شناسهٔ خبر: 142872 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

پاسخ های یک خبرنگار پارلمانی به پرسش های«نماینده»

هیچ مسئله‌ای در کشور نیست که رد پایی از آن در مجلس نباشد

مجلس بارها شده برخی نمایندگان گفته‌اند در جلسات خاصی حضور داشته یا در جریان مسائل خاصی هستند که آن را به ما منتقل می‌کنند، اما بعد از پرس‌وجو می‌فهمیم که ادعایشان صحیح نبوده است.

ماهنامه «نماینده» :

* در روز چند ساعت با مجلس و نماینده‌ها سروکار دارید؟

روزهایی که مجلس هستیم به جز ساعات جلسه علنی شاید حدود ۳ ساعت با نمایندگان باشیم. البته خبرنگاران خبرگزاری‌ها بیشتر از این زمان را با نمایندگان هستند.

* آخرین خبری که منتشر کردید و تکذیب شد، یا مصاحبه ‌شونده گفت تغییرش بدهید چه بود؟

سال قبل که مجلس دهم تازه شکل گرفته بود برای یک گزارش نیاز به دو گفت‌وگو با نمایندگان مجلس داشتم. روز جمعه بود و به تعداد خیلی زیادی زنگ زدم و درنهایت دو نفر جواب دادند. آنها را منتشر کردیم، ولی فردایش آقای «سیدفرید موسوی» نماینده تهران به من تلفن زد که من اصلاً با تو مصاحبه نکرده‌ام که این را منتشر کردی. بعد از بررسی متوجه شدم که با یکی دیگر از نمایندگان گفت‌وگو کرده بودم و به اسم آقای موسوی منتشر کرده‌ام که این موضوع باعث سوءتفاهم زیادی شد.

* کدام رفتار خلاف شأن نمایندگی بود که عمیقاً از آن متأثر شدید؟

به‌نظرم تأثربرانگیزترین رفتار نمایندگان را باید در دیدگاه‌های قومی، منطقه‌ای و غیر ملی و همین‌طور بسیاری از نظرات غیرکارشناسی و دقیق دید. متأسفانه بعد از چند سال حضور در مجلس باید تأکید کنم که گرفتن مشورت‌های کارشناسی در بین قسمت اعظم نمایندگان تقریباً هیچ جایی ندارد و این مربوط به جناح خاصی هم نیست. اوج این وضعیت را می‌توان در گرفتن انواع امتیازات برای حوزه‌های انتخابیه، بدون توجه به مسئله آمایش سرزمین دید که البته گاهی هم صورت سیاسی پیدا می‌کند.

* بین نماینده‌های دورۀ قبل، از راه نیافتن کدام نماینده به دورۀ دهم ناراحت شدید؟

آقایان «منصوری‌آرانی» و «دهدشتی». به نظرم اینها از یک سو سلامت نفس و پاک‌دستی قابل توجهی داشتند و از سوی دیگر هم سعی می‌کردند که مسائل را با نگاهی بدون تعصبات معمول ببینید.

* خسته‌کننده‌ترین کار در حوزۀ خبرنگاری در مجلس چیست؟

سروکله زدن با قوانین و خط‌قرمزهای مجلس که معمولاً زود به زود تغییر می‌کنند و بیشتر می‌شوند.

* کدام وجه کار خبرنگاری پارلمانی، باعث سختی کارش نسبت به حوزه‌های خبری است؟

یکی داشتن توانایی برای ارتباط گرفتن با سلایق مختلف و پراکنده نمایندگان و دیگری لزوم اشراف بر تمام مسائل کشور. چرا که تقریباً هیچ مسئله‌ای در کشور نیست که رد پایی از آن در مجلس نباشد.

* کار خبرنگاری سخت‌تر است یا نمایندگی مجلس یا کار در معدن؟

به نظرم نمایندگی مجلس، سخت‌تر باشد.

* اغلب اوقات نماینده‌ها خبرنگارها را اذیت می‌کنند، یا خبرنگارها، نماینده‌ها را؟

به نظرم بیشتر نمایندگان از خبرنگاران حرص می‌خورند و این طبیعی است. در تمام دنیا افراد حاضر در قدرت تمایل دارند که از زیر نورافکن رسانه‌ها خارج شوند. اما کار رسانه هم نظارت دقیق و مستمر بر قدرتمندان و تلاش برای آشکار کردن زوایای پنهان مانده در پستوهای قدرت است و این برای یک سیاستمدار شاید خوشایند نباشد.

* نماینده‌ها چند دسته‌اند؟

دو دسته؛ عده‌ای که ملی نگاه می‌کنند و عده‌ای که هر مسئله‌ای را از فیلتر مسائل قومی، جناحی و منطقه‌ای می‌گذرانند. البته ملی فکر کردن ناقض کار حزبی و جناحی نیست، بلکه به آن معناست که اگر قوتی در کار رقیب یا ضعفی در کار خودی‌ها باشد، از آن چشم‌پوشی نشود.

