شناسهٔ خبر: 142958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نگرانی حکام سعودی از خشم مردمی

پادشاه عربستان اعمال سیاست ریاضت اقتصادی در عربستان در سایه ولخرجی‌ها و ریخت و پاش های شاهزادگان، حکام سعودی را از خشم مردم نگران کرده است.

به گزارش «نماینده»، پایگاه خبری "هافینگتون پست عربی" در گزارشی به وضعیت اقتصادی عربستان و واکنش مردم به آن پرداخت و نوشت: عربستان درصدد است میلیاردها ریال برای کمک به شهروندان جهت مقابله با آثار مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت بنزین و خدمات هزینه کند. این تصمیم به کاستن از شدت خشم مردم کمک خواهد کرد.

به نوشته شبکه اقتصادی بلومبرگ، سیاست ریاضت اقتصادی عربستان  باعث شده است که سعودیها در شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی از افزایش قیمت ها و اعمال ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی بسیاری از کالاها انتقاد کنند.

از سوی دیگر، تصمیمات تازه شاه سعودی برای بالا بردن حقوق کارمندان لشکری و کشوری و پاداش به نظامیان درگیر در جنگ علیه یمن و اختصاص "یارانه گرانی" نشان می دهد که حکام سعودی با مشکل توازن برقرار کردن بین جلوگیری از بروز ناآرامی های مردمی از یک سو و اتخاذ گام های دشوار و ضروری از سوی دیگر روبرو هستند.

به گفته "جان پل بیگات" رئیس واحد تحقیقات شرکت "لایت هاوس ریسرچ" مستقر در دبی، نگرانی مسئولان سعودی از بروز این ناآرامی باعث شده است تا دولت سعودی در اجرای هرگونه تدابیری که می تواند برای خانواده های سعودی گزنده و دشوار باشد، با احتیاط شدید برخورد کند.

جالب توجه است که محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان در پاسخ به سوالات مکرر برای تشریح علل افزایش قیمت ها و میزان تاثیر آن بر شهروندان سعودی در برنامه ای در شبکه تلویزیون رسمی عربستان با دشواری زیاد و چالش روبرو شد.

این نارضایتی به شهروندان عادی عربستان محدود نشده است؛ به گونه ای که دادستان سعودی اعلام کرد: دستگاههای امنیتی روز پنجشنبه گذشته ۱۱ شاهزاده را که جلوی کاخ الحکم در ریاض در اعتراض به دستور شاه تظاهرات کرده بودند، بازداشت کرد.

وی افزود: این شاهزادگان به زندان الحائر در ریاض برده شده اند تا بعدا محاکمه شوند.

دادستان کل عربستان علت بازداشت آنها را اعتراض به دستور شاه مبنی بر توقف پرداخت آب و برق شاهزادگان از سوی دولت دانست اما برخی منابع علت این امر را سیاسی و در راستای اعتراض به سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دانسته اند.

نظر شما