شناسهٔ خبر: 143035 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گزارشی از عملکرد فراکسیون «حقوق بشر» مجلس شورای اسلامی

فراکسیونی برای احقاق حقوق بشر

فراکسیون حقوق بشر مسئلۀ حقوق بشر در طی دهه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مستمر جامعۀ جهانی و ملت‌های دنیا تبدیل شده است.

به گزارش ماهنامه «نماینده»، مسئلۀ حقوق بشر در طی دهه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مستمر جامعۀ جهانی و ملت‌های دنیا تبدیل شده است اما عدم وجود استانداردهای مناسب برای این عرصه،‌ منجر شده تا رفتارهای چندگانه‌ای از سوی نهادهای به اصطلاح حقوق‌ بشری موجود در ارگان‌هایی همچون سازمان ملل به‌وجود بیاید.

سایۀ سنگین سیاست بر این عرصه و نقش‌آفرینی دیپلماسی «دلار محور» در آن منجر شده است تا کشورهایی همچون عربستان سعودی که جنایت‌های ایشان در منطقه و درون کشورشان غیر قابل اغماض است، در نهادهایی مانند شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل، صاحب کرسی و ریاست باشند.

از سوی دیگر استانداردهای چندگانۀ حقوق بشری منجر شده است تا کشورهایی همچون آمریکا،‌ بهانه‌های حقوق بشری را در راستای هجمه و فشار به کشورهایی همچون ایران به قدری پیش ببرند که از آن ابزاری برای انحراف افکار عمومی دنیا از حقیقت‌های موجود در ایران ایجاد نمایند.

چنین رویه‌ی قابل تأملی، لزوم ساختار سازی در نهادهای قوای سه‌گانۀ کشور را برای پاسخگویی مناسب به هجمه‌های خارجی و ساماندهی تشکل‌های داخلی اجتناب ناپذیر می‌کند. لذا با چنین نگاه و رویکردی تشکل «فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی» در مجلس دهم تشکیل گردید.

تا پیش از این و در دوره‌های قبل مجلس شورای اسلامی، صرفاً یک نام ثبت شده در مجلس برای چنین تشکلی وجود داشت و به جرأت می‌توان اذعان نمود که هیچ فعالیتی از سوی نمایندگان متولی آن صورت نمی‌گرفت، اما نمایندگان این دورۀ مجلس با در نظر گرفتن شرایط روز کشور و هجمۀ گستردۀ دشمنان انقلاب اسلامی در این عرصه، ضمن تشکیل فراکسیون حقوق بشر، در طی یک سال اخیر، ‌اقدامات قابل توجهی را در این فضا صورت داده‌اند.

در این راستا گفتنی است؛ فراکسیون «حقوق بشر» مجلس شورای اسلامی، مجموعه‌ای از نمایندگان دورۀ دهم مجلس شورای اسلامی می‌باشند که به دور از هرگونه تعلق حزبی و جناحی، براساس باور عمیق و التزام کامل به اصل مترقی ولایت‌فقیه و با پایبندی به آرمان‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی، با اهداف زیر فعالیت خواهند نمود:

در بخشی از اساسنامۀ این فراکسیون، اهداف و مبانی تشکیل آن بدین شرح آمده است:

*تلاش برای پیگیری حقوقی مطالبات ملت به دور از فضاهای سیاسی و ایفای جایگاه نظارتی آن در مجلس شورای اسلامی؛

*پیگیری ویژه برای حل مشکلات مربوط به حوزه‌های مربوط به خانوادۀ شهدای تروریسم در کشور؛

*ایجاد ساختاری منسجم و انگیزشی برای پیگیری حقوق ملت و تبیین حقوق بشر اسلامی؛

*تلاش برای هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود در مجلس و آحاد نمایندگان، با در اولویت قرار دادن مسائل و مشکلات اولویت‌دار کشور؛

*تلاش برای اولویت‌سازی در مجلس در موضوعات حقوق بشری و بررسی حقوقی هجمه‌های حقوق بشری؛

*برنامه‌ریزی و اقدام در جهت استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود اعم از رسانه‌ها(اقسام مختلف)، مجامع نمایندگان و سایر فراکسیون‌های تخصصی و سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) و گروه‌های اجتماعی در جهت نیل به اهداف.

با نگاهی گذرا می‌توان خلاصۀ فعالیت‌های این فراکسیون را در طول یک سال اخیر بدین شرح بازخوانی کرد:

برگزاری نشست «ایران قربانی تروریسم از منافقین تا داعش»

در این نشست که در محل تالار مشروط مجلس شورای اسلامی با حضور 300 تن از خانوادۀ ‌شهدای ترور برگزار گردید، از خانوادۀ شهدای حادثۀ تروریستی مجلس و مرقد امام راحل نیز تجلیل گردید. سخنرانی این نشست را دکتر «پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برعهده داشت و «علی لاریجانی» پیامی را برای این نشست صادر کردند.

چاپ کتب «کارنامۀ سیاه» و «جلاد دهۀ 60»

فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در راستای رسالت همراهی با سازمان‌های مردم نهاد، با همراهی مؤسسۀ راهبردی «دیده‌بان» و انجمن حمایت از قربانیان تروریسم،‌ اقدام به انتشار کتاب‌های «کارنامۀ سیاه» و «جلاد دهۀ 60» که مجموعۀ قابل تأملی از جنایت‌های منافقین در دهۀ 60 در خود می‌گنجاند، نمود. دغدغۀ چاپ این کتب پس از بیان رهبر انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی(ره) که خطر دشمنان انقلاب برای جابه‌جایی مفهوم جلاد و شهید را گوش‌زد کردند، ایجاد شد که البته چاپ و مراسم رونمایی آن بازخوردهای قابل تقدیری در جامعه از خود بر جای گذاشت.

