شناسهٔ خبر: 142558 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چالشی‌ترین بخش بودجه ۹۷ به روایت یک نماینده مجلس

ادیانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت حامل‌های انرژی چالش‌زاترین بخش بودجه سال ۹۷ است.

به گزارش «نماینده» علی ادیانی‌راد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷، گفت:این تبصره مربوط به قیمت حامل‌های انرژی است.

وی با بیان اینکه  دولت در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ ۲ رقم گنجانده است، افزود: یکی از این ارقام، ۱۷ هزار و چهارصد میلیون تومان است که باید از محل فروش حامل‌های انرژی تأمین شود و عدد دیگر، مبلغ برداشت ۱۵ هزار میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که اجازه این برداشت را مجلس به دولت داده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دولت عنوان کرده که قرار است این درآمدها را در جهت ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی گسترده کردن دامنه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان بیکار صرف کند، اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که آیا این دو عدد محقق می‌شود یا نه؟ اینکه بررسی آن نیاز به کار کارشناسی دارد.

ادیانی‌راد با بیان اینکه دولت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت می‌کند، ادامه داد: اما دولت در بودجه سال ۹۷ بنا دارد در حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت کند که این به این معنی است که ۳۳ میلیون نفر افراد یارانه‌بگیر حذف و دهک‌های پایین جامعه مشمول دریافت یارانه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه آمده است که به طور متوسط باید ۲۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی افزوده شود، اظهار داشت: همه اینها راه‌هایی است برای افزایش درآمد دولت، اما اینکه نمایندگان با این پیشنهادات دولت موافقت می‌کنند یا خیر، یکی از بحث‌های جدی و چالش‌زای لایحه بودجه ۹۷ خواهد بود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با ابراز اینکه نمایندگان درباره تبصره ۱۸ لایحه بودجه دیدگاه‌های متفاوتی دارند، تصریح کرد: نمایندگان معتقدند که برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیاز به خلق منابع جدید داریم، اما آیا این منابع جدید الزاما باید از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی صورت گیرد؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد:  معتقدیم راهکارهای دیگری برای کسری بودجه دولت، متناسب با افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد که در کمیسیون تلفیق آنها را پیشنهاد می‌دهیم.

نظر شما