شناسهٔ خبر: 142845 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

دولت و مجلس به فکر افزایش جمعیت باشند

نوش آبادی برای کشوری که آرمان‌های بلند انسانی و الهی دارد و درصدد توسعه، پیشرفت و سازندگی است، شایسته نیست که جمعیت جوان آن تبدیل به جمعیت پیر شود

ماهنامه «نماینده»؛ حسین نوش آبادی*/ اصولاً موضوع جمعیت یکی از بحث‌های جدّی و چالش‌های بزرگ آیندۀ کشور به‌شمار می‌رود. به‌دلیل سیاست‌های غلط و نادرست چند دهۀ گذشته و تصمیم‌های نادرستی که به‌طور مقطعی در کشور اتخاذ شد، متأسفانه جمعیت کشور از جمعیت جوان به سمت جمعیت بزرگسال و حتی پیر، سوق پیدا کرده و برای کشوری که آرمان‌های بلند انسانی و الهی دارد و درصدد توسعه، پیشرفت و سازندگی است، شایسته نیست که جمعیت جوان آن تبدیل به جمعیت پیر شود، به همین دلیل باید برای جبران بعضی از اشتباهات و خطاهای گذشته، درصدد چاره‌جویی باشیم و بتوانیم با اتخاذ تصمیم‌های مناسب و اصلاح برخی قوانین و ترمیم برخی دیگر از مقررات و مشوق‌هایی که برای رشد جمعیت کشور لازم است برای افزایش میانگین جمعیت کشور چاره‌اندیشی کنیم و لذا باید از هرگونه طرح و ایده‌ای که بتواند کشور ما را از این نگرانی خارج کند و جمعیت ما را افزایش داده و رو به هرم سنی جوانی دوباره برگرداند، استقبال شود. لازمۀ آن این است که طرح‌ها با واقعیت‌های جامعه متناسب بوده و البته هر طرحی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

از طرح‌های احساسی و مقطعی باید پرهیر کنیم. مانند همان تصمیم‌های غلطی که در گذشته به‌دلیل برخی از شعارها از ایده‌های نه چندان متناسب با فرهنگ دینی اتخاذ شده بود و بعدها متوجه اشتباه خود شدیم. مشوق‌های گذشته که دولت در چند دهۀ گذشته اعمال می‌کرد خانم‌ها را تشویق به فرزندآوری کمتر می‌نمود و نتیجۀ آن چیزی است که در جامعۀ امروز شاهد آن هستیم. دولت هم در راستای تدابیر مقام معظم رهبری و با توجه به نگرانی‌هایی که درحال حاضر وجود دارد، باید همراه مجلس طرح و لایحه‌ای را مطرح کنند که جوانب مالی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در آن لحاظ شود تا از یک پختگی لازم برخودار باشد. بالاخره یک شبه نمی‌توان به نقطۀ ایده‌آل رسید. باید نرخ رشد جمعیت را در کشور بالا ببریم و توجه کنیم به اینکه هرم سنی به‌سمت جوانی برود. ۲، ۳ دهه قبل ما افتخار می‌کردیم جمعیت کشورمان جوان است اما متأسفانه داریم جزو کشورهای پیر جهان می‌شویم. به لحاظ وسعت جغرافیایی، داشتن ذخایر و منابع طبیعی، استعداد زیادی در افزایش جمعیت داریم. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «جمعیت کشور ما می‌تواند به دو برابر جمعیت فعلی افزایش پیدا کند»، به شرط اینکه برای این برنامه‌ریزی داشته باشیم و صرفاً به افزایش جمعیت فکر نکنیم. باید بحث بهداشت، درمان، تسهیلات و مسائل فرهنگی دیده و فرهنگ‌سازی شود، به‌طوری‌که خانواده‌ها از تک فرزندی به سمت چند فرزندی تشویق شده و با سیاست‌گذاری‌های درست و به جا اشتباه‌های گذشته را جبران کنیم.

*نمایندۀ مجلس ششم و هفتم و معاون پارلمانی وزارت ارشاد در دولت یازدهم

نظر شما