شناسهٔ خبر: 142855 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

کنگرۀ آمریکا برای لغو قوانین اوباما، فعال شد

مجلس صدوپانزدهم، در بین ۱۶ مجلس گذشته، رتبۀ چهارم در این زمینه را داراست. این مسئله اما آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند به دلیل فعال بودن و مؤثر بودن این مجلس نیست و تنها به این دلیل است که از زمانی که «ترامپ» بر سرکار آمده، مجلس جمهوری‌خواه در حال تلاش برای پاک کردن اثرات اوباما از فضای سیاسی آمریکا بوده است.

ماهنامه «نماینده» / صدوپانزدهمین دورۀ مجلس نمایندگان آمریکا ازجمله مجالس بسیار فعال در زمینۀ قانون‌گذاری بوده است اما براساس اطلاعات به‌دست‌ آمده، این مجلس به‌جای اینکه مشغول قانون‌گذاری در حوزه‌های مورد نیاز باشد، بیشتر در حال ملغی کردن یا تغییر قوانینی است که در زمان «اوباما» به تصویب رسیده و اجرایی شده است.

میزان تولید کننده و مؤثر بودن مجالس آمریکا همیشه یکی از موضوعاتی بوده که در بحث‌های مرتبط با قانون‌گذاری مورد توجه قرار می‌گرفته است. ایالات‌متحده به دلیل اینکه در هر ایالت نیز مجلس قانون‌گذاری محلی خود را دارد، کار خاصی در مجلس نمایندگان و سنا برای انجام دادن در حیطۀ امور روزمرۀ مردم ندارد. به ‌این‌ ترتیب میزان قوانینی که کنگره تصویب می‌کند نیز در هر دوره بسیار پایین بوده و به ۱۰۰ قانون نیز نمی‌رسد. مجلس دورۀ صدوپانزدهم اما یکی از فعال‌ترین مجالس در این زمینه بوده و رقم ۵۵ قانون را تا کنون برای خود ثبت کرده است. براساس آماری که مرکز آمار و افکارسنجی «پیو» منتشر کرده است، مجلس صدوپانزدهم، در بین ۱۶ مجلس گذشته، رتبۀ چهارم در این زمینه را داراست. این مسئله اما آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند به دلیل فعال بودن و مؤثر بودن این مجلس نیست و تنها به این دلیل است که از زمانی که «ترامپ» بر سرکار آمده، مجلس جمهوری‌خواه در حال تلاش برای پاک کردن اثرات اوباما از فضای سیاسی آمریکا بوده است.

از میان ۵۵ قانون تصویب‌ شده، ۴۶ قانون مرتبط با قوانینی غیر از نام‌گذاری روزها، نام‌گذاری ساختمان‌ها یا اعطای مدال ملی به افراد بوده است که به معنای این است که درواقع قوانینی به‌معنای واقعی کلمه قانون و برای اجرایی شدن جهت تغییر سیاست در یکی از حوزه‌های سیاست‌گذاری بوده است. اما در میان این ۴۶ قانون، ۱۴ قانون برای این اعمال‌ شده است که جلوی اجرایی شدن قوانینی که اوباما آنها را اجرایی کرده بود، بگیرند. این به‌منزلۀ این است که کنگره از بیشترین میزان اختیارات خود برای تأثیرگذاری بر قوۀ مجریه استفاده کرده است و این، مسئله‌ای نیست که در طول تاریخ آمریکا بشود آن را به‌کرات مشاهده کرد.

از نظر مؤسسۀ «پیو» مهم‌ترین قوانینی که در بین این ۴۶ قانون تصویب‌ شده در مجلس صدوپانزدهم آمریکا می‌توان مشاهده کرد، تصویب قانونی جهت جلوگیری از تعطیل شدن دولت فدرال در سال ۲۰۱۷ بوده و بعد از آن قانون تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، روسیه و کره شمالی و قانونی مرتبط با مدیریت ناسا و همچنین آئین‌نامه‌ای جهت توسعه و پیشرفت امکانات پیش‌بینی وضع آب‌وهوا بوده است.

نکتۀ جالب در این زمینه این است که منتقدان معتقدند بسیاری از قوانین مصوب شده توسط کنگره، در واقع نام‌گذاری روزها و ساختمان‌هایی است که چندان هم ارزش قانونی ندارند. برای مثال در دورۀ فعلی فعالیت مجلس نمایندگان، آنها روزهایی را برای «هفته کتاب‌های سالانۀ مدارس» و «ماه آگاهی‌دهی در مورد بیماری‌های گوارشی» نام‌گذاری کرده و آن را جزو اقدامات قانون‌گذاری خود اعلام کرده‌اند.   

نظر شما