شناسهٔ خبر: 142875 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

پاسخ‌های یک خبرنگار پارلمانی به پرسش‌های «نماینده»

دوست دارم با نماینده‌های مناطق محروم به حوزه انتخابیه‌شان بروم

مجلس43 در مجلس‌های قبل هم مواردی از سیاسی‌کاری نماینده‌ها را دیده‌ام که برخی‌ها به‌خاطر زد و بند سیاسی و نه از روی مصلحت مردم، با طرح‌ها یا لوایحی موافقت یا مخالفت می‌کردند درحالی‌که با تغییر رئیس‌جمهور یا یک وزیر با موارد مشابه طرح یا لایحه قبلی رفتار متفاوتی داشتند.

ماهنامه «نماینده» :

* در روز چند ساعت با مجلس و نماینده‌ها سروکله می‌زنید؟

 روزهایی که جلسات علنی برگزار می‌شود از ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر مجلس هستم. بخشی از وقتم صرف پوشش اخبار صحن می‌شود و بخشی با مصاحبه گرفتن از نمایندگان می‌گذرد.

* معمولاً شما سردبیرتان را نسبت به اهمیت یک سوژه توجیه می‌کنید یا بیشتر او شما را مکلف می‌کند دربارۀ موضوعات پیشنهادی‌اش مطلب تهیه کنید؟

مسلماً هر دو گزاره، صدق می‌کند. گاهی من موظفم سوژه مورد نظر مجموعه را پیگیری کنم که البته به دلیل قرابت فکری با محل کارم، مورد نظر و علاقه خودم هم هست. گاهی نیز با توجه به اشراف نسبی و سابقه در مجلس، سوژه‌هایی را پیشنهاد می‌دهم و پیگیری می‌کنم.

* کدام رفتار خلاف شأن نمایندگی بود که عمیقاً از آن متأثر شدید؟

رفتارها یا اظهارنظرهای زیادی دیدم که یا خلاف شأن نمایندگی بود یا ناشی از ناآگاهی نماینده‌ای از مفاد قانونی و حوزۀ کاری مجلس بوده است. در این مجلس ماجرای سلفی برخی نمایندگان با موگرینی در مراسم تحلیف برایم خیلی ناراحت کننده بود چون ماجرا فقط درون مجلس یا کشور باقی نماند و برایمان شرمندگی به همراه داشت. خیلی از مواردی که قبلاً می‌دیدم این‌قدر انعکاس پیدا نمی‌کرد.

در مجلس‌های قبل هم مواردی از سیاسی‌کاری نماینده‌ها را دیده‌ام که برخی‌ها به‌خاطر زد و بند سیاسی و نه از روی مصلحت مردم، با طرح‌ها یا لوایحی موافقت یا مخالفت می‌کردند درحالی‌که با تغییر رئیس‌جمهور یا یک وزیر با موارد مشابه طرح یا لایحه قبلی رفتار متفاوتی داشتند.

* نماینده‌ای هست که به هیچ قیمتی حاضر نباشید با او صحبت کنید؟

 بله. تعدادشان هم کم نیست. خیلی از نماینده‌ها اطلاعات مفیدی ندارند و نمی‌توان به‌عنوان کارشناس به آنها مراجعه کرد، درنهایت شاید فقط مطلع باشند. همچنین نماینده‌هایی هستند که در مورد خیلی از موارد بدون در نظر گرفتن انصاف یا داشتن تسلط کافی بر موضوع صرفاً نگاه سیاسی به مسائل دارند.

* بین نماینده‌های دورۀ قبل، از راه نیافتن کدام نماینده به دورۀ دهم ناراحت شدید؟

 آقای «کارخانه‌ای» نماینده دوره‌های هفتم و نهم همدان. ایشان نماینده فعال و درست‌کاری بود. برای عضویت در کمیسیون نگاه منفعت‌طلبانه نداشت و بارها از نزدیک دغدغه‌ها و دلسوزی‌شان را دیده بودم. در مورد مسائل مختلف هم خیلی مطالعه داشتند. البته در دوران خبرنگاری بنده برخی نمایندگان دیگر هم چنین روحیه‌ای داشتند که برایشان آرزوی موفقیت دارم.

* شنیدم خوابیدن توی جایگاه خبرنگاران، موقع جلسۀ علنی خیلی دلچسپ است. درسته؟

نه چندان؛ چون بعدش گردن‌درد می‌گیریم.

* تجربه‌اش رو دارید؟

بله، صندلی‌های مجلس خیلی استاندارد نیست. (با خنده)

* خسته‌کننده‌ترین کار حوزۀ خبرنگاری در مجلس چیست؟

 دوران تصویب بودجه خیلی خسته‌کننده است. به دلیل زیاد بودن تعداد مواد و اینکه مجلس روزهای زیادی درگیر تصویب یک لایحه است، کار فرسایشی شده و ساعات جلسه علنی هم خیلی بی‌رمق و خواب‌آور می‌شود.

