شناسهٔ خبر: 143064 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مسکن اجتماعی؛ از تبعات انگلیسی تا یک طرح کاغذی

مسکن43 در حالی از نیمه سال ۹۲ به این سو دولتی‌ها همواره از اجرای طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان جایگزین مسکن مهر خبر و وعده‌های متعددی برای آن داده‌اند که طی ۵ سال و چند ماه اخیر این طرح هنوز روی کاغذ باقیمانده است.

به گزارش «نماینده»، بنای مخالفت با طرح مسکن مهر ماه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم توسط حامیان روحانی و آنهایی که احتمال می‌رفت پُست و منصبی در دولت آینده داشته باشند، گذاشته شد. عباس آخوندی که بعدا وزیر شد، در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری انتقاداتی را متوجه مسکن مهر کرد. وی در ادامه مردادماه ۹۲ درباره این طرح گفته بود؛ «پروژه‌های مسکن مهر با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. (اینجا را بخوانید.)»

پس از انتقادات گسترده به مسکن مهر توسط روحانی و یارانش، طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان جایگزین طرح دولت نهم معرفی شد. طی ۵ سال اخیر وعده تنها مورد مشخص و قابل ذکر طرح مسکن اجتماعی بوده است؛ وزیر، معاون وزیر، مشاور و برخی نمایندگان حامی دولت طی ۶۰ ماه اخیر وعده‌های متعددی درباره طرح مذکور داده‌اند که واکنش‌هایی را از برخی نمایندگان سابق و فعلی مجلس را به‌دنبال داشته‌ است. برخی از این وعده‌ها و انتقادات به عدم تحقق وعده‌ دولتی‌ها درباره مسکن اجتماعی در ادامه می‌آید؛

بهمن ۹۱- عباس آخوندی: مسکن اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم توسط برخی کشورهای اروپایی ساخته شد، اجرای این برنامه در برخی کشورها نظیر انگلیس پس از ۶۰سال هنوز تبعات اجتماعی به دنبال دارد.

آبان ۹۲- عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی: تیم‌هایی را مامور بررسی جوانب اجرای طرح مسکن اجتماعی و استفاده از تجربیات جهانی این نوع مسکن‌سازی کرده‌ام.

۲۶ آبان ۹۲- عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی: بر اساس طرح جامع مسکن سالانه ۵۰ هزار واحد در قالب طرح مسکن اجتماعی باید برای ۱۶ درصد خانوارهای کشور (دهک دوم به پایین) ساخته شود و زمین آن هم می‌تواند رایگان باشد.

۵ آذرماه ۹۲- هاشمی، مشاور وزیر راه  در امور معماری و شهرسازی: مسکن اجتماعی برای افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد یا نظیر آنها ساخته می شود. زمین در این طرح به قیمت تمام شده دولتی خواهد بود.

۵آذر ۹۲- آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه در حوزه‌های حمل‌ونقل، مسکن و همچنین برنامه‌های این بخش‌ها را به رئیس‌جمهوری ارائه کرد. مسکن اجتماعی یکی از برنامه‌های حوزه مسکن بود.

۲۲ آذر ۹۲- پژمان، مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن:در داخل شهرها برای مسکن اجتماعی زمین تهاتر یا خریداری می‌شود و برای تعیین تعداد و پراکندگی دهک‌های واجد شرایط از مدل‌های علمی استفاده می‌کنیم.

۲۳ آذر ۹۲- خسروی، عضو سابق کمیسیون عمران مجلس: دولت و وزارت راه و شهرسازی از جزئیات مسکن اجتماعی بی‌اطلاع هستند. در مجموعه دولت آخوندی وزیر راه و شهرسازی یک چیزی می‌گوید، مشاور وزیر چیز دیگری می‌گوید، این در حالی است که معاونت‌های وزارت راه هم چیز دیگری می‌گویند.

۵ اردیبهشت ۹۳- پژمان معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: طرح مسکن اجتماعی هفته آینده نهایی می شود.

۸ شهریور ۹۴- واحدی، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران: بانک‌های عامل مسکن اجتماعی مشخص شدند.

اول مهرماه ۹۴- چهاردولی عضو سابق کمیسیون عمران مجلس: کلید مسکن اجتماعی در دست روحانی است.

 ۸ آذر ۹۴-پژمان، مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن: پولی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی نداریم.

۲۲ آذر ۹۴-پژمان معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: با توجه به تنگنای مالی دولت فعلا امیدی به اجرای طرح مسکن اجتماعی نیست.

۲۱ دی ۹۴- ربیعی، وزیر تعاون: در قالب طرح مسکن اجتماعی در ۵ مرحله و در هر مرحله ۵ هزار واحد ساخته می شود.

