شناسهٔ خبر: 142680 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شناسایی ۷۳۰۰ ساختمان ناایمن در تهران

مسکن.jpg رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت:۷۳۰۰ ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۱۵۲ ساختمان متعلق به شهرداری است که انتظار می‌رود که شهرداری اقدامات لازم برای ایمن سازی ساختمان‌های خود انجام دهد.

به گزارش «نماینده» احمد مسجد جامعی در جریان سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران و پس استماع گزارش شهردار تهران در خصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پی وقوع زلزله، اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای ارائه خدمات در زمان بحران با مشکلاتی از جمله کمبود امکانات روبرو است.

وی تصریح کرد: طبق قانون باید دو درصد از عوارض اخذ شده در شهر در اختیار سازمان آتش‌نشانی  برای تامین تجهیزات آتش نشانی قرار بگیرد که این امر هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که به گفته آتش‌نشانان هنوز امکانات و وسایلی که در حادثه پلاسکو مورد استفاده قرار گرفته وارد خط تولید و استفاده قرار نگرفته است.

مسجدجامعی بیان کرد: تهران ۵۲۶ کیلومتر راه دارد که باید ۲۶۰ کیلومتر آن برای تسریع در امدادرسانی باز باشد و این در حالی است که امکان این کار فراهم نیست و در زلزله اخیر شاهد بودیم  هیچ راهی  باز نبود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع پیوست بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌ها است  به طوری که برخی از پروژه‌ها از جمله پل صدر فاقد این پیوست است.

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به مدیریت شهری گذشته، افزود: متاسفانه حاصل مدیریت جهادی وضعیتی است که هیچ آمادگی برای مدیریت بحران در حداقلی‌ترین وضعیت دیده نشده و نقص کار آنها که به وضوح پیداست و مردم آن را تجربه کردند. اما مسئله مهم این است که امروز ما چه تضمینی می‌توانیم به مردم بدهیم؟ اکثر برنامه‌های میان مدت و بلندمدتی که مطرح شد نیازمند تامین بودجه از دولت و... است. در کنار این برنامه‌ها راه و روش های نوآورانه کوتاه مدت نیاز است و می‌توانیم از نهادهای دانشگاهی و نوآور کمک بخواهیم.

وی پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی با کمترین مداخله می‌شود پروژه‌ای مشترک بین شهرداری و هلال احمر به عنوان نهاد دست اندرکار شرایط بحران طراحی شود تا منازل مورد ارزیابی قرار گرفته و مکان‌های امن آن مشخص شود. در حقیقت شهروندان تهرانی به طور داوطلب (درخواست کننده) اعلام کنند و تیم متخصص (با ترکیبی از کارشناسان شهرداری و هلال احمر) بتوانند در هر خانه امن‌ترین بخش را برای اهالی خانه یا ساکنان ساختمان مشخص کنند.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به استرس یک عامل بیرونی است، تاکید کرد: اضطراب و تنش تجربه انسانی-هیجانی درونی است که انکار آن کمکی به ما نمی‌کند. درست است که سعی می‌کنیم که مردم را آرام کنیم ولی با توصیه نمی‌شود مردم را آرام کرد مهم این است که در آموزش شهروندی مهارت‌های مردم را افزایش دهیم. بخشی از آن هم راهبردهای اداره شرایط در اضطرار است.

فخاری با بیان این که نیازمند تیم آماده باش فضای مجازی هستیم، گفت: این فضا وجود دارد و برخی هم شایعه پخش می‌کنند. ما باید یک تیم آماده باش فضای مجازی شرایط بحران و شرایط ویژه (مثبت یا منفی) داشته باشیم به گونه‌ای که کنشگر باشیم نه واکنش گر. یعنی بعد از اشاعه شایعات و یا آگاهی های اشتباه به شهروندان، واکنش کم‌اثر خواهد بود.

وی به سختگیری بیشتر در مورد اجرای قوانین تاکید کرده و افزود: ما به عنوان اعضای شورای شهر برای اجرای کاملا سخت‌گیرانه قوانین در شهر، پشتیبان شهردار و مسئولان شهرداری در بخش های مختلف هستیم.

حجت نظری نیز در این باره بیان کرد: در موضوع اسکان اظطراری باید به ظرفیت ۴ جنگل تهران توجه شود و باید از این فضاها به نحوه مطلوب استفاده شود.

وی بیان کرد: باید ۴۰ میلیون متر مکعب از فضاهای جنگلی و بوستان‌ها برای زمان بحران و به ویژه زلزله آماده شود ضمن اینکه از شهرداری و معاونت شهرسازی شهر تهران درخواست می‌شود اقدامات لازم را برای جلوگیری از ساخت‌ و ساز بر روی گسل‌های تهران انجام دهند.

نظری همچنین به ظرفیت سازمان‌های غیر دولتی اشاره کردو گفت: باید از این ظرفیت استفاده شود ضمن اینکه موضوع آموزش همگانی در موضوع زلزله باید در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیان کرد: ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران شناسایی شده‌اند و این در حالی است که تعداد این ساختمان‌ها هم کم نیست به طوری که در هنگام بروز حوادث طبیعی مثل زلزله ساختمان‌های ناایمن مشکل آفرین هستند.

نوری ادامه داد:۷۳۰۰ ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۱۵۲ ساختمان متعلق به شهرداری است که انتظار می‌رود که شهرداری اقدامات لازم برای ایمن سازی ساختمان‌های خود انجام دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: بسیاری از مراکز شهرداری تهران از جمله فرهنگسراها، فروشگاه‌های شهروند، ایستگاه‌های آتش نشانی و سراهای محلات ایمن نیستند.

وی اضافه کرد:از ۷۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر تهران، ۱۷۷ ساختمان مربوط به بخش دولتی است ضمن اینکه ۲۶۵ مدرسه پرخطر و میان خطر نیز شناسایی شده است که امیدواریم دولت در این زمینه ورود جدی را برای ایمن سازی این ساختمان‌ها داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در بحث بافت های فرسوده نیز ۲۰۶ هزار پلاک شناسایی شده که از این تعداد ۱۳۰ هزار پلاک نوسازی شده است و امیدواریم در بودجه ۹۷ شهرداری تهران اعتبارات لازم برای نوسازی سایر بافت های فرسوده پیش بینی شود.

نظر شما