شناسهٔ خبر: 142906 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

پاسخ «پورمختار» عضو کمیسیون حقوقی مجلس به نگرانی‌ها دربارۀ سوءاستفاده‌کنندگان پس از حذف طلاق از شناسنامه

از طریق سامانۀ ثبت احوال همه چیز قابل پیگیری است

پورمختار/* مقابله با سودجویی این افراد راه‌حل و راه‌کار دارد، به لحاظ اینکه این ازدواج و طلاق در سامانه دفاتر و سامانة ثبت احوال درج می‌شوند که اگر قرار باشد ازدواجی صورت بگیرد از طریق همین سیستم‌ها قابل بررسی است زیرا مشخصات کامل افراد در آنها ثبت شده است.

ماهنامه «نماینده» / درباره طرح حذف طلاق از شناسنامه «محمدعلی پورمختار» ضمن موافقت با این موضوع به خبرنگار ماهنامه» نماینده» گفت: «حذف طلاق از شناسنامه در خواست اکثر کسانی است که مطلقه هستند و به‌لحاظ اینکه با این طرح ممکن است مناسبات جامعه به‌نحوی به سمت‌وسوی سالم‌سازی گام بردارد با این موضوع موافق هستم. این یک واقعیت است. فردی که طلاق می‌گیرد، تا مدت‌ها بار سنگینی را به دوش می‌کشد، بنابراین با پاک‌کردن واژه طلاق از شناسنامه زنان باعث کاهش این بار می‌شویم و اعتماد به ‌نفس آنها را افزایش می‌دهیم.» 

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «اگر این رخداد داخل شناسنامه ثبت و ضبط نباشد، به اعتقاد من احساس امنیتی را برای زنان ایجاد خواهد کرد و همین موجب خواهد شد که اگر احیاناً دیدگاه‌های منفی نسبت به این افراد وجود دارد با این اقدام از بار منفی آن کاسته شود. به‌هرحال زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند بنابراین دلیلی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آنها وجود نخواهد داشت؛ براین اساس می‌توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا حذف طلاق از شناسنامه ممکن است زمینه سودجویی و فریب برای برخی از افراد در ازدواج بعدی را فراهم کند، گفت: «خیر؛ مقابله با سودجویی این افراد راه‌حل و راه‌کار دارد. به لحاظ اینکه این ازدواج و طلاق در سامانه دفاتر و سامانه ثبت احوال درج می‌شوند که اگر قرار باشد ازدواجی صورت بگیرد از طریق همین سیستم‌ها قابل بررسی است زیرا مشخصات کامل افراد در آنها ثبت شده است.»

وی با بیان اینکه وجود سامانه‌های ثبت مشخصات افراد امکان هرگونه فریب و سودجویی از آنهایی که قصد ازدواج مجدد دارند را خواهد گرفت، تأکید کرد: «اساس شروع زندگی مشترک بر صداقت است و چطور ممکن است که کسی سال‌ها زندگی مشترک داشته باشد و بعد از طلاق بتواند آن را از کسی مخفی کند؟ بنابراین این اقدام برای زنان مطلقه یک امر حمایتی در جامعه محسوب خواهد شد.»

پورمختار با اشاره به مشکلات زنان مطلقه در اجتماع و محیط‌های کاری اظهار داشت: «ممکن است یک خانم بعد از ۱۰ سال زندگی مشترک از همسر خود جدا شود، در این صورت خانواده و بستگان او در جریان این مهم قرار خواهند گرفت ولی ممکن است همین فرد در محیط کار تمایلی نداشته باشد تا کسی از مسائل شخصی او با خبر باشد. بنابراین حذف طلاق از شناسنامه راه‌کار مناسبی برای این قبیل از افراد است تا بتوانند بعد از طلاق راحت‌تر به زندگی خود ادامه دهند. حذف واژه طلاق از لحاظ روحی تأثیرات مثبتی روی ذهن زنان مطلقه می‌گذارد. درواقع اصل موضوع این طرح هم برداشتن برچسب مطلقه به زنانی است که از همسر خود جدا شده‌اند.»

پورمختار با بیان اینکه زنان ما در جامعه بعد از طلاق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: «وجود مهر طلاق در شناسنامه یکی از آن مشکلات به‌شمار می‌رود. برخی از اخبار و شکایت‌ها و دلیل حضور زنان در ثبت احوال برای حذف طلاق از شناسنامه حاکی از همین مشکلات و بیانگر این است که ارائه همه مدارک شناسایی در ادارات یا محل‌های کار برای این افراد مشکلاتی را ایجاد کرده است چراکه اغلب شاهد این هستیم زنان مطلقه بیشتر در معرض آسیب و مزاحمت قرار گرفته‌اند. لذا این امر یک ناامنی روانی را در جامعه فراهم کرده است. حال اگر طلاق را از شناسنامه بانوان حذف کنیم، این افراد هم مانند سایرین به کار و فعالیت‌های اجتماعی خود ادامه خواهند داد.»

وی در ادامه تصریح کرد: «عده‌ای بر این باور هستند که استعلام از سابقه ازدواج خانم‌ها قبل از ازدواج توهینی به آنهاست که در آستانه ازدواج اول خود هستند اما نکته مهم این است که دختران و پسران به شکل قانونی قبل از ازدواج خود آزمایش اعتیاد هم می‌دهند. آیا این توهینی است به آنهایی که اعتیاد ندارند؟ بلکه این قبیل اقدامات برای ایجاد امنیت خاطر در قبل از ازدواج است بنابراین استعلام هم تنها سابقه افراد در ازدواج را مشخص می‌کند.»

پورمختار ضمن تأکید بر لزوم استعلام از سابقه ازدواج افراد گفت: «با قوانین فعلی هم در موارد زیادی شاهد بودیم که موقع ازدواج یکی از طرفین خود را به‌عنوان فرد مجرد معرفی کرده و بعدها بعد از برملا شدن ماجرا کار به طرح دعوا و شکایت رسیده است. بنابراین این استعلام‌ها نه تنها توهینی محسوب نمی‌شود بلکه به‌نوعی مانع این قبیل سودجویی و فریب‌ها خواهد شد.»

نظر شما