شناسهٔ خبر: 142772 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نامه اعتراضی تهران نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران

غلامعلی خوشرو نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت، نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.

به گزارش«نماینده» نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت، نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.

متن نامه غلامعلی خوشرو به سازمان ملل و شورای امنیت به شرح زیر می‌باشد:

براساس دستورالعمل دولت متبوع خود و پیرو نامه قبلی اینجانب در تاریخ 29 خرداد 1396 در مورد سیاست های مداخله جویانه آمریکا، مایلم توجه شما را به تلاش های گسترده اخیر دولت آمریکا برای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران جلب نمایم. اقدامات مستمر دولت های قبلی آمریکا در برهم زدن روند عادی حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران که با کودتای نظامی علیه نخست وزیر منتخب ملت ایران در سال 1332 آغاز شد، در چند دهه گذشته ادامه داشته است. دولت جدید ایالات متحده هیچ گونه حدومرزی در نقض تمامی اصول و قواعد حقوق بین الملل حاکم برپیشبرد متمدنانه روابط بین الملل قائل نیست.

در چند روز گذشته، دولت آمریکا با هدایت رئیس جمهور آن کشور اقدامات مداخله جویانه خود در امور داخلی ایران را به شکل بی شرمانه‌ای افزایش داده است. این اقدامات به بهانه حمایت از اعتراضات پراکنده‌ای است که در موارد متعدد توسط نفوذی ها به سمت خشونت کور، تخریب گسترده و کشتار بی دلیل از جمله قتل یک پسربچه 12 ساله و پدرش منحرف شده است. رئیس جمهور آمریکا و معاون وی در توئیت های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی ها را به اقدامات خرابکارانه تحریک کرده اند. وزارت خارجه آمریکا تا آن جا پیش رفت که معترضین در ایران را تشویق را به تغییر دولت کند و اذعان داشت که در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیسبوک و توئیتر است.

دولت کنونی آمریکا به رغم بیانیه های توخالی اخیر خود، دائما ملت بزرگ ایران را مورد توهین قرار داده و خصومت آشکار خود با مردم ایران را نشان داده است که از جمله آن ها ممانعت از ورود شهروندان عادی ایران به آمریکا است. علاوه بر این، آمریکا حتی تعهدات خود تحت برجام را از طریق تحمیل تحریم های غیرقانونی علیه ایران و انجام همه گونه اقدامات انحرافی به منظور جلوگیری از برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی ناشی از تعهدات آمریکا تحت برجام برای رفع تحریم را نقض کرده است.

لازم است خاطرنشان کنم حق اعتراض در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی قرار گرفته و تضمین شده است. در اجرای این اصل قانون اساسی، اعتراضات، تظاهرات و تحصن ها تقریبا به صورت روزانه توسط گروه‌ها با منافع مختلف در اقصاء نقاط کشور انجام می گیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران نظیر تمامی نظام های دموکراتیک مصمم به حفاظت از این حق و نیز امنیت شهروندانش علیه اقدامات خشونت بار و خرابکارانه است.

اقدامات مداخله جویانه فاحشی که هم اکنون توسط دولت آمریکا صورت می گیرد، در تناقض با قواعد آمره حقوق بین الملل و برخلاف اصول و اهداف منشور ملل متحد است. دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همه کشور ها چنین سیاست ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبند بماند.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر گردد.

با تقدیم احترامات فائقه

نظر شما