شناسهٔ خبر: 142893 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آماده گفتگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها هستیم

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سیاست ایران جلوگیری از فروپاشی و تجزیه کشورهای منطقه است، گفت: برای گفتگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات و امنیت آماده هستیم.

به گزارش «نماینده»، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجه کشورمان در پنل نخست کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع ترتیبات امنیتی عرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران و بازیگران منطقه ای برگزار شد، گفت: در طول چهار دهه اخیر منطقه غرب آسیا دچار تحولات زیادی شد که از جمله آن می توان به تجاوزهایی که به کشورهای همسایه انجام شد، اشاره کرد.

وی افزود: از جمله این تجاوزها تجاوز عراق به ایران، تجاوز شوروی سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کویت، تجاوز آمریکا به عراق و در شمال آفریقا تجاوز کشورهای غربی به لیبی و تحولاتی که در زمان انقلاب عربی افتاد اشاره کرد.

وزیر اسبق امورخارجه گفت: دخالت های غیرقانونی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، بحرین و یمن تحولات زیاد و شرایط ناگوار را در منطقه فراهم ساخت.

خرازی گفت: حرکت های مردمی که در این منطقه رخ داده حق مردم هر کشور بوده که در جهت اثبات مسائل گام بردارند و این یک امر طبیعی است.

خرازی افزود: سواستفاده برخی از قدرت ها از این خیزش های مردمی را شاهد بودیم مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد که با دخالت های بیگانگان، ارسال اسلحه و حمایت از گروه های تروریستی موجب کشتار و تخریب و بدنامی اسلام را فراهم کردند.

وی ادامه داد: از تحولات دیگری که در این سال ها با آن روبرو بودیم ظهور هویت های نوظهور چه در قالب گروه های تکفیری و چه در قالب گروه های مقاومت و مردمی است که در برابر تروریست ایستاد و توانستند تا حد زیادی پروژه های تروریستی را نابود کند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با چنین اوضاع درهمی که در منطقه داشتیم و مشکلات زیادی که شاهد بودیم باید دنبال راه حل باشیم که چگونه می توانیم برای برون رفت از این مشکلات تلاش کنیم.

خرازی در پایان تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای مستقر و جلوگیری از فروپاشی نظام های مستقر و تجزیه کشورهای منطقه است، ما چنین سیاستی را همواره دنبال کرده ایم و برای گفتگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات و امنیت آماده هستیم.

نظر شما