شناسهٔ خبر: 142838 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«کریمی قدوسی» در موافقت تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه:

با تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه به مجلس پاسخ‌گو می‌شود

کریمی قدوسی کریمی قدوسی توضیح داد: «مسائل محیط‌زیست با منابع طبیعی و خیلی از جاها در تضاد است. این ادغام که صورت گیرد حتی قدرت مسائل محیط زیستی ما که یکی از مسائل مهم راهبردی است، با این مجموعه، قوی‌تر خواهد شد. پس دولت به آن معنا بزرگ نمی‌شود.»

ماهنامه «نماینده» / «جواد کریمی قدوسی» نمایندۀ مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه، به‌خبرنگار «نماینده» گفت: «از نگاه نمایندگان، برداشت‌ها این است که سازمان‌ها به مجلس پاسخ‌گو نیستند. مجلس یک نهاد نظارتی قوی در قانون اساسی است که باید روی عملکردهای تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها (به‌جز آن محدوده خاص که در اختیار ولی‌فقیه و قوۀ قضائیه است) اشراف کافی داشته باشد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، افزود: «نمایندگان بیشتر از این جهت که سازمان محیط‌زیست پاسخ‌گو نیست، موافق تبدیل یا ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی یا منابع طبیعی یا امور اراضی و سازمان محیط‌زیست هستند و می‌خواهند آن را تبدیل به یک وزارتخانه کنند.»

کریمی قدوسی با بیان اینکه طبق قانون اساسی عملکرد سازمان‌ها مانند وزارتخانه‌ها نیست، تصریح کرد: «برای مثال تصمیم می‌گیریم از یک نفر مثل وزیر جهاد کشاورزی سؤال کنیم، سؤال را به هیئت رئیسه می‌دهیم، یک هفته بعد وزیر در کمیسیون کشاورزی یا کمیسیون دیگری که مربوط به هر وزیری است، حاضر می‌شود و توضیح می‌دهد، قانع نشدیم به صحن می‌آوریم، سؤال را به رأی می‌گذاریم، استیضاح می‌کنیم، تذکر می‌دهیم... که اینها در مورد سازمان‌ها صدق نمی‌کند.»

وی در ادامه افزود: «ما به لحاظ قانون اساسی نمی‌توانیم رئیس سازمان محیط‌زیست را احضار کنیم، فقط هیئت رئیسه مجلس می‌تواند او را دعوت می‌کند. آن نظارت مؤثری که برخوردار از یک ابزار نظارتی است، در مورد سازمان‌ها صدق پیدا نمی‌کند.»

نمایندۀ مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به موضوع تبدیل سازمان‌ها به وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «بزرگ شدن و کوچک شدن سازمان‌ها و تبدیل آنها به وزارتخانه، به آن ساختار و مأموریتی که به آن وزارتخانۀ جدید واگذار می‌شود، وابسته است. اگر بخشی از وزارت جهاد کشاورزی مانند منابع طبیعی منفک و با سازمان محیط‌زیست ادغام شود، آن سازمان با این جمع، تبدیل به ساختار جدید می‌شود و تفاوتی پیدا نمی‌کند و تعداد نیروها افزایش نمی‌یابند، فقط یک (پله) بالا می‌رود و تبدیل به وزارتخانه پاسخ‌گو به مجلس می‌شود.»

وی افزود: «براین اساس بسیاری از مسائل دیگر حل‌وفصل می‌شود. ضمن اینکه یک وزارتخانۀ سنگین با ادغام بخش‌هایی که شبیه هم هستند در یک‌دیگر، انسجام بیشتری برای محیط‌زیست پیدا می‌کند.»

کریمی قدوسی توضیح داد: «مسائل محیط‌زیست با منابع طبیعی و خیلی از جاها در تضاد است. این ادغام که صورت گیرد حتی قدرت مسائل محیط زیستی ما که یکی از مسائل مهم راهبردی است، با این مجموعه، قوی‌تر خواهد شد. پس دولت به آن معنا بزرگ نمی‌شود.»

این نمایندۀ مجلس در ادامه افزود: «درحال حاضر سازمان، خود یکی از اعضای کابینه است و بخشی از بودجۀ کشور به آن تعلق می‌گیرد و پرسنل خود را دارد. این‌گونه نیست که وقتی تبدیل به وزارتخانه شود مثلاً هزار نفر به سازمان آن اضافه شود یا استخدام داشته باشد و عریض و طویل شود. اینها در استان‌ها رده دارند و لذا ردۀ آنها می‌شود مدیرکل و در کشور نیز وزارتخانه می‌شود و یک معاون پارلمانی می‌گذارند، که در حال حاضر ندارند.»

نظر شما