شناسهٔ خبر: 142462 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

راه‌کار آقای رئیس برای کاهش آلودگی هوا؛ جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود

محسن هاشمی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با توجه به آلودگی هوای شهر تهران گفت: به جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی‌ در آغاز سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در قالب انتقاد از آلودگی هوا، گفت: با توجه به وضعیت فعلی شهر تهران باید گفت به جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود.

وی ادامه داد: 27 آذرماه، سالروز شهادت دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین روز جهانی مقابله با خشونت و افراطی گری را گرامی می داریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شهید مفتح از بزرگان دوران مبارزه است که شاید کمتر در حوزه عمومی مطرح می شود، ایشان از همراهان اولیه نهضت اسلامی بود و از شخصیتهای فعال در حسینیه ارشاد و فعالیتهای فرهنگی و فکری محسوب می شد.

وی افزود: نماز تاریخی عید فطر در تابستان 1357 به امامت دکتر مفتح در تپه های عباس آباد، اقامه شد و سرسلسله اجتماعات بزرگ انقلاب گردید، ایشان از دوستان وهمرزمان نزدیک شهید بهشتی ، شهید مطهری، شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی محسوب می شد که متاسفانه قربانی انحراف یک جریان فکری و دگماتیسم شد.

هاشمی گفت: شهید مفتح با وجود آنکه در شورای انقلاب مسئولیتی اجرایی نداشت وصرفا به مسایل فکری و فرهنگی می پرداخت، در 27 آذرماه 1358 بهمراه دو پاسدارش هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران، توسط چهار تن از اعضای جوان گروهک فرقان ترور شد.

وی افزود: قاتل شهید مفتح جوان 20 ساله ای بود که شناختی از این اندیشمند برجسته و تفکراتش نداشت وصرفا براساس تعصبات و تحریکات یک جریان فکری منحرف که تاسیس و هدایت گروهک فرقان رابرعهده داشت دست به این اقدام زد.

وی یادآور شد: شهید مفتح از صاحب نظران طراحی وتبیین انقلاب اسلامی بود و با وجود آنکه کمتر از یکسال از به ثمر رسیدن انقلاب به شهادت رسید اما با سخنرانی ها، مقالات و فعالیتهای علمی خود نقش موثری در تدوین گفتمان انقلاب اسلامی داشت.

هاشمی گفت: عبور چالش میان مباحث علمی و بروز دانشگاهی با شیوه تحصیل و پژوهش در حوزه های علمیه، یکی از مسایل اصلی آن روز وحتی امروز جامعه ماست که امثال مفتح ها در صدد حل این معضل بودند، تا میان نگاه دینی و علمی تضاد و شکافی وجود نداشته باشد.
عقلانیت که مهمترین ابزار علم وانسان مدرن است در فرهنگ شیعی و اسلام ناب و بدور از تحجر و واپس گرایی می تواند نقش پویا و موثری در توسعه جامعه ایفا کند.

وی افزود: اسلام نوگرا و پویا که شهیدان مطهری، مفتح ،بهشتی و باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی مبلغ ومروج آن بودند، در پی حل مسایل جامعه و ایجاد بستری رشد وپیشرفت انسان و اجتماع است.

هاشمی خاطرنشان کرد: شاید امروز پس از چهار دهه، نیاز به این نگرش بیش از پیش احساس شود، نگرشی که شعور را بر شور، عقلانیت را بر هیجان و پویایی را بر جمود و سکون ترجیح می دهد و در پی تاسیس جامعه ای شکوفا ، مرفه و منطبق بر عقلانیت واعتدال و ارزشهای اخلاقی می باشد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: انتظار جامعه از حوزه های علمیه و روحانیت انقلابی، معرفی چهره هایی نظیر مفتح ومطهری است که بتوانند اسلام حقیقی را از گرایشهای انحرافی ، هیجانی و افراطی متمایز ومعرفی کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم که با تلاش حوزه های علمیه جای خالی بزرگانی نظیر مفتح، مطهری ،بهشتی، باهنر وهاشمی پر شود و شاهد تحقق ایده وحدت حوزه و دانشگاه باشیم.
 

نظر شما