شناسهٔ خبر: 142921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سفر ظریف به آلمان درباره «برجام» است، نه حوادث ایران/ خروج از برجام، آمریکا را پشیمان می‌کند

قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به ماهیت بین‌المللی برجام، آمریکا باید به تعهدات خودش در قالب این قرارداد عمل کند و خروج این کشور از برجام می‌تواند هزینه سنگینی را متحمل آنها کند

به گزارش«نماینده»، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ ای وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سؤالی درباره نحوه بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت: اتفاقی که در سیاست خارجی آمریکا در یک سال اخیر به وقوع پیوسته و آنچه در جلسه اخیر شورای امنیت اتفاق افتاد، شکست دیگری اضافه بر شکست های پیشین ترامپ بوده است.

وی افزود: جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت نشان دادند که دوران جدید، دوران دیگری است و تبعیتی از ترامپ ندارند و کار ترامپ در کشاندن مسائل داخلی یک کشور به شورای امنیت که خلاف موازین کلی است، با یک «نه» بزرگ مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این نشست می تواند برای آقای ترامپ ـ اگر بخواهد ـ یک درس عبرت بزرگ باشد، اگرچه چندان به رفتار و منش او اعتمادی نیست، اما به هر حال این یک شکست برای او در سطح جامعه جهانی بوده است.

خروج از برجام هزینه سنگینی برای آمریکا دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون موعد تصمیم‌گیری ترامپ در خصوص برجام در تاریخ ۲۲ دی ماه سال جاری گفت: فعلاً در این خصوص باید صبر کنیم تا ببینیم تصمیم آنها چه می‌شود. ما از موضع جمهوری اسلامی ایران، پیش‌بینی لازم را در خصوص هر سناریویی که می‌تواند به وجود آید، داشته‌ایم و تمام گزینه‌های ما برای شرایط مختلف، متناسب با تصمیمات اتخاذی از جانب آمریکا روی میز قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت بین‌المللی برجام، آمریکا باید به تعهدات خودش در قالب این قرارداد عمل کند و خروج این کشور از برجام می‌تواند هزینه سنگینی را متحمل آنها کند؛ بنابراین اگر اشتباه محاسباتی در این خصوص انجام دهند، قطعاً برای آنها پشیمانی به همراه خواهد داشت.

شواهدی دال بر اقدامات تخریبی اقلیم کردستان علیه ایران نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اظهارات از سوی مقامات کردستان عراق افزود: با توجه به روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق و شناختی که آنها از ما دارند، خیلی بعید می‌دانم که بخواهند اقدامی علیه امنیت ملی ما انجام دهند و در خصوص مسائل دوجانبه میان ما و منطقه کردستان عراق، به دلیل آنکه بخش عمده این مسائل امنیتی است، باید دستگاه‌های ذیربط در این خصوص اظهارنظر کنند؛ ولی آنچه که مرتبط با وزارت خارجه است، ما شواهدی دال بر اقدامات تخریبی آنها علیه ایران نداریم.

قاسمی پیرامون سفر احتمالی رئیس مجلس اردن به تهران گفت: روابط ما با همسایگان ادامه دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است و این قبیل سفرها میان مقامات کشورهای همسایه و ایران طبیعی است و کشور اردن هم یکی از آن کشورها به حساب می‌آید که ما در گفتگوهای خود با آنها در خصوص مسائل مشترکی گفتگو داشته و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و رفتارهای میان ایران و کشورهای همسایه ادامه‌دار خواهد بود، تصریح کرد: این ارتباطات منجر به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ما و کشورهای منطقه خواهد بود.

سفر ظریف به آلمان درباره «برجام» است، نه حوادث ایران

قاسمی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر ظریف به آلمان در رسانه های خارجی به حوادث اخیر ایران ارتباط داده شده است، این موضوع صحبت دارد یا خیر، گفت: آنچه که در رسانه های خارجی به خصوص از جانب رژیم صهیونیستی در خصوص این سفر مطرح می شود قطعا دروغ است و آنها می خواهند عمدا فضا را نسبت به این سفر مسموم کنند. ما روابط سازنده ای با اتحادیه اروپا داریم و به صورت مستمری با آنها در تماس هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: خانم موگرینی از آقای ظریف و وزرای خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه دعوت کرده که درباره برجام گفتگوهایی داشته باشند و این سفر می تواند در انتهای همین هفته صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه این سفر حتما قبل از ۱۳ ژانویه صورت می گیرد، افزود: بعد از  آن تاریخ هر مذاکره ای که بخواهد شکل بگیرد حتما جنس و نوع متفاوتی خواهد داشت. دیدار آقای ظریف و خانم موگرینی در مقر اتحادیه اروپا و در دفتر خانم موگرینی انجام می گیرد.

