شناسهٔ خبر: 142965 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جهانگیری در کنگره بزرگداشت هاشمی:

قبول داریم معیشت مردم سخت شده

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قبول داریم معیشت مردم سخت شده است گفت: اما ما هنر می‌کنیم اقتصاد را از ته دره بیرون می‌آوریم.

به گزارش «نماینده»، اسحاق جهانگیری معاون اوّل رئیس جمهور امروز(سه شنبه 19 دی‌ماه) در اوّلین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: سخن گفتن درباره شخصیت بزرگ، سیاستمدار بزرگ و فقیهی ارزشمند و دلسوز برای بنده بسیار دشوار است. آن هم در جمعی که تعداد زیادی از دوستان و یاران نزدیک ایشان که بیش از بنده با وی صمیمیت داشتند و شناخت دقیق تری دارند حضور دارند.

وی با بیان اینکه قدرت شناخت و تجزیه و تحلیل مسائل به هاشمی تفکر چند بُعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود ادامه داد: به لحاظ معرفتی، عالمی روشن بین بود و قرآن در کانون فهم دینی او قرار داشت. هیچ‌گاه از آموختن و تدبیر در آموزه‌های دینی غافل نمی‌شد. از قبل از پیروزی انقلاب تا آخرین روزهای حیات، گروهی داشت که روی قرآن تحقیق می‌کرد.

جهانگیری با بیان اینکه هاشمی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقاً می‌شناخت و در اندیشه توسعه ایران بود تصریح کرد: او برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد و او را سرمشق سازندگی قرار داد. امیرکبیر از قبل از پیروزی انقلاب برای هاشمی سرمشق بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان  اینکه با افتخار به آمریکایی‌ها می‌گوییم اگر از برجام خارج شوید این شما هستید که ضرر می‌کنید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه قبول داریم معیشت مردم سخت شده است گفت: اما ما هنر می‌کنیم اقتصاد را از ته دره بیرون میاوریم.

وی ادامه داد: ارتباطات و مطالعات هاشمی به گونه‌ای بود که وجب به وجب ایران را می‌شناخت. به لحاظ سیاسی یک آرمانگرای واقع بین بود.

جهانگیری، هاشمی را فردی آرمانگرا دانست که آرمانهای بزرگی برای ایران و خودش در ذهن داشت و تصریح کرد: در عین حال واقع بین بود و آرمانگرایی نبود که به واقعیت‌ها توجه نکند. انقلابی جامع بین بود و تا مرز شهادت پیش رفت.لحظه‌ای در راه مبارزه تردید نداشت ولی تمام حرکاتش از جامعیت برخوردار بود.

معاون اوّل رئیس جمهور با بیان اینکه هاشمی استراتژیست توسعه‌گرا بود اظهار داشت: نقش او در ساماندهی انقلاب و نهادهای پس از انقلاب از دولت و مجلس تا مدیریت جنگ،توسعه روابط بین‌الملل، مسائل منطقه‌ای، اصلاحات و اعتدال بسیار کارساز بود.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب که نیاز بود نهادهای انقلاب شکل بگیرد، در هر کجا حضور پیدا کرد آن نهاد به نهاد اصلی نطام تبدیل شد. وقتی رئیس مجلس شد مجلس در رأس امور قرار گرفت؛ وقتی به حضور او در دولت نیاز شد، سرعت پیشرفت و سازندگی کشور شتاب ویژه‌ای گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه وقتی جنگ در عمل با مشکل مواجه شد هاشمی به عنوان فرمانده جنگ گره‌گشای مشکلات شد اظهار داشت: زمانی که نیاز بود صلح شود با شجاعت در محضر امام گفت شما اجازه بدهید قطع‌نامه را قبول کنم.

معاون اوّل رئیس جمهور دشمنی‌های آمریکا علیه ایران را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه آمریکایی‌ها همیشه با ایران مخالف بوده‌اند خاطرنشان کرد: آنها یک ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کند را به اتهام اینکه یک شناسنامه ایرانی دارد حاضر نشدند به او حساب بانکی بدهند و او را از بسیاری از حقوق طبیعی شهروندی محروم کردند.

جهانگیری، ناامیدکردن مردم از مسئولین را جفایی در حق ایران دانست و اظهار داشت: صدا و سیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند؛ صداوسیما نمی‌تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این ایام، علی‌رغم اینکه دوستان گفتند اظهارنظر نکن، امّا گفتم به عنوان یکی از مسئولین می‌خواهم با مردم حرف بزنم که صداوسیما آمادگی نداشت و بهانه مشکلات فنی و بهانه‌های دیگر می‌آوردند. 

جهانگیری تصریح کرد: رسانه ملّی باید در اختیار همه حتی معترضین قرار گیرد و حرفشان را بزنند.

وی با بیان اینکه ما مشکلات را می‌دانیم و قبول داریم که معیشت مردم سخت و توسعه کشور کند شده تصریح کرد: ایران مسیر توسعه را به خوبی دارد طی می‌کند.

معاون اوّل رئیس جمهور ادامه داد: می‌گویند شما می‌گویید شاخص‌ها خوب است؛ ولی مردم این را احساس نمی‌کنند. اقتصاد را به ته درّه برده‌اید و ما داریم هنر می‌کنیم که آن را بیرون بیاوریم ولی هنوز ته دره قرار دارد و معلوم است که بهبود را حس نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما بیش از ششصد هفتصد هزار شغل ایجاد کردیم تصریح کرد: با این حال، مشکلات آنقدر عمیق است که بیش از سه میلیون بیکار روی دست ماست.

جهانگیری ادامه داد: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. ما دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد را افزایش داده‌ایم. کارهای بزرگ و اساسی کشور در این دوره شروع شده. ده‌ها میلیارد دلار منابع خارجی جذب شده و هواپیمای نو وارد کشور شده است. 

وی با بیان اینکه میلیاردها دلار منابع از خارجی‌ها گرفتیم تصریح کرد: با افتخار به آمریکایی‌های می‌گوییم اگر از برجام خارج شوید این شما هستید که ضرر می‌کنید و ایرانی‌ها عزا نمی‌گیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما