شناسهٔ خبر: 142837 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر عبادی» در مخالفت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت، کارشناسی دقیق می‌طلبد

عبادی/2 عبادی گفت: «یکی از مشکلات تبدیل این سازمان به وزارتخانه این است که احیاناً با فشارهایی که به‌وجود می‌آید، از مسیر کارشناسی خارج می‌شود. در وزارتخانه‌ها می‌بینیم که با فشار زیاد روی نماینده، به دلایل مختلف سیاسی، منطقه‌ای و غیره کارها از مسیر کارشناسی خارج می‌شود. با این روند ممکن است مردم فراموش شوند.»

ماهنامه «نماینده» / حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، نمایندۀ مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه اعضای کمیسیون فرهنگی اشراف بیشتری دارند به‌خبرنگار «نماینده» گفت: «این روزها تمامی کمیسیون‌ها درگیر موضوع ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها هستند چرا که این بحث تبدیل سازمان‌ها به وزارتخانه، تبدیل معاونت‌های رئیس‌جمهور به وزارتخانه یا ادغام وزارتخانه‌ها یا تبدیل یک وزارتخانه به دو یا چند وزارتخانه، بحث‌هایی است که مطالعۀ زیادی می‌طلبد و باید حتماً کار کارشناسی خوب انجام گیرد و اگر پژوهش درست صورت نگیرد، اتفاقاتی می‌افتد که بعدها پشیمانی به بار می‌آورد و دو مرتبه به جایی که بودند، باز می‌گردند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس افزود: «اگر براساس مطالعۀ خوب این تغییرات صورت گیرد، طبیعتاً برای مردم بسیار مفید خواهد بود. می‌دانم که بحث تبدیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به وزارت، حداقل یک فایده دارد و اینکه بیشتر پاسخ‌گوی نمایندگان خواهند بود و باعث می‌شود کسی که رئیس یا وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است، فعالیت و تلاش بیشتری داشته باشد تا اینکه معاونت باشد و احساس کند که دست مجلس خیلی به آنها نمی‌رسد.»

وی تصریح کرد: «نباید در این سازمان دیدگاه این باشد که اگر می‌خواهند رئیس سازمان را استیضاح کنند باید سراغ استیضاح رئیس‌جمهور بروند که بار سیاسی بسیاری دارد، پس بنابراین خیلی به ما کاری ندارند، کاری انجام دهیم یا نه، کسی پاسخ‌گو نیست و اطرافیان سیاسی ما، از ما حمایت می‌کنند.»

عبادی تصریح کرد: «مشکل تبدیل این سازمان به وزارتخانه این است که احیاناً با فشارهایی که به‌وجود می‌آید، از مسیر کارشناسی خارج می‌شود. در وزارتخانه‌ها می‌بینیم که با فشار زیاد روی نماینده، به دلایل مختلف سیاسی، منطقه‌ای و غیره کارها از مسیر کارشناسی خارج می‌شود. با این روند ممکن است مردم فراموش شوند.»

 این نمایندۀ مجلس در ادامه گفت: «به هر حال مزایا و منافع وجود دارد، منتها از مراکز درخواست می‌کنم که در این بحث‌ها تأمل زیادی صورت گیرد و از مراکز پژوهشی خوب استفاده شود؛ شتاب‌زده و بدون مطالعه انجام نشود. اگر کاری براساس مطالعه انجام شود، یقیناً مفید خواهد بود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: «اگر در این راستا کارشناسی خوبی صورت بگیرد، موافق هستم و فی‌البداهه احساس می‌کنم که چیز خوبی باشد. اما روی آن تعصب ندارم اگر واقعاً بحث کارشناسی مفیدی صورت بگیرد و به آن چیزهایی که ما نظر داریم برسند، به‌طورحتم ما تابع نظرات کارشناسی دقیق مطالعه شده هستیم. به‌هرحال وقتی که تشکیلات وجود دارد و امکانات فراهم است و فقط یک وزیر به آن اضافه می‌شود، پاسخ‌گویی آنها افزایش پیدا می‌کند.»

نظر شما