شناسهٔ خبر: 142786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حق پناه: خرید اس ۴۰۰ اتفاق ویژه‌ای در مناسبات آنکارا و مسکو رقم نزده است

حق پناه به اعتقاد استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، فروش تسلیحات پیشرفته نظامی یکی از اقلام عمده ارز آوری برای مسکو محسوب می­‌شود. روابط فعلی ترکیه و روسیه به این معنا نیست که اتفاق ویژه‌ای در مناسبات آنکارا و مسکو رخ داده باشد.

به گارش «نماینده» «جعفر حق پناه»، کارشناس مسائل ترکیه و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در خصوص انعقاد قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰ بین ترکیه و روسیه، با اشاره به اینکه خرید این سامانه اتفاق ویژه‌ای در مناسبات آنکارا و مسکو رقم نزده است، بیان داشت: به نظر می‌رسد در مجموع ترکیه در حوزه‌های امنیتی همچنان خود را متحد ناتو فرض می‌کند.

وی با توجه به مناسبات استراتژیک آنکارا با غرب علی‌رغم اختلافات طرفین گفت: اگرچه نقض‌هایی به واسطه عملکرد ناتو در دفع تهدیداتی مانند تهدیدات نامتقارن، مبارزه با تروریسم و غیره وجود دارد، اما پیوندهای ترکیه با غرب ناگسستنی است.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر نوع روابط طرفین اشاره داشت: پیوندهای آنکارا با غرب تنها یک مقوله امنیتی نیست، بلکه ناشی از بنیان‌های حاکمیت ترکیه است. ترکیه کشوری است که از طریق ادغام در نظام جهانی و پیوند با مرکز دولت‌های بزرگ غربی سعی کرده به توسعه برسد و از این رهگذر موفقیت قابل‌توجهی نیز داشته است.

وی با اشاره به تداوم روابط ترکیه و غرب تأکید داشت: گرچه ممکن است چالش­‌های بین طرفین وجود داشته باشد؛ اما دلیلی ندارد که آنکارا بخواهد این پیوند را قطع کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با توجه به ماهیت کنونی نظام بین­‌الملل گفت: زمانی که ناتو از جانب رئیس‌جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، از این طرف ترکیه نیز ممکن است رفتارهایی انجام دهد که موجب فاصله‌گیری بین طرفین شود. این امر به ماهیت نظام بین‌الملل برمی‌گردد که نوعی چند مرکزی ایجاد شده و بازیگران می‌توانند انتخاب‌های بیشتری داشته باشند؛ اما اصل روابط را احتمالاً به هم نمی‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که «روس­‌ها با همگرایی بیشتر با آنکارا چه اهدافی را دنبال می­‌کنند؟» بیان داشت: روسیه انتظار ندارد که ترکیه را کاملاً به سمت خود جذب کند. اختلاف نظرهای واقعی در بسیاری از مسائل اکنون بین طرفین وجود دارد؛ اما این امر مانع نمی‌شود که در حوزه‌هایی که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، صرف‌نظر کنند.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به مناسبات کنونی آنکارا و مسکو مطرح کرد: روسیه به دنبال بازار اسلحه است. فروش تسلیحات پیشرفته نظامی یکی از اقلام عمده ارز آوری برای مسکو محسوب می­‌شود. روس­‌ها از این فرصت چشم‌پوشی نمی‌کنند؛ اما این موضوع به این معنا نیست که اتفاق ویژه‌ای در مناسبات آنکارا و مسکو رخ داده باشد.

نظر شما