شناسهٔ خبر: 142947 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«سیدمحمد بیاتیان» نمایندۀ بیجار در مجلس نهم در گفت‌وگو با «نماینده»:

در زمینۀ استکبار ستیزی انتظار بیشتری از مجلس می‌رود

بیاتیان43 نمایندۀ بیجار در مجلس نهم با بیان اینکه در زمینۀ استکبار ستیزی انتظار بیشتری از مجلس می‌رود، گفت:در موضوع برجام و نقض چندبارۀ آن از سوی آمریکایی‌ها، اخیراً قانونی برای مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها در مجلس تصویب شد، اما این سؤال به‌طور جدی وجود دارد که ضمانت اجرای این قانون در کجاست؟! من معتقدم مجلس اگر بخواهد انقلابی عمل کند، باید در این حوزه‌های حساس قوی و قاطع و بدون تعارف عمل کند.

به گزارش ماهنامه «نماینده»، «سیدمحمد بیاتیان» نمایندۀ سابق مجلس شورای اسلامی نیز دربارۀ میزان انقلابی‌گری مجلس دهم اظهار می‌دارد: «من کارنامۀ مجلس دهم را در تمامی ابعاد بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنم؛ چه در رابطه با بررسی طرح‌ها و لوایح و چه در خصوص مسائل داخلی و خارجی کشور.»

وی بر این نکته تأکید می‌کند که کار مجلس تنها بیانیه دادن نیست و تصریح می‌کند که مجلس باید هم در حوزۀ تصویب قوانین و هم در عرصۀ نظارت، به‌صورت مؤثر عمل کند تا کم‌کاری‌های مسئولان را جبران کرده و خود را به موتور محرک کشور و مجموعۀ نظام تبدیل کند.

بیاتیان با بیان اینکه در زمینۀ استکبار ستیزی انتظار بیشتری از مجلس می‌رود، به موضوع پر سروصدای «برجام» اشاره کرده و می‌گوید: «در موضوع برجام و نقض چندبارۀ آن از سوی آمریکایی‌ها، اخیراً قانونی برای مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها در مجلس تصویب شد، اما این سؤال به‌طور جدی وجود دارد که ضمانت اجرای این قانون در کجاست؟! من معتقدم مجلس اگر بخواهد انقلابی عمل کند، باید در این حوزه‌های حساس قوی و قاطع و بدون تعارف عمل کند.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم مثل خیلی‌های دیگر به ضمانت اجرای قانون برنامۀ ششم توسعه و فرار دولت از زیر بار عمل کردن به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در جریان تصویب برنامۀ ششم توسعه، مجلس تکالیفی را برای دولت تعیین کرد که ضمانت اجرای چندانی ندارد و دولت هم تا به‌حال حرکتی از خود نشان نداده که نشانۀ عمل به برنامه باشد؛ مجلس اگر مدعی است که انقلابی عمل می‌کند، باید واکنش جدی نشان دهد.»

بیاتیان همچنین به مسئلۀ رأی اعتماد به وزرای دولت دوازدهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «رقم رأی بالایی که مجلس به وزرا داد، نشانۀ پویایی و اندیشمندانه عمل کردن مجلس نیست. این نشان می‌دهد، مجلس در برابر وزرایی که کارنامۀ چندانی نداشته‌اند، خیلی فعال عمل نکرده و این ترکیب آراء، شائبۀ حیات خلوت شدن مجلس برای دولت را پیش می‌آورد؛ چراکه جامعه، دستاورد خاصی را از دولت مشاهده نمی‌کند که در پی آن، نمایندگانشان این‌طور با دولت رفتار بکنند.»

وی ادامه می‌دهد: «امیدواریم مجلس در مدت باقی‌مانده از عمرش از این لاک بی‌تفاوتی خارج شود و اصولی‌تر و انقلابی‌تر عمل کند؛ البته این لزوماً اصول‌گرایی به‌معنای متعارف آن که عنوان یک جریان سیاسی است، نیست؛ بلکه به‌معنای توجه به اصول انقلاب است که بارها و بارها در بیانات مقام معظم رهبری تبیین شده است.»

نمایندۀ بیجار در مجلس نهم با بیان اینکه در کل و به‌عنوان کسی که از بیرون به ماجرا نگاه می‌کند. کارنامۀ مجلس را خیلی مثبت نمی‌بینم، می‌گوید: «اگر پای صحبت خیلی از نمایندگان فعلی هم بنشینیم، آنها خودشان هم رضایت چندانی از عملکرد مجلس ندارند. رفتارها و پرخاشگری برخی نمایندگان نشان می‌دهد که هنوز یاد نگرفته‌ایم با زبان منطق و قانون با دیگران حرف بزنیم.»

بیاتیان دربارۀ علت این مسئله تصریح می‌کند: «اگر نگاهی به فهرست امید در تهران و برخی نقاط دیگر بیندازیم، می‌بینیم فهرست‌ها را طوری بسته‌اند که به شرکت سهامی بیشتر شبیه است تا فهرست انتخاباتی! عاقبتش هم این می‌شود که مباحثی مثل محدود کردن خبرنگاران و ارباب رجوع از دل مجلس که خانه ملت است، بیرون می‌آید، آن هم در شرایطی که شعارها بیشتر بر مدار آزادی مردم و رسانه‌ها می‌چرخد! وقتی فهرست‌ها این‌طوری بسته می‌شود و نمایندگان ضعیف بالا می‌آیند و اجازۀ بالا آمدن نخبگان داده نمی‌شود و در انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها نیز با غوغاسالاری زمینه را خراب می‌کنند، وضعیت همین‌طور می‌شود که امروز می‌بینیم.»

نظر شما