شناسهٔ خبر: 142852 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

اعتراض جالب نیوزیلندی‌ها با چیدن کفش مقابل ساختمان پارلمان

نیوزیلندی‌ها در روز جهانی مقابله با خودکشی، با چیدن ۶۰۶ جفت کفش در مقابل ساختمان پارلمان این کشور، اعتراض خود به نبود سیستم کافی جهت مقابله با مسئلۀ خودکشی در این کشور را اعلام کردند. صحنۀ چیده شدن کفش‌های کسانی که در سراسر این کشور براثر خودکشی درگذشته بودند، بازتاب وسیعی در رسانه‌های این کشور داشت

ماهنامه «نماینده» / نیوزیلندی‌ها در روز جهانی مقابله با خودکشی، با چیدن ۶۰۶ جفت کفش در مقابل ساختمان پارلمان این کشور، اعتراض خود به نبود سیستم کافی جهت مقابله با مسئلۀ خودکشی در این کشور را اعلام کردند. صحنۀ چیده شدن کفش‌های کسانی که در سراسر این کشور براثر خودکشی درگذشته بودند، بازتاب وسیعی در رسانه‌های این کشور داشت. بسیاری از این افراد که در طول سالیان گذشته براثر خودکشی مرده‌اند، نتوانسته بودند به سیستم روان‌کاوی و مشورت در زمان مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

در انتخابات اخیر برای پارلمان این کشور نیز احزاب به دلیل بالا بودن آمار خودکشی در این کشور وعده‌های زیادی برای مقابله با این پدیده داده بودند اما به نظر می‌رسد هنوز هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده است. خانوادۀ کسانی که براثر خودکشی، جان خود را از دست‌ داده‌اند نیز در مراسم چیدن این کفش‌ها در مقابل ساختمان پارلمان نیوزیلند حضور داشتند و از خاطرات خود از کسانی که در خانواده‌شان دست به خودکشی زده‌اند، می‌گفتند.

یکی از شهروندان قبایل «کیوی» که از قبایل بومی نیوزیلند هستند، اعلام کرده است که چهارخواهر و برادر خود را بر اثر اقدام آنها به خودکشی از دست ‌داده است. نبود برخی رسیدگی‌های بهداشتی نیز دلیل اصلی این خودکشی‌ها اعلام ‌شده است. برخی از خانواده‌ها به همین دلیل به‌جای کفش، ویلچر معلولانی که خود را به دلیل معلولیتشان کشته بودند، در این مراسم حاضر کردند. تعدادی از سازمان‌های بهداشتی غیردولتی نیز در این اقدام حضور داشته و از آن حمایت کرده بودند. آنها در بیانیۀ خود در این زمینه بیان کرده‌اند که کسانی که خودکشی می‌کنند، تنها یک عدد برای آمار دولت نیوزیلند نیستند، آنها انسانی هستند که می‌توانستند امروز به‌جای این کفش‌ها در مقابل ساختمان پارلمان حضور داشته باشند. مجلس نیوزیلند باید به‌جای اینکه از آنها تنها با عنوان یک عدد در آمار سالانه یعنی ۶۰۶ نفر، یاد کند، باید آنها را انسان‌هایی بداند که جانشان برای خانواده‌ها و اطرافیانشان مهم بوده است.

نیوزیلند در جدیدترین آمارهای بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی در میان کشورهای اروپایی و قاره استرالیا، از نظر تعداد افرادی که خودکشی می‌کنند، رتبۀ ۳۴ در بین ۴۱ کشور را داراست که بالاترین میزان خودکشی در این کشور است. این کشور با وجود اینکه از نظر جامعه باثبات و امکانات بهداشتی در رتبۀ نهم کشورهای اروپایی و استرالیایی قرار گرفته است، در مسئله مبارزه با خودکشی نتوانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. مردم این کشور پارلمان را علت اصلی این رویداد می‌دانند و اعتقاد دارند درصورتی‌که قوانین حمایتی به‌صورت مناسب در این کشور مورد تصویب قرار گرفته و اجرا می‌شد، می‌توانستند جلوی این میزان خودکشی را بگیرند.

نظر شما