* کدام وجه کار خبرنگاری پارلمانی، باعث سختی کارش نسبت به حوزه‌های خبری است؟

 احاطه داشتن به موضوعات مختلف و اینکه باید در مورد مسائل روز کاملاً آگاه باشیم، کار را کمی سخت کرده است. تنوع موضوعاتی که در مجلس بحث می‌شود گسترده است و لازم است خبرنگار پارلمانی تازه‌ترین اخبار و اتفاقات در موضوعات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بعضاً بین‌المللی را داشته باشد. از طرفی به دلیل اینکه مصوبات مجلس در موضوعات مختلف هست، ضروری است اطلاعات دیگر حوزه‌های خبری رو هم داشته باشیم. حتی یک خبرنگار پارلمانی باید به موضوعات حقوقی و روش‌های قانون‌نویسی اشراف پیدا کند. خیلی مواقع ما در مورد قوانین گذشته هم باید اطلاعات داشته باشیم تا موقع تصویب یک قانون جدید، بدانیم روندها و قوانین گذشته چگونه بوده و حالا چه تغییری کرده تا بتوانیم مصوبات را به خوبی به مردم منعکس کنیم. به نظرم سطح دانسته‌ها و اشراف اطلاعاتی خبرنگارهای پارلمانی، گسترده‌تر از دیگر خبرنگاران است.

* اگر کدام سختی کار خبرنگاری پارلمانی حل بشود، حاضرید با بقیه سختی‌هایش کنار بیایید؟

 مطمئناً با تمام سختی‌های کار خبر کنار آمدم برای همین هم تا الان خبرنگار ماندم و واقعاً از کار لذت‌ می‌برم. البته گاهی خسته می‌شوم که دلیلش نداشتن نظم خاص در این شغل است. ما نمی‌توانیم مثل بقیه مردم در مورد ساعات کاری یا ساعات متعلق به خانواده برنامه‌ریزی کنیم. گاهی در شرایطی که سرمان شلوغ نیست رویدادی رخ می‌دهد که شاید کل برنامه‌های یک هفته را تحت تأثیر قرار بدهد.

* کار خبرنگاری سخت‌تر است یا نمایندگی مجلس یا کار در معدن؟

کارگران معدن علاوه‌بر سختی و مشقتی که دارند چندان دیده نمی‌شوند و واقعاً مظلوم هستند.

* اغلب نماینده‌ها خبرنگارها را اذیت می‌کنند، یا خبرنگارها، نماینده‌ها را؟

نماینده‌ها ما را خیلی اذیت می‌کنند اما ما هم کم زجرشان نمی‌دهیم.

* چند اصل حرفه‌ای که یک خبرنگار پارلمانی باید مقید باشد را نام ببرید.

 یک خبرنگار علاوه‌بر اینکه به لحاظ کار حرفه‌ای باید در انعکاس اخبار سرعت، دقت و صحت اخبار را در نظر بگیرد، باید سعی کند انصاف و اخلاق را هم لحاظ کند. واقعاً هر راستی را هم نمی‌شود گفت. ما شغل حساسی داریم و اگر مقید به اخلاق و انصاف نباشیم به‌واقع دنیا و آخرت خودمان از بین می‌رود. همچنان که اعتماد مردم به نظام و آبروی افراد را هم باید در نظر بگیریم. اگر انصاف و اخلاق سرلوحه کار خبرنگار نباشد، خیلی مطالب ناصواب و حتی کذب منتشر می‌شود.

* حاضرید فرزندتان خبرنگار پارلمانی شود؟

نه اصلاً. با اینکه خودم حاضر نیستم شغلم را تغییر دهم و شدیداً دلبسته شدم اما مایل نیستم او وارد این حرفه شود.

* اگر خبرنگار نمی‌شدید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟

مدیر مهدکودک یا یک مؤسسه خیریه برای بچه‌های بی‌سرپرست و معلول.

* دوست دارید نمایندۀ مجلس باشید؟

 نه علاقه‌ای ندارم.

* به‌خاطر انتشار یک خبر یا مصاحبه، تهدید شدید؟

 بله. گزارشی را منتشر کردم که بعدش تحت فشار زیادی قرار گرفتم، چون انعکاس زیادی داشت و منجر شد یک نشست خبری مهم لغو شود.

* با نماینده‌ها سفر رفتید؟ خوش‌مسافرت بودند؟

 بله؛ سفرهای زیادی داشتم. بعضی از نماینده‌ها با گشاده‌رویی برخورد می‌کردند و در سفر به‌اصطلاح هوای خبرنگاران را داشتند.

* پیش آمده سفر بروید و مشکلی برایتان پیش بیاید که لازم شود از نمایندۀ آن شهر کمک بگیرید؟

 نه. علاقه‌ای ندارم مسائل خارج حوزه کاری‌ام را با کارم پیوند بزنم.

* دوست دارید با نماینده‌های مجلس به‌عنوان خبرنگار سفر کاری بروید؟

 دوست دارم با نماینده‌های مناطق محروم به حوزه انتخابیه‌شان بروم.

* اگر به شما بگویند یک خواستۀ اجابت‌ شده از مجموعۀ مجلس دارید، چه چیزی تقاضا می‌کنید؟

بازدید کامل از تمام مجلس. بخش‌هایی که شاید پیشینه تاریخی دارند و هنوز فرصت نشده به عنوان خبرنگاران پارلمانی از تمام بخش‌ها و ظرافت‌های آن، دیدن کنیم.

نظر شما