شناسهٔ خبر: 142647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پوتین احترام متقابل را اساس روابط روسیه و آمریکا نامید

پوتین.jpg رئیس جمهوری روسیه از همتای آمریکایی خود خواست تا روابط دوجانبه بر اساس اصل برابری، احترام متقابل و گفت‌وگوهای سازنده ادامه یابد.

به گزارش «نماینده»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در پیام تبریک خود به مناسبت کریسمس و سال نو میلادی برای "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که برابری و احترام متقابل باید اساس توسعه روابط مسکو و واشنگتن قرار بگیرد و گفت‌وگوهای سازنده بین دو کشور برای تقویت ثبات راهبردی در جهان بسیار ضروری است.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در این رابطه منتشر شده، آمده است: «در پیام تبریک رئیس جمهور پوتین برای همتای آمریکایی یادآوری شده است که به عقیده وی، وضعیت نه چندان ساده بین‌المللی در شرایط کنونی، مانع از ازسرگیری گفت‌وگوهای سازنده بین روسیه و آمریکا شده است که برای تقویت ثبات راهبردی در جهان و به منظور پاسخگویی مناسب به تهدیدات و چالش‌های جهانی، بسیار ضروری هستند. ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرده است که توسعه روابط بین دو کشور تنها بر اساس دو اصل مهم برابری و احترام متقابل امکان پذیر خواهد بود.»

رئیس جمهوری روسیه در پیام خود نوشته است که چنین رابطه‌ای اجازه خواهد داد تا مسکو و واشنگتن به سمت همکاری‌های واقع بینانه‌ای که جهت گیری درازمدت دارای دورنمای روشن داشته باشند، حرکت کنند.

ولادیمیر پوتین روز گذشته پیام‌های تبریک جداگانه‌ای برای بسیاری از رهبران کشورهای جهان ارسال نموده و در آنها بر لزوم تقویت روابط دوستانه و افزایش اعتماد متقابل تاکید کرده است.

لازم به یادآوری است که در طول یکسالی که دونالد ترامپ مسئولیت ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گرفته، رهبران روسیه و آمریکا چندین بار با یکدیگر مذاکرات تلفنی داشتند، ولی تنها دو بار با یکدیگر دیدار نموده‌اند. نخستین دیدار آنها در تاریخ ۸ ماه جولای در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان بود که بیش از دو ساعت بطول انجامید و از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی سال ۲۰۱۷ نامیده شده است. دومین دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا باید در ماه نوامبر و در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در ویتنام انجام می گرفت، ولی به دلیل عدم تطابق برنامه دو طرف انجام نشد و پوتین و ترامپ فقط چند دقیقه‌ای بصورت سر پایی و در مسیر حرکت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

نظر شما