شناسهٔ خبر: 142553 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست روز

افشاگری‌های محیط‌زیست!

عیسی کلانتری/2 کلانتری: «حق مردم در حوزه محیط زیست را بازپس می‌گیرم، اگرچه می‌دانم ممکن است این حرف‌ها، هجمه‌ها و فشارهای زیادی برایم به‌همراه داشته باشد»

به گزارش «نماینده» اعتماد نوشت که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها با اعلام اینکه افشاگری‌های محیط زیست آغاز خواهد شد، گفته «حق مردم در حوزه محیط زیست را بازپس می‌گیرم، اگرچه می‌دانم ممکن است این حرف‌ها، هجمه‌ها و فشارهای زیادی برایم به‌همراه داشته باشد». و با این حساب باید منتظر افشاگر جدیدی باشیم که بعد از ۵ سال دود و ریزگرد به خورد مردم دادن ظاهرا یادش افتاده افشاگری کند!!  
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست‌محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم‌پوشی نیست و حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده‌خواهی صنعت مشخص کند.  
کلانتری اشاره‌ای هم به فرسودگی حداقل ٤٠ درصد از ١٤٠ هزار کامیون در حال تردد در تهران داشت و درباره نوسازی ناوگان تاکسی تهران هم گفت: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی‌های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی‌شده در مدت پنج سال، مخالفت شود. این کارشکنی صنعت است، درحالی‌که صنعت داخلی باید با ارتقای تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.  
جناب آقای کلانتری، رئیس محترم سازمان محیط زیست لطفا صحبتهایی که در تقبیح خام فروشی نفت می‌شود را مطالعه کنید. جناب رئیس شما و خانم ابتکار ۵ سال است که نتوانستید اندکی از آلودگی هوا و مشکل ریزگردها را برطرف کنید، استانداردهای یورو ۴ را هم در واردات بنزین رعایت کردید و حتی گزارش سطح آلودگی بنزین تولید داخل را هم منتشر نکردید، یهتر نیست درباره علت برداشتن طرح و پولی شدن رفت و آمد در خیابانهای آلوده اظهارنظر کرده و بگویید چرا هر که پولدارتر است می‌تواند هر کاری بکند حتی آلوده کردن شهر!؟  
وی با انتقاد از برنداشتن گام عملی برای مقابله با آلودگی هوا و اجرائی‌شدن مفاد مصوبه‌های دولت یازدهم در این خصوص، گفت: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاه‌مدت هزینه‌زاست و به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت‌وساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده می‌شود، یک انتخاب داشته باشیم.  
نمی شود که هم شما منتقد باشید و هم مردم!! اگر رئیس سازمان محیط زیست هم از هوا انتقاد کند و مانند مردم چشم انتظار باد باشد اصلا چرا باید حقوق و بودجه دریافت کند!؟  
معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر این موضوع که حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده‌خواهی صنعت مشخص کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است. وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می‌کند، اظهار کرد: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست‌محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم‌پوشی نیست. این گفته‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شرایطی که تهران و بیشتر کلان‌شهرهای دیگر کشور همچنان با معضل آلودگی دست‌به‌گریبان هستند آیا می‌تواند دردی را درمان کند؟ و اگر قرار است افشاگری صورت گیرد، بهتر است این افشاگری شامل چه مواردی باشد و بهتر است به کدام بخش گره‌دار داستان آلودگی پرداخته شود؟ همین سؤالات را با سه نفر مطرح کردم؛ یوسف رشیدی که سال‌ها سابقه ریاست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سرپرستی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشت و هم‌اکنون استاد دانشگاه‌های معتبر تهران است. علی‌اصغر علم‌الهدی، رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه شیمی تجزیه (ضایعات صنعتی و خطرناک و آلودگی هوا) متخصص است و همچنین محمد درویش، کارشناس محیط زیست که تا چندی پیش مدیرکل واحد آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بود.  
هر کاری می کنید فقط به فکر نفس راحت مردم باشید نه خدایی نکرده گرو کشی و دریافت مابه ازای این گرو کشی.

نظر شما