۲۲ دی ۹۴- بذرپاش، عضو هیئت رئیسه مجلس نهم: مسکن اجتماعی شبیه یک شوخی است. شنیده‌ایم قرار است ۲۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان بهزیستی برای مسکن اجتماعی پول بدهند تا ۵۰ هزار واحد مسکن ساخته شود و ۱۰ ساله در اختیار نیازمندان قرار بگیرد و پس از آن ۱۰ سال نیازمند بعدی در این واحدها ساکن شود.

۲۶ دی۹۴- هاشمی رییس وقت کمیسیون عمران مجلس: ۲.۵ سال از عمر دولت می‌گذرد اما هنوز طرح مسکن اجتماعی به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. این طرح هنوز پس از گذشت دو سال و اندی در دولت جمع‌بندی نشده و به تصویب نرسیده است چه برسد که به مجلس ارائه شود تا بتوانیم آنرا مورد بررسی و تصویب قرار دهیم.

۱۹ آذر ۹۵- مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی: هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی نهایی و به هیئت دولت ارسال می شود.

۹ بهمن ۹۵- حق‌شناس، معاون بنیاد مسکن: در برنامه ششم توسعه در قالب طرح مسکن اجتماعی باید  ۵۷۰ هزار واحد ساخته شود. ساخت ۷۰ هزار مسکن اجتماعی در سا جاری مستلزم مشخص شدن بانک‌های عامل از سوی بانک مرکزی و تعیین و تصویب کمک یارانه توسط سازمان برنامه است.

۲۹ بهمن ۹۵- چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: از واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر در طرح مسکن اجتماعی  استفاده می‌شود.

۱ فروردین ۹۶- تابش، رییس بنیاد مسکن: ساخت ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی برای اقشار کم‌آمد آغاز شد.

۱۲ تیرماه ۹۶- تابش، رییس بنیاد مسکن: دولت و بانک مرکزی تأمین اعتبارات مسکن اجتماعی را تعهد داده‌اند. این طرح پس از تأمین اعتبارات در نیمه نخست امسال اجرایی می‌شود.  منابع مورد نیاز مسکن اجتماعی هم شامل ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۳۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت سود سال اول است.

۲۶ مرداد ۹۶- صادقی نماینده مجلس دهم: آخوندی به مسکن اجتماعی برای جایگزین مسکن مهر توجهی نکرده است. مسکن اجتماعی که در ابتدای دولت یازدهم به‌عنوان یک جایگزین و آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اما اقدامات عملی در این زمینه ندیده‌ایم در صورتی که آقای وزیر هم گزارش عملکرد در مسکن اجتماعی را فقط در حد تصویب آن در هیئت وزیران ارائه کرده است.

 مهر ۹۶-حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن: اسامی شهرها برای تحویل زمین مسکن اجتماعی به سازمان ملی زمین و مسکن ارائه شد. تسهیلات سال جاری برای اجرای ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی ۲۴۰۰ میلیارد تومان است که باید به حساب بنیاد مسکن واریز شود. یارانه مورد نیاز امسال نیز ۴۲۰ میلیارد تومان است که امیدواریم هرچه سریعتر اختصاص یابد.

۱۸ مهر ۹۶- عباس آخوندی: سازمان ملی زمین و مسکن موظف است تا زمین های مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن اجتماعی را در مناطقی که وزارت راه زمین دارد را تامین کند. در اجرای این طرح  صف جدیدی از متقاضیان ایجاد نمی شود، بلکه با کمک به بنیاد مسکن، کمیته امداد و سازمان تامین اجتماعی شرایطی ایجاد می شود تا این افراد سرپناهی برای خود ایجاد کنند.

۲۴ مهر ۹۶- حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن: طرح مسکن اجتماعی در تمام استان‌های کشور اجرا می شود.  استان ها بر اساس شاخص نرخ اجاره و میزان کمبود مسکن درجه بندی شده اند و بر این اساس ۱۰۰ هزار واحد در قالب ۷ برنامه که دارای مسکن اجتماعی و حمایتی هستند، ساخته می شود.

۲۹ آبان ۹۶- آخوندی: برای افراد کم‌درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به‌علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

۶ آذر ۹۶- عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن: در قالب ساخت مسکن اجتماعی، زمین برای ساخت ۵۰۰۰۰ مسکن برای محرومان تحت‌پوشش کمیته امداد در کشور واگذار می‌شود.

۲۹ آبان ۹۶- آخوندی: وزارت راه و شهرسازی برای افراد کم‌درآمد، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به‌علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

دیماه ۹۶- مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی: منابع مالی طرح مسکن اجتماعی تامین نشد.

نظر شما