* چند اصل حرفه‌ای که یک خبرنگار پارلمانی باید مقید باشد را نام ببرید.

تسلط بر آیین‌نامه مجلس و ساختار قوه مقننه. تسلط بر گروه‌بندی‌ها و گرایش‌های سیاسی نمایندگان و آگاهی نسبی از مسائل مربوط به حوزه‌های انتخابیه مختلف. در کنار اینها هم رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری یک اصل است. البته من شاید هنوز در شناخت کافی از مسائل و مشکلات مربوط به حوزه‌های انتخابیه مختلف به نقطه قابل قبولی نرسیده باشم.

* اگر خبرنگار نمی‌شدید دوست داشتید چه‌کاره باشید؟

دوست داشتم راهنمای گردشگری یا پرورش دهنده گل و گیاه می‌شدم.

* دوست دارید نمایندۀ مجلس باشید؟

به نظرم تجربه خیلی جذاب و البته سختی است.

* به‌خاطر انتشار یک خبر یا مصاحبه تهدید شدید؟

بله. ۲ بار در مجلس نهم بود که ۲ نماینده از من شکایت کردند. یک بار هم در همین مجلس و بابت درگیری با آقای قاضی‌پور از جانب برخی از طرفداران ایشان تا چند هفته بعد از آن تهدید می‌شدم.

* پیش آمده سفر بروید و مشکلی برایتان پیش بیاید که لازم باشد از نمایندۀ آن شهر کمک بگیرید؟

بله، ولی هیچ‌وقت کمک نگرفتم. چون فکر می‌کنم نوعی سوءاستفاده از موقعیت خبرنگاری‌ام است و سعی می‌کنم تا جای ممکن مدیون هیچ نماینده‌ای نباشم تا در موقع ضروری هم راحت بتوانم حرفم را بزنم.

* دوست دارید با نماینده‌های مجلس به‌عنوان خبرنگار سفر کاری بروید؟

این قطعاً یکی از جذابیت‌های کار خبرنگاری است و خصوصاً دوست دارم در یکی از سفرهای نمایندگان به مناطق جنگی سوریه، حضور داشته باشم. البته اجلاس‌های بزرگ بین‌المللی هم دارای جذابیت‌های خاص خود هستند.

* با نماینده‌ای مواجه شده‌اید که سر شما داد بزند یا کار به دعوا بکشد؟

بله. هم در مجلس نهم بود و هم در همین مجلس دهم که موضوع آقای قاضی‌پور پیش آمد و کار به ضرب و شتم بنده توسط ایشان رسید.

* تا حالا یک نماینده از شما خواهش کرده که با او مصاحبه کنید در صورتی که اصلاً سوژه روز شما نیست، یا علی‌رغم تلاشش برای دیده شدن و مصاحبه دادن، اطلاعات کافی نداشته باشد؟

- بله. چند بار اتفاق افتاده و بعد از مصاحبه هم ترجیح دادم اصلاً منتشر نکنم، چون معمولاً نکته خاصی نداشتند.

* تا حالا شده یک نماینده به‌خاطر مصاحبه کردن با شما خودش را مطلع نسبت به یک موضوع نشان بدهد؟

از این موارد زیاد بوده است. بارها شده برخی نمایندگان گفته‌اند در جلسات خاصی حضور داشته یا در جریان مسائل خاصی هستند که آن را به ما منتقل می‌کنند، اما بعد از پرس‌وجو می‌فهمیم که ادعایشان صحیح نبوده است. در زمان تصویب برجام در مجلس این اتفاق زیاد رخ می‌داد و تعداد زیادی از نمایندگان بودند که خود را نسبت به پشت پرده‌ها مطلع نشان می‌دادند. در موضوع کابینه دوازدهم هم شاهد تکرار این وضع بودیم که مکرر نام‌هایی توسط نمایندگان اعلام می‌شد.

* تا کنون نماینده‌ای به شما پیشنهاد داده که در ازای انجام کاری، مصاحبه‌ای را یک جای خوب رسانه‌تان منتشر کنید؟ واکنش شما چه بود؟

این تقاضایی است که خیلی از نمایندگان بعد از انجام مصاحبه دارند، حالا برخی آن را به صورت شوخی مطرح می‌کنند و برخی هم جدی‌تر.

* اگر به شما گفته شود یک خواستۀ اجابت ‌شده از مجموعۀ مجلس دارید، چه چیزی تقاضا می‌کنید؟

اینکه با دقت و پشتوانه کارشناسی قانون تصویب کنند.

*خبرنگارروزنامه ایران

نظر شما