شناسهٔ خبر: 142942 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

ارزیابی «جمالی» دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس از عملکرد انقلابی مجلس

دغدغه‌های جزیی باعث شده از آرمان‌ها دور شویم

محمدجواد جمالی دبیر کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم تاکید کرد: پی‌گیری مسائل منطقه‌ای و چالش‌های جهان اسلام نقطة قوت مجلس دهم است

«محمدجواد جمالی نوبندگانی» نماینده مردم فسا و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم است. وی درباره این مسئله که مجلس دهم در موضوعات مختلف چقدر انقلابی عمل کرده است، می‌گوید: «به‌نظر من برای ارزیابی رفتار مجلس در یک‌سال‌ونیم گذشته، باید مقاطع مختلف و حوادث گوناگونی را که مجلس با آنها روبه‌رو بوده، از هم جدا کنیم.»

وی ادامه می‌دهد: «در مسائل سیاسی به‌خصوص برجام که مصوب مجلس قبل است، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم که هر 3 ماه باید از وزارت خارجه گزارش می‌گرفت و هر 6 ماه به مردم و صحن مجلس باید گزارش می‌داد، به نظرم گزارش‌های متعادل و واقع‌گرایانه‌ای تهیه و ارائه کرده است. چراکه تمامی گزارش‌های وزارت خارجه و سایر قسمت‌ها مانند بانک مرکزی و هر دستگاهی که به برجام وصل بود را یا حضوری در فردو و نطنز بررسی کرده و جلسه گذاشته‌اند یا با مسئولان دیگر جلسه گذاشته‌اند و واقعیت‌ها را درآورده‌اند و به مجلس گزارش داده‌اند. این موضوع تقریباً مورد تأیید تمامی جناح‌های سیاسی درون مجلس بوده که رعایت انصاف در این قضیه شد. »

جمالی اظهار می‌دارد: «همچنین مصوبه‌ای که در مجلس داشتیم و برای مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه تصویب شد، مجلس تنها دو رأی ممتنع داشت؛ یعنی خیلی قوی این را تصویب کرد و به نظر من، این حاوی پیام بود. در آن طرح، محتویاتی مثل حمایت از سپاه قدس و حمایت از طرح‌های موشکی، حمایت از مظلومان و محرومان جهان با روش‌هایی مثل معاضدت‌های قضائی، پی‌گیری پرونده حامیان تروریسم از جمله آمریکایی‌ها آمده است. یعنی اگر قوای دیگر به‌خصوص قوه مجریه و به‌طور مشخص وزارت خارجه در این امر جلو بیایند، این دارای نکات مثبت فراوان خواهد بود و شاید برای اولین بار بود که مجلس در این قضایا می‌آمد.»

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به پی‌گیری مسائل منطقه‌ای و چالش‌های جهان اسلام هم اشاره می‌کند و آن را نقطه قوت مجلس دهم قلمداد می‌کند. جمالی می‌گوید: «درباره وضعیت مسلمانان میانمار هم اطلاعیه داده شد و هم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تحرکی داشت. من با سفیرمان در میانمار مذاکراتی داشتم. یکی از اعضای کمیسیون در جمع میانماری‌هایی که به بنگلادش رفته بودند، حضور یافت.»

جمالی البته به چالش‌ها و گلوگاه‌های رفتار انقلابی‌ در مجلس هم اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: «مجلس درباره اقدامات انقلابی دیگری که در راستای اقتصاد مقاومتی باشد، یک هماهنگی و کمک فرابخشی هم نیاز دارد. باید قبول کنیم اقتصاد بسیار بیماری داریم که وابسته به نفت است و متأسفانه دولت‌ها هم بیشتر درگیر مسائل دیگری بوده‌اند و هیچ کدام شجاعت ریسک‌ کردن و بریدن از نفت را نداشته‌اند. ما مشکل بیکاری وحشتناک در بین جوانان و تحصیل‌کرده‌ها را داریم. این قبیل اقدامات روزمره هم فایده ندارد و مطابق با خواسته‌های مقام معظم رهبری و ویژگی‌های رفتار انقلابی نیست.»

وی به یک مسئله نگران کننده در مجلس دهم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «موضوع دیگری که قدری از سوی مجلس نگران هستم، کشیده شدن نمایندگان به مسائل جزئی حوزه‌های انتخابیه است؛ مثلاً لکه‌گیری آسفالت فلان جاده و خاموشی لامپ فلان منطقه. گرفتاری نمایندگان در این قضایا باعث شده از آن هدف اصلی دور بمانند. البته این مسئله عللی هم دارد، از جمله اینکه گرفتاری مردم خیلی زیاد است. خیلی هم خوب تبیین نشده که وظیفه نماینده و اختیارات نماینده چیست. برخی فکر می‌کنند نماینده هر کاری که دلش خواست می‌تواند انجام دهد! این شاید ایراد از برخی همکاران ما در مجلس هم باشد که در هر کاری دخالت کرده‌اند؛ حالا یا از سر خیرخواهی یا از سر جلب نظر و آرای مردم!»

این نماینده مجلس دهم تأکید می‌کند: «این رویه باعث می‌شود از اصول و آرمان و اهداف اصلی دور شویم. نماینده در کمیسیون خود نشسته است و طرح و لایحه را گوش می‌دهد، تلفن موکل او زنگ می‌خورد. اگر جواب ندهد با هزاران حرف و حدیث مواجه است که رأی را گرفت و الان جواب ما را نمی‌دهد! اگر جواب بدهد در میان کار نمی‌داند به این لایحه رأی مثبت یا منفی بدهد؟! اینجا اتفاقاً حقوق موکل ضایع می‌شود. چون برخی مواقع با یک رأی، یک لایحه تصویب یا رد می‌شود. بنابراین یک رأی هم تأثیر دارد. خیلی از نمایندگان متأسفانه درگیر این مسائل هستند و بعد، آنها برای حل این مسائل وارد تعاملاتی با وزارتخانه‌ها می‌شوند که من نمی‌پسندم و بعد مدیون وزیر می‌شود! مثلاً فردی این میزان قیر می‌گیرد و دیگری پرواز هواپیمایی می‌گیرد، دیگری آمبولانس می‌گیرد، یکی 4 کیلومتر آسفالت و دیگری پروژه پرورش ماهی برای شهر خودش می‌گیرد.»

جمالی می‌افزاید: «این رویه‌ها و دغدغه‌ها نمی‌تواند یک مجلس انقلابی را شکل بدهد. اینها نمایندگان را از وظایف اصلی دور می‌کند، چون وقتی وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهید، نمی‌توانید انقلابی باشید. زمان و وقت شما اجازه نمی‌دهد انقلابی عمل کنید. همه دنبال این هستند که این مدیر کل از من باشد و آن وزیر از من باشد و مردم هم توقع دارند.»

وی درباره این نکته هم که مجلس دهم در مسائل اقتصادی کلان چقدر آرمان‌گرا بوده است، تصریح می‌کند: «در این قضایا خیلی موفق نبوده است. چون ماها به هر دلیل منطقه‌گرا و شهرگرا و روستاگرا هستیم. وقتی این چنین شدیم نمی‌توانیم ملی فکر کنیم، نمی‌توانیم جهانی فکر کنیم. اصلاً وقت برای آن مسائل باقی نمی‌ماند.»

نظر شما