شناسهٔ خبر: 142443 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت درآسیبهای اجتماعی به مشکل خورده است

شاه عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انبوه آسیب‌های اجتماعی در کشور، گفت: دولت در مواجهه با این معضلات به مشکل خورده است و چاره کار تنها در مشارکت اجتماعی و کار داوطلبانه است.

به گزارش«نماینده»، طیبه سیاوشی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی برای مردم ما چندان موضوع تعریف شده ای نیست، افزود: در خانواده های ما به این مسئله پرداخته نمی شود. اینکه پدر و مادر به فرزندانشان بگویند دستکم ماهی چند ساعت زمان خود را وقف بهبود اجتماعشان کنند، پند و نصیحتی بعید از سوی والدین در جامعه امروز ما به نظر می رسد؛ در حالی که در گذشته های دور در سنت و فرهنگ ما، خدمت به همنوع وجود داشته، حتی اگر شده در حد رساندن غذا به دست افرادی که دچار گرسنگی هستند.

وی ادامه داد: در برزخ امروز میان سنت و مدرنیته، رسوم و عادات نیکی از این قبیل را هم از دست داده ایم. حتی در زلزله اخیر کرمانشاه هم حضور و همدردی مردم مقطعی است و بیشتر بر مبنای احساسات گذرا است و معلوم نیست تا کی ادامه پیدا کند.

سیاوشی گفت: به عنوان یک نماینده مجلس با وجود فشردگی کارها و برنامه ها در سالهای اخیر، همیشه سعی می کنم وقتی هر چند مختصر را برای کار داوطلبانه در نظر بگیرم و این برای من، به مثابه تغذیه روحی است؛ یعنی نفع فعالیت داوطلبانه در درجه اول به خودِ فرد می رسد. با توجه به حجم وسیع معضلات اجتماعی که دولت هم در ساماندهی و حل و فصل آن به مشکل خورده است، وجود کار داوطلبانه سازمان یافته، یک ضرورت بسیار مهم است و باید از توسعه و ترویج آن حمایت شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: وقتی در زلزله کرمانشاه، در ستاد جمع آوری کمکهای مردمی جمعیت امام علی حضور پیدا کردم و مشارکت جمعی و یک دلانه جوانان و دانشجویان را دیدم، برایم بسیار زیبا و اثرگذار بود و باید برای تداوم و افزایش این حرکتها فکری اساسی کرد.

وی با اشاره به زمینه های آموزش کار داوطلبانه در کشور خاطرنشان کرد: در هر مسئله ای که ورود می کنیم، نهایتا به آموزش و پرورش می رسیم. در نظام آموزشی ما خصوصا مدارس دولتی و در کتب درسی، درباره کار خیرخواهانه به شکل سنتی آن شاید کمی صحبت شود، اما شکل مدرن آن، در قالب مفاهیم کار داوطلبانه، اساسا مطرح نمی شود. امکانات، مزایا و ظرفیت های رشدی که این نوع فعالیتها به افراد می دهد، معرفی نمی شود و در نتیجه دانش آموزان برای ورود به این امر حیاتی، انگیزه لازم را دریافت نمی کنند. حتی صداوسیمای ما اگر تیزرهای کوتاهی درباره کار داوطلبانه و اهمیت آن با نگاه درست -به دور از دید رایج و عرفی که شامل نگاه ترحم آمیز به دردمندان و اقشار محروم است- بسازد و دائما پخش کند، می تواند فرهنگسازی مناسبی برای ورود مردم در این زمینه انجام دهد.

نظر شما