قاسمی درباره حادثه برخورد دو کشتی نفتی ایرانی و چینی و مفقود شدن تعدادی از هموطنان اظهار کرد: این یک اتفاق ناگواری بود که طی آن کشتی که حامل ۱۳۷ هزار تن نفت ایران برای کره جنوبی بود، در آب های چین با یک کشتی چینی تصادف کرده و منجر به اشتعال شدهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تاکنون علیرغم اعزام هلیکوپترها و سایر امکانات مورد نیاز جهت حل آن مساله همچنان شاهد وضعیت وخیمی هستیم و آتش سوزی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سفارت ما در چین و کنسولگری ما در شانگهای از ابتدای ماجرا دستورالعمل لازم برای ارتباط با مقامات چینی دریافت کرده اند، اظهار کرد: ما همچنان پیگیر ابعاد مختلف این موضوع هستیم اما هنوز هیچ چیز در این خصوص مشخص نیست.

قاسمی گفت: صحبت از ۳۲ مفقود در این حادثه است که ۳۰ نفر از آنها ایرانی هستند و در میان این تعداد هم چند دانشجوی دریانوردی حضور داشتند که همانطور که گفتم نمی توانیم با قطعیت در خصوص سرنوشت کسانی که در این حادثه بوده اند، اظهار نظری داشته باشیم.

همچنان پیگیر پرونده فرد ایرانی به قتل رسیده در کانادا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده فرد ایرانی کشته شده در کانادا چه شده است، بیان کرد: ما از کانال های مختلفی از دولت کانادا تقاضا کردیم ابعاد مختلف موضوع را هر چه زودتر مشخص کنند و در اختیار ما قرار دهند ولی هنوز اطلاع دقیقی از موضوع در دست نداریم و همچنان پیگیر مساله هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موضع ایران نسبت به لزوم حفظ وحدت میان گروه های سیاسی عراق در آستانه انتخابات مجلس آن کشور چیست، اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم است ثبات، امنیت و حفظ وحدت میان همه مذاهب، اقوام و احزاب سیاسی در داخل عراق است، به خصوص عراق به عنوان یک کشور دوست و همسایه و کشوری که در حال تمرین دموکراسی است و به تازگی توانسته است پس از مبارزه ای سخت با گروه های تروریستی آنها را از کشورش بیرون کند، برای ما حائز اهمیت بالایی است.

قاسمی گفت: اتفاق مبارکی است که آنها انتخابات مجلس خود را پیش رو دارند و  آرزوی ما برای عراق این است که مردم آن کشور بتوانند بدون دخالت هیچ کشور خارجی سرنوشت خود را آنطور که برای مردم کشور عراق و دیگر ملت های منطقه مفید است، رقم بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در هر انتخاباتی که در کشورهای مختلف برگزار شود رقابت های سیاسی وجود دارد و ما نباید نگران برخی اختلاف نظرها میان گروه های مختلف سیاسی عراق باشیم. امیدواریم عراق بتواند انتخاباتی قوی برگزار کند که منجر به حفظ وحدت بیشتر در داخل و ایجاد ثبات و امنیت بیش از پیش در کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه شود.

امیدواریم سیاست های بدخواهان بر رویکرد پاریس نسبت به ایران تاثیر نگذارد

وی درباره تاخیر ایجاد شده در سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه و رئیس جمهور آن کشور به تهران بیان کرد: روابط ما با فرانسه در سطوح عالی برقرار است و ما تماس های مختلفی را در قالب تماس های تلفنی میان روسای جمهور دو کشور، وزرای امور خارجه و دیگر مقامات عالی رتبه ایران و فرانسه داریم و دو طرف مصمم به بهبود روابط میان یکدیگر هستند.

قاسمی افزود: ما برای آینده روابط میان خود سفرهای مختلفی را پیش بینی کرده ایم و البته انجام سفر به منظور صرفا سفر، برای جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست چرا که هر سفری باید مقدمات لازم خود را داشته باشد. برای سفر وزیر خارجه فرانسه و آقای ماکرون به تهران در حال برنامه ریزی هستیم و این دو سفر در دستور کار ایران و فرانسه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این سفرها حتما انجام خواهد شد چرا که ما روابط خود را با فرانسه مهم می دانیم، گفت: تهران و پاریس دارای اشتراکات زیادی در مسائل منطقه ای و دوجانبه با یکدیگر هستند.

وی افزود: علیرغم عدم تمایل آمریکا نسبت به این موضوع، دولت فرانسه بر سیاست خود نسبت به استمرار روند اجرایی شدن برجام و پایبندی کشورش در قبال آن قرارداد تاکید دارد. همچنین رفتار فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل همانطور بود که ما از آنها انتظار داشتیم و امیدواریم سیاست های منفی که بدخواه گسترش روابط میان ایران و فرانسه است، بر رویکرد پاریس تاثیر نگذارد.

