شناسهٔ خبر: 142952 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

ضرورت فعالیت انقلابی مجلس در مسائل فرهنگی

محمد تقی رهبر محمدتقی رهبر،نمایندۀ اصفهان در مجالس هفتم و هشتم

به گزارش ماهنامه «نماینده»، نقد و بررسی مجلس دهم و عملکرد انقلابی آن در این دوره، حساسیت‌ها و ظرافت‌های مخصوص به خودش را دارد، چراکه ترکیب مجلس در این دوره، ترکیبی برخلاف گذشته است و با وضعیت خاصی همراه است. از یک طرف اصول‌گرایان در این مجلس حضور دارند و از طرفی، خیلی از چهره‌های اصول‌گرای با سابقۀ انقلابی در مجلس حضور ندارند.

به‌هرحال، مجلس دهم هم نمایندگان مردم هستند و ملاک، آرایی است که مردم می‌دهند. مجلس هم الان به‌گونه‌ای است که اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تعادل با هم دارند. تا جایی هم که ناظر بوده‌ام تنش‌های خاصی در مجلس نبوده است و این امتیازی برای مجلس است. اگر تنش در مجلس یا در هر جایی باشد، فضا را در دست دشمن داده‌ایم. درست است که همه همدل و همفکر نیستند اما بالاخره در نظام، با نظام و ولایت هستند ولی با اندکی تفاوت‌؛ واقعیت است که ما امروز از بیرون به اندازۀ کافی دشمن داریم و نیاز نیست با هم دشمنی کنیم، اگر ما اختلاف کنیم و روبه‌روی هم بایستیم، قطعاً این ثمره را دیگران می‌برند.

اما دربارۀ موضع‌گیری در مسائل حساس مانند برجام، کمیسیون‌های مختلف فعال بوده‌اند و با وزرای مربوط گفت‌وگو داشته‌اند و نشسته‌اند و حرف زده‌اند و شنیده‌اند و موضع‌گیری کرده‌اند، در مواردی هم بیانیه داده‌اند و در مواردی اعلام حضور کرده‌اند. در مجموع، عملکرد مجلس با توجه به چالش‌های مختلف و تنش‌هایی که در بیرون وجود دارد و با توجه به مسائلی که داخل و خارج داریم، ارزیابی عملکرد مجلس از جهت انقلابی‌گری بد نبوده است. اما معتقدم که موضع‌گیری در مقابل استکبار جهانی و زیاده‌خواهی‌ها در نطق‌ها خیلی پررنگ‌تر بشود. این صدای ملت است و به گوش دنیا هم می‌رسد و به گوش ملت هم می‌رسد. مجلس سنای آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور چطور جمع می‌شوند و طرح و بیانیه می‌دهند و رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار می‌دهند؟ البته ترامپ خودش هر موجودی که هست به‌جای خودش، اما باید ببینیم مجلس آنها چگونه رفتار می‌کند؟ ما هم باید این وحدت و انسجام را در مقابل زیاده‌خواهی‌های ایالات‌متحده داشته باشیم. اگر بیانیه می‌دهند، همه امضا کنند، از هر طیفی که هستند. موضع‌گیری در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که برخی دولت‌های مرتجع در منطقه دارند، باید محکم و عیان ایستاد. در عرصه‌های فرهنگی به‌نظر می‌رسد مجلس و دولت باید اصول انقلاب را مدنظر داشته باشند. اصول انقلاب و خط امام(ره) که مورد تأکید رهبری است، زیربنای کشور ماست. در این موارد باید پررنگ‌تر حضور داشته باشند. در حمایت از ولی امر و مواضع ایشان بروز و ظهور بیشتری داشته باشند.

در رابطه با مسائل فرهنگی نیاز است که در مجلس بیشتر ایستادگی و موضع‌گیری شود. مثلاً الان دربارۀ فضای فرهنگی کشور قدری کم‌رنگ شدن فرهنگ اصیل انقلاب در سیمای جامعه مشاهده می‌شود، درحالی‌که سیمای جامعه باید سیمای فرهنگی باشد. در عرصۀ فرهنگ، مطبوعات و رسانه‌ها و حقوق ملت و عدالت اجتماعی و فیلم و هنر و سینما و حجاب چیزهایی است که به‌عنوان تابلوهای فرهنگی در جامعه دیده می‌شود و این تابلوها باید پررنگ‌تر شود و این وظیفۀ مجلس است که پشتیبانی کند.

نظر شما