شناسهٔ خبر: 143004 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۱۰ پیشنهاد کمیته امداد برای بهبود وضعیت نیازمندان در بودجه ۹۷

کمیته امداد معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: یکی از پیشنهادهای کمیته امداد برای بهبود وضعیت نیازمندان در لایحه بودجه ۹۷ الحاق یک‌بند جدید به تبصره «۶» برای معافیت مددجویان تحت حمایت از پرداخت انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب برای یک‌بار است.

به گزارش «نماینده»، منصور قمشه، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در  کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:  کمیته امداد ۱۰ پیشنهاد کارشناسی شده را برای تقویت اعتبارات تخصیص‌یافته به مددجویان تحت حمایت به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده ۷ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها را به کاهش فقر مطلق اختصاص ‌داده‌ است، گفت: این نهاد پیشنهاد داده چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد ادامه داد:  ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باهدف کاهش فقر مطلق در خانوارهای هدف و افراد پشت نوبت نهادهای حمایتی در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرد.

قمشه با اشاره به اینکه اعتبار اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد از محل منابع قرض‌الحسنه بانکی در بودجه امسال، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ این رقم ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته این در حالی است که طبق برنامه ششمِ کمیته امداد، باید سالانه ۱۴۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد ایجاد شود.

وی بابیان اینکه کمیته امداد از نمایندگان درخواست کرده است تا اعتبار اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از ۲ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش دهند گفت: این‌گونه اعتبار مورد نیاز برای خودکفایی مددجویان کمیته امداد به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

قمشه بابیان اینکه در بند «ب» تبصره «۱۰» لایحه بودجه ۹۷، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تهیه و اجرای طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی اختصاص‌یافته است گفت: کمیته امداد پیشنهاد داده است ۲۱۰ میلیارد تومان از این رقم به پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری تحت حمایت کمیته امداد اختصاص یابد.

وی یکی دیگر از پیشنهاد کمیته امداد را اختصاص ۵۲۵ میلیارد تومان برای تأمین ۲۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد و نیازمند از طریق واگذاری واحدهای مسکن مهر اعلام کرد و افزود: همچنین اختصاص ۲۰ درصد از اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی ساماندهی بافت‌های فرسوده و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد یکی دیگر از درخواست‌های این نهاد برای اصلاح لایحه بودجه است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد پیشنهاد داد: یک‌بند به تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۹۷ مبنی بر مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی به واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی - تکمیل‌شده، نیمه‌تمام یا زمین با مجوز مربوطه- به مددجویان فاقد مسکن تحت حمایت کمیته امداد الحاق شود.

قمشه افزود: یکی دیگر از پیشنهادهای کمیته امداد برای بهبود وضعیت نیازمندان در لایحه بودجه ۹۷ الحاق یک‌بند جدید به تبصره «۶» برای معافیت مددجویان تحت حمایت از پرداخت انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب برای یک‌بار است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده «۴» قانون زکات، دولت باید حداقل معادل ریالی زکات جمع‌آوری‌شده در هر سال را به‌علاوه ۱۰ درصد در بودجه سال آینده پیش‌بینی و در اختیار کمیته امداد قرار دهد، گفت: متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است بنابراین امیدواریم که با همکاری نمایندگان مجلس مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ به اعتبار کمیته امداد افزوده شود.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به اینکه تبصره «۲» لایحه بودجه درباره پرداخت بدهی دولت به بخش‌های خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی است درخواست کرد: باید یک‌بند به این تبصره برای پرداخت بدهی دستگاه‌های دولتی به مجتمع اقتصادی کمیته امداد به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان الحاق شود.

وی گفت: در نهایت از نمایندگان مجلس تقاضا کردیم یک‌بند مبنی بر اینکه اعتبارات کمیته امداد و بهزیستی صد درصد تخصیص‌یافته تلقی و از شمول کسورات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور معاف شود به تبصره «۱۷» لایحه بودجه ۹۷ افزوده شود.

نظر شما