سیاست ما در قبال قدس تغییر نکرده است؛ همچنان از گروههای مقاومت حمایت خواهیم کرد

قاسمی در خصوص طرح شکست خورده آمریکا در قبال تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف اظهار کرد: سیاست ما در بحث قدس تغییری نکرده و تا زمانی که اشغالگری هست، حمایت هم وجود دارد و ما از گروه های مقاومت حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینکه آمریکا چه سیاستی را در قبال قدس در آینده  اتخاذ می کند بستگی به خودشان دارد و البته این رویکرد آنها می تواند با توجه به پاسخ منفی شدیدی که از جانب جامعه جهانی در قبال این مساله دریافت کرده اند و همچنین در نظر گرفتن واقعیات منطقه تغییر کند و ما هم امیدواریم تصمیم گیران آمریکا دست از حمایت رژیم صهیونیستی بردارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع ایران در قبال طرح افزایش تحریم ها علیه ایران توسط برخی از اعضای کنگره آمریکا چیست، گفت: این قبیل اظهارات جدید نیست و ما چهار دهه است که شاهد چنین سیاست های کینه توزانه ای علیه ایران از جانب سیاستمداران آمریکا هستیم.

قاسمی گفت: آنها باید متوجه این مطلب شوند که این قبیل سیاست ها نمی تواند در تصمیم های ایران خللی ایجاد کند و جمهوری اسلامی ایران همچنان با اقتدار کامل سیاست های به حق خودش را در منطقه و در عرصه جهانی ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر هیاتی از جانب سازمان حج و زیارت به عربستان در خصوص مذاکره دو کشور در خصوص حج سال ۹۷ اظهار داشت: در این خصوص اطلاع دقیقی ندارم و همانطور هم که قبلا گفته بودیم موضوع حج مربوط به سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه خیلی در این مساله دخیل نیست؛ مگر اینکه برخی کمک های کنسولی و یا تسهیلات اینچنینی لازم باشد و هر نوع مذاکره ای پیرامون حج از جانب سازمان حج و زیارت انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتصاب های جدید در وزارت خارجه قطعی شده است یا خیر، گفت: هنوز هیچ گونه انتصابی در پست های جدید در وزارت امور خارجه صورت نگرفته و همچنان در حال طی شدن فرآیند تغییرات ساختاری و مکانی در وزارت امور خارجه هستیم و امیدواریم تا ابتدای بهمن ماه بتوانیم همه چیز را به صورت روشن و شفاف اطلاع رسانی کنیم.

قاسمی درباره ادامه روند مذاکرات سیاسی در خصوص سوریه اظهار کرد: پیش از برگزاری مذاکرات آستانه در دور نهم آن که فوریه انجام می شود، ما مذاکرات کارشناسی قبل از نشست سوچی را داریم که در تاریخ ۲۰ ژانویه انجام می شود و در پایان همین ماه اجلاس اصلی را در سوچی و کنگره مردمی سوریه را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روند مذاکرات سیاسی آستانه توانسته به عنوان تنها روند مثبت و سازنده ای که در خصوص حل بحران سوریه نتیجه داده، مطرح شود که این نتیجه تلاش ها و همکاری های میان سه کشور ضامن و ناظر این مذاکرات یعنی ایران، روسیه و ترکیه بوده است و ما باید منتظر برگزاری کنگره ملی سوریه و نشست سوچی باشیم.

وی تصریح کرد: حتما شورای عالی امنیت ملی در خصوص این موضوع همکاری های لازم و بررسی ها و نظارت های خود را دارد و در خود دبیرخانه هم این گونه مسائل مطرح و پیگیری می شود، اما در خصوص اینکه چه کسی به عنوان نماینده ایران عهده دار مسئولیت هیات اعزامی ایران به اجلاس آتی را خواهد داشت، اطلاع دقیقی ندارم.

«نگار قدس کنی» در وضعیت خاصی در زندان های استرالیا قرار دارد/ استرالیا، افترای آمریکا را نادیده بگیرد

قاسمی در پایان درباره آخرین وضعیت خانم نگار قدس کنی تبعه ایرانی زندانی در استرالیا خاطرنشان کرد: وضعیت خانم کنی یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه ما قرار دارد و همچنان پیگیر وضعیت وی هستیم، چرا که این خانم در شرایط خاصی در زندان های استرالیا به سر می برد و فرزند خویش را در همان شرایط به دنیا آورده است. ما همچنان از دولت استرالیا می خواهیم نسبت به حل این پرونده هر چه زودتر تصمیم گیری کند و در جهت آزادی وی اقدامات لازم و جدی را انجام دهد و پیگرد حقوقی که از جانب آمریکا صورت گرفته را نادیده بگیرد، چرا که این افترایی است که توسط دولت آمریکا علیه برخی ایرانی ها در کشورهای مختلف صورت گرفته و همچنان هم تکرار می شود که ما امیدواریم آمریکا هم دست از این اقدامات خود بردارد.

نظر شما