلب صادرکنندگان متعلق به دوره سالهای ۸۰ و ۹۰ است که در آن ایام، اعلام شده که جوایزی بابت صادرات، به صادرکنندگان پرداخت می‌شود و دولت هم متعهد بوده که این مبالغ را بپردازد؛ اما این وعده محقق نشده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: در سال های بعد از آن، در مصوبات ذکر شد که به شرط تحقق درآمد، این معوقات پرداخت شود، اما اگر درآمدی نباشد، دولت قادر به پرداخت نخواهد بود. این نکته هم به صادرکنندگان اعلام شده است، بنابراین آنچه که عمدتا مطالبات قانونی صادرکنندگان است، به دوره سالهای ۸۹ و ۹۰ برمی‌گردد که حتی اسناد تعدادی از آنها بررسی و تائید شده است.

وی تصریح کرد: در سالهای بعد، از سال ۹۱ به بعد به دلیل اینکه شرط تحقق درآمد برای پرداخت جوایز صادراتی در نظر گرفته شده است، تعهد قانونی برای دولت درباره پرداخت جوایز به صادرکنندگان وجود ندارد.

نظر شما