برگزاری نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد

فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در اولین گام خود نشستی را با برخی از سازمان‌های مردم نهاد فعال کشور در حوزۀ حقوق بشر برگزار کرد و در آن به بررسی دغدغه‌های این سمن‌ها پرداخت. گفتنی در این نشست مؤسسۀ حمایت از قربانیان تروریسم، مؤسسۀ راهبردی دیده‌بان، انجمن قربانیان شیمیایی، سازمان دفاع از قربانیان خشونت، خانۀ ایثارگران، انجمن سپاس، بنیاد هابیلیان، مؤسسۀ کادراس، مؤسسۀ صیانت از حقوق زنان، انجمن حمایت از زنان قربانی ترور و تعداد دیگری از سمن‌های حقوق بشری حضور داشتند.

برگزاری نشست خبری سخنگوی فراکسیون با سمن‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی

در این نشست که به همت دبیرخانۀ فراکسیون تشکیل گردید،‌ ضمن اعلام مواضع انقلابی فراکسیون حقوق بشر، ابعاد و زمینۀ همگرایی آن با رسانه‌های داخلی و خارجی در راستای اهداف نظام تشریح گردید. آقای «احسان قاضی‌زاده هاشمی» به‌عنوان سخنگوی فراکسیون حقوق بشر در این نشست اعلام نمود که این تشکل در نشست‌های بین‌المللی به ایفای نقش خواهد پرداخت. گفتنی است که در سفرهای هیئت‌های پارلمانی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف که اعضای فراکسیون حقوق بشر در آن حضور دارند، همواره ضمن بیان مبانی حقوق بشر اسلامی توسط ایشان، مظلومیت جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از کشورهای قربانی تروریسم،‌ در جلسات مشترک مطرح می‌گردد. سفر شهریور ماه هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی به کشور بوسنی و هرزگوین که آقای «ابوالفضل ابوترابی» به‌عنوان رئیس فراکسیون در آن حضور داشتند را می‌توان از جملۀ این موارد قلمداد کرد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی با مشاور رئیس ستاد حقوق بشر قوۀ قضائیه

در این نشست آقای «ابوترابی» به‌عنوان رئیس فراکسیون و آقای «بینا» به‌عنوان معاون و مشاور رئیس ستاد حقوق‌ بشر ضمن بیان دیدگاه‌ها و مواضع، به تبادل نظر پرداختند. هماهنگی فراکسیون حقوق بشر با مواضع ستاد حقوق‌ بشر به‌عنوان متولی اصلی اقدامات کلان نظام در این موضوع از موارد مهمی است که در این نشست حاصل گردید.

دعوت از دانشجویان غیر ایرانی جهت تبیین مبانی حقوق ‌بشر اسلامی

در این نشست ضمن دعوت 30 تن از دانشجویان غیر ایرانی به نمایندگی از جامعۀ دانشجویان مقیم کشورمان، که دانشجویانی از کشورهای عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و... بودند، جلسه‌ای مشترک با حضور رئیس و دبیر اجرایی فراکسیون حقوق بشر صورت پذیرفت.

برگزاری نشست تبیین روان‌شناختی پدیدۀ تروریسم

فراکسیون حقوق بشر در راستای رسالت مهم خود در همراهی با سازمان‌های مردم نهاد، ‌مشارکت فعالی در برگزاری نشست‌های خارج از مجلس داشته است. از جملۀ این نشست‌ها، ‌مشارکت در برگزاری نشست «تبیین روان‌شناختی پدیدۀ تروریسم» است که با حضور کارشناسان حوزۀ مقابله با تروریسم و سازمان‌های مردم نهاد برگزار گردید.

صدور بیانیه‌های مختلف و اعلام موضع نسبت به حوادث مربوط به حقوق بشر

بیان مواضع مبتنی بر حقوق بشر اسلامی یکی از رویه‌های ثابت فراکسیون حقوق بشر است که با صدور بیانیه‌ در موضوعات متعدد خودنمایی کرده است. عنوان برخی از بیانیه‌های این فراکسیون که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است، بدین شرح می‌باشد:

*بیانیۀ هشدارآمیز دربارۀ سوءاستفادۀ جریان‌های خاص از کودکان کار در آستانه سال‌نو؛

*بیانیه در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار؛

*بیانیه در محکومیت حوادث تروریستی در تهران؛

*بیانیه در محکومیت جنایت تکفیری‌ها در فوعه و کفریا؛

*بیانیه در محکومیت جنایات سعودی‌ها در سوریه و یمن؛

* و... .

علاوه‌بر موارد مذکور،‌ فراکسیون حقوق بشر طی تدوین برنامه‌ای چهار ساله در تلاش است تا ضمن افزایش همگرایی با سازمان‌های مردم نهاد به حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز ورود پیدا کند و صدای مردم را به نهادهای مسئول و متولی خدمت به ولی نعمتان خود برساند.

در پایان گفتنی است؛ تلاش نمایندگان فعال این فراکسیون که همواره در راستای اهداف نظام و انقلاب اسلامی قدم برداشته‌اند با کارشکنی‌ها و مخالف‌های متعددی در فضای درونی و بیرونی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو بوده است. اما اعضای این فراکسیون تلاش نموده‌اند تا با حفظ مواضع انقلاب و به‌دور از سیاست‌بازی‌های برخی افراد و جریان‌های معلوم‌الحال به روند خود ادامه داده و در راستای استیفای حقوق ملت ایران و به‌خصوص خانواده‌های معزز شهدا قدم بردارد.

نظر شما