شناسهٔ خبر: 142646 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پایان دوران اقتدار خانم صدر اعظم

مرکل مرکل به خوبی می‌داند که عدم موفقیت در شکل دهی دولت ائتلافی با سوسیال دموکراتها، وضعیت سخت تری را برای وی و حزب دموکرات مسیحی رقم خواهد زد.

به گزارش «نماینده»، آنگلا مرکل و سران حزب دموکرات مسیحی خود را برای مذاکرات ائتلافی با حزب سوسیال دموکرات، برای شکل دهی دولت ائتلافی در آلمان آماده می کنند. این مذاکرات قرار است هفتم ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شود. ائتلاف احزاب مسیحی (متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ایالت بایرن) در یک سو و حزب سوسیال دموکرات در سوی دیگر میز مذاکره قرار دارند. این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که صدر اعظم آلمان از زمان برگزاری انتخابات سراسری این کشور تا کنون موفق به شکل دادن دولت نشده است. مذاکرات مرکل و همراهانش با دو حزب سبز و لیبرال دموکرات(برای شکل دهی ائتلاف موسوم به جاماییکا) در آخرین مراحل خود با شکست مواجه شد. "کریستین لیندنر" رهبر حزب لیبرال دموکرات با ترک کردن میز مذاکره، سخت ترین ضربه ممکن را به مرکل و همراهانش وارد کرد.

 در هر حال، مرکل پس از شکست مذاکرات ائتلافی قبلی تنها سه گزینه پیش روی خود داشت: تشکیل دولت ائتلافی با سوسیال دموکراتها، تشکیل دولت حداقلی و برگزاری انتخابات دوباره. صدر اعظم آلمان به خوبی می داند که تشکیل دولت حداقلی (با حزب سبز) به معنای مخالفت اکثر اعضای پارلمان آلمان با دولت و شکل کگیری یک دولت ضعیف و به شد آسیب پذیری در راس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور است. از سوی دیگر، با برگزاری انتخابات دوباره نیز عملا معادله تغییر نمی کند! نظرسنجی های صورت گرفته در آلمان نشان می دهد که در صورت برگزاری انتخابات دوباره، احتمالا همین ترکیب فعلی پابرجا خواهد ماند و تغییر اساسی و تعیین کننده ای در آرای عمومی حاصل نخواهد شد. از سوی دیگر، سران حزب لیبرال دموکرات(که قبلا از متحدین مرکل بوده اند) صراحتا عنوان کرده اند که شرط آنها برای برگزاری مذاکرات دوباره با حزب دموکرات مسیحی برای شکل دادن دولت ائتلافی، کناره گیری مرکل از صدر اعظمی آلمان می باشد. پیش شرطی که مرکل به هیچ عنوان زیر بار آن نخواهد رفت.

هم اکنون صدر اعظم آلمان بر روی ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات متمرکز شده است. او به خوبی می داند که عدم موفقیت در شکل دهی دولت ائتلافی با سوسیال دموکراتها، وضعیت سخت تری را برای وی و حزب دموکرات مسیحی رقم خواهد زد. در مقابل، حزب سوسیال دموکرات صراحتا عنوان کرده است که در این خصوص امتیازاتی را از صدر اعظم آلمان طلب خواهد کرد. امتیازاتی که اعطای آنها از سوی مرکل، آسان به نظر نمی رسد. به عنوان مثال، حزب سوسیال دموکرات آلمان اعلام کرده است که بر سر سیاستهای حزب دموکرات مسیحی در خصوص پناهجویان، مناسبات اقتصادی با اروپا، مناسبات امنیتی با آمریکا (مناسبات درون ناتو) و... و. اختلاف نظر دارد. از این رو مرکل باید خود را برای دادن امتیاز به حزب سوسیال دموکرات آماده کند.

نکته بسیار مهم اینکه تحقق هر یک از سه گزینه موجود، یعنی شکل گیری دولت ائتلافی با سوسیال دموکراتها، دولت حداقلی با حزب سبز و برگزاری انتخابات دوباره به معنای کاهش قدرت مانرو صدر اعظم آلمان در این کشور خواهد بود. بدون شک مرکل دیگر قدرت گذشته را در کشورش و متعاقبا در اتحادیه اروپا ومنطقه یورو نخواهد داشت. این در شرایطی است که آلمان برای مدیریت بحرانهای داخلی و اقتصادی اروپا نیاز به حضور صدر اعظمی مقتدر دارد. صراحتا می توان عنوان کرد که دوران اقتدار مرکل در آلمان به پایان رسیده است. او در بهترین حالت ممکن و در صورت شکل گیری دولت ائتلافی با سوسیال دموکرات نیز برای جلوگیری از فروپاشی دولت آلمان، ناچار است از بسیاری از مواضع خود در قبال موضوعات مهم و کلان جاری در اروپا عقب نشینی کند.

نظر شما