شناسهٔ خبر: 142899 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با سیما فردوسی در مخالفت با حذف طلاق از شناسنامه

نگرش جامعه را تغییر دهیم

سیما فردوسی باید در جامعة امروز رفتارهای صحیح و رفتارهای مناسب را رواج دهیم وگرنه دروغ‌پروری امری بسیار نادرست، ناپسند و مخالف با تمام اصول و قوانین است. خانم‌ها باید بعد از طلاق رفتارهای متین از خود نشان دهند در این صورت امکان ندارد که این فرد در جامعه با نگاه بد از سوی فردی دیگر مواجه شود.

ماهنامه «نماینده» / «سیما فردوسی» با بیان اینکه حذف طلاق از شناسنامة خانم پس از سال‌ها زندگی مشترک امری نادرست و اشتباه است، به خبرنگار «نماینده» گفت: «این امر یک دروغ‌پروری محض در جامعه خواهد بود، درحالی‌که ما از لحاظ فرهنگی، مذهبی، تمدن ادعا می‌کنیم که باید انسان‌های راستگویی باشیم و صداقت و راستی همواره به فرد مسلمان توصیه شده است. با وضع این قانون تکلیف این توصیه‌ها و عمل به آنها چه می‌شود؟ ما دروغی می‌گوییم و کتمانی را انجام می‌دهیم که حق طبیعی افراد در جامعه است.»

این روان‌شناس معتقد است: «به‌طور کلی مطرح کردن این موضوع امری کاملاً غلط و نادرست است؛ همین حالا افرادی که ازدواج مجدد دارند می‌توانند بنا به خواست همسر دوم، طی انجام فرآیندی طلاق را در سازمان ثبت احوال حذف کنند. چرا این را قانونی و تسهیل نکنیم؟ این ترویج راستگویی است، ضمن اینکه می‌دانیم، می‌خواهیم با چه شخص و با چه مشخصاتی ازدواج کنیم. مسائل و مشکلات زندگی فردی که یک مرتبه شکست خورده، با کسی که تجربة زندگی مشترک نداشته، خیلی تفاوت دارد.»

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه تأکید کرد: «حذف طلاق از شناسنامة خانم‌ها باعث می‌شود در این میان شاهد سوءاستفاده از سوی برخی افراد باشیم. اگر فرد نداند که همسرش قبلاً ازدواج کرده و با او وارد زندگی مشترک شده و حتی سال‌ها بعد متوجه شود که این اتفاق افتاده قطعاً دچار حس فریب‌خوردگی و بی‌اعتمادی خواهد شد. به‌هرحال امری واضح است که موضع طلاق فرد پنهان نخواهد ماند و بالاخره روزی برملا خواهد شد. من مخالف صددرصد مطرح شدن این موضوع هستم.»

فردوسی در پاسخ به افرادی که معتقد هستند زنان بعد از طلاق در محیط کار یا اجتماع دچار برخی از مشکلات می‌شوند، گفت: «برخورد با خانم‌ها بعد از طلاق تنها به این بستگی دارد که این فرد بعد از طلاق در محیط کار می‌خواهد چه رفتاری از خود نشان دهد. خانم‌ها بعد از طلاق باید نشان دهند که همواره یک فرد محترم هستند و باید رفتارهای خود را مدیریت کنند تا با این کار قادر باشند که نگاه‌های بد را از خود دور کنند. حتی خانم‌ها می‌توانند با رفتار مناسب تغییر نگرش در افراد جامعه به‌وجود آورند. باید سعی کنیم در این بخش از آسیب‌ها تمرکز کنیم چرا که حذف طلاق از شناسنامه به هیچ عنوان راهکار مناسبی نیست.»

وی در ادامه توضیح داد: «باید در جامعة امروز رفتارهای صحیح و رفتارهای مناسب را رواج دهیم وگرنه دروغ‌پروری امری بسیار نادرست، ناپسند و مخالف با تمام اصول و قوانین است. خانم‌ها باید بعد از طلاق رفتارهای متین از خود نشان دهند در این صورت امکان ندارد که این فرد در جامعه با نگاه بد از سوی فردی دیگر مواجه شود.»

این روان‌شناس در پاسخ به افرادی که معتقد هستند با حذف طلاق از شناسنامه، خانم‌ها می‌توانند راحت‌تر به زندگی خود ادامه دهند، اظهار داشت: «با این قبیل رفتار پس  صداقت و درستی کجا می‌رود؟ به‌هرحال طلاق یک امر حلال است که مضموم هم شمرده شده ولی اگر در بعضی از موارد راه‌کار دیگری بود که به‌طورکل حرام اعلام می‌شد. ولی این امر در شرایطی که بین زوجین دیگر هیچ راه‌حلی برای ادامة زندگی و سازش وجود نداشته باشد، حلال اعلام شده و طلاق هم صورت می‌گیرد.»

وی افزود: «در بحث طلاق و مشکلات پس از آن باید نگاه جامعه را تغییر دهیم همچنین روی شناخت‌ها و نگرش‌ها کار کنیم و آنها را متحول سازیم. در این راستا اولین چیزی که می‌تواند به این فرهنگ‌سازی‌ها کمک کند، رسانه است. رسانه‌ها با ابزاری که دارند می‌توانند به روش‌های گوناگون به این موضوع بپردازند و آن را مطرح کنند تا به مرور زمان دیدگاه جامعه عوض شود. کم کم مردم ما باید بدانند خانمی که طلاق گرفته گناه کبیره که نکرده است لابد دلایلی برای این جدایی و طلاق وجود داشته است.»

استادیار دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه باید خانم‌ها بعد از طلاق برخی از مسائل را آموزش ببینند تأکیدکرد: «برخی از خانم‌ها خود با رفتارهایی باعث می‌شوند که دیگران در جامعه نسبت به آنها دیدگاه بد داشته باشند. در برخی از موارد شاهد این موضوع هستیم که خانم طلاق گرفته ولی به‌دلیل عدم رفتار و برخورد مناسب به زندگی فرد دیگری ورود پیدا کرده است و باعث می‌شود مردانی را به سمت خود جذب کنند و خانواده‌ای در این میان متلاشی خواهد شد. همین موارد نگرش جامعه را نسبت به زنان مطلقه منفی خواهد کرد.»

وی با اشاره به رفتارهای مناسب از سوی زنان و مردان خاطر نشان کرد: «باید به مردان ما در جامعه برخی از رفتارها آموزش داده شود. به‌هرحال برخی از این مردها باید بدانند تا زنی مطلقه شد نمی‌توانند به خود اجازه دهند هرگونه توهین یا رفتار نادرستی داشته باشند. پس در بهتر شدن وضع موجود رسانه‌ها نقش مؤثری دارند. باید کتاب‌ها در این باره نوشته یا سریال‌های زیادی ساخته شود تا مردم بدانند بسیاری از افراد بعد از طلاق در زندگی مشترک بعدی بسیار موفق هستند.»

نظر شما