شناسهٔ خبر: 143070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شاهزاده سعودی: فساد مالی و سیاسی در عربستان ریشه دوانده است

محمد بن سلمان یک شاهزاده نویسنده و تحلیلگر سعودی، فساد سیاسی و مالی گسترده در این کشور را وخیم و ناگوار توصیف کرده است.

به گزارش«نماینده» خالد الفرحان شاهزاده مخالف سعودی در کتاب خود با عنوان "مملکت سکوت و بردگی در سایه آلزایمر سیاسی" که به تازگی منتشر شده است، اوضاع داخلی عربستان را روایت می کند که به علت فساد مالی و سیاسی رو به وخامت گذاشته است.

این نویسنده تاکید کرد که فساد مالی و سیاسی، بحران های متعدد در عربستان را تعمیق بخشیده و تنها راه حل این وضعیت، ایجاد تغییری ریشه ای و فراگیر در عربستان است.

خالد الفرحان که سال ۲۰۱۳ میلادی به آلمان پناهنده شد، بخش هایی از کتاب خود را در توییتر منتشر کرده و در آن آورده است: ایجاد هرگونه تغییری در عربستان تنها از طریق یکی از اهرم های فشار خواه سیاسی یا رسانه ای یا مردمی میسر است و باید تنها با تلاش واقعی داخلی و مردمی دل به ایجاد تغییر بست.

وی همچنین از اوضاع ناگوار در عربستان و جهان عرب و اسلام ابراز تاسف کرد و نوشت: من آینده را پیش بینی کردم، لذا در سال ۲۰۱۳ میلادی جدایی خود (از خاندان سعودی) را اعلام و علل آن را تشریح کردم. من سپس در مطالبم در توییتر مسیر این ناکامی سیاست عربستان را تشریح کردم. این سیاست نه تنها بر شهروندان عربستان و وجهه سرزمین حرمین شریفین تاثیر منفی گذاشته است بلکه فراتر از آن، باعث تلاش برای تضعیف اسلام و مسلمین و تلاش عمدی برای تحقیر و نابودی ملت عربستان و سایر ملت های عربی شده است.

الفرحان در کتابش اشاره کرده است که حکومت در عربستان نه تنها به شریعت خدا بلکه حتی به ساختارهای وضعی و قانونی خود پایبند نیست و حکام سعودی همه سیاست ها و تصمیمات و رفتارهای خود را براساس خواست و میل شخصی می گیرند.

خالد الفرحان در کتاب خود همچنین روشی را روایت می کند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از طریق آن در تلاش برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است.

این نویسنده در کتاب خود همچنین اقدامات بن سلمان در تامین منافع رژیم صهیونیستی را به زیان منافع و آینده و سرنوشت عربستان روایت می کند و از آنچه آن را "آمریکایی کردن جامعه و تلاش بی وقفه بن سلمان برای عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی به منظور راضی کردن آنها از خودش به منظور رسیدن به تاج وتخت می داند "، سخن می گوید.

الفرحان معتقد است که نقشه حکام سعودی (برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) با سرعت به پیش می رود. وی در این زمینه به همدستی سه جانبه عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه شهر اشغالی قدس و مسئله فلسطین اشاره کرد که مسئله اساسی امت اسلامی به شمار می رود.

علاوه بر این، کتاب "مملکت سکوت و بردگی در سایه آلزایمر سیاسی" به دستور بن سلمان در بازداشت شاهزادگان و بازرگانان اشاره می کند و می نویسد: وضعیت روشن است و هدف سیاسی بن سلمان سلطه بر اموال و از بین بردن هرگونه نقدی با هر گرایشی است.

نویسنده کتاب افزود: بن سلمان نه تنها اموال خزانه را در اختیار خود گرفته است بلکه به پول های شاهزادگان دست اندازی کرده است.

الفرحان همچنین به شیوه برخورد مسئولان سعودی با مخالفان سیاسی اشاره کرد و نوشت: سیاست داخلی عربستان بر مبنای سرکوب و ارعاب هرگونه جریان مخالفِ مشروع و مسالمت آمیز و استفاده از دستگاه قضایی برای توجیه این سرکوب استوار است.

این شاهزاده مخالف تصریح کرد: در برهه اخیر، صدور احکام زندان یا قتل ظالمانه منتقدان سیاست حکومت سعودی یا کسانی که از تبلیغ این سیاست سرباز می زنند، و یا هر شخصیتی در داخل خاندان حاکم سعودی، افزایش یافته است.

الفرحان نوشت: سردرگمی سیاسی خواه در اقتصاد و نفت یا روابط خارجی یا دفاعی یا رابطه با دین و رسانه ها و مردم عربستان و نظایر آن به حد جنون رسیده است. این وضعیت، نتیجه سیاست های سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و سیاست ماجراجویانه پسرش محمد است که تمایلات مالی و سلطه گرایانه شخصی دارد و می خواهد آن را به هر هزینه ای بدست آورد.

الفرحان در کتاب خود همچنین به دخالت های عربستان در امور داخلی کشورهای منطقه بویژه تجاوز به یمن که هزاران قربانی در این کشور بر جای گذاشته است، می پردازد و این دخالت ها را برای عربستان "بیهوده و زیانبار" توصیف می کند.

الفرحان در نهایت تاکید می کند: مشکلات عربستان سطحی و موقت نیست بلکه عمیق است و به طور مستقیم با فساد سیاسی و مالی و سوء استفاده از قدرت و مدیریت امنیتی و دنباله روی دستگاه قضایی و مجلس شورا از قوه مجریه در ارتباط است.

نظر شما