شناسهٔ خبر: 142429 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در بازارهای جهانی

قیمت نفت به ۶۳.۲ دلار افزایش یافت

نفت43 قیمت نفت خام در بازار جهانی با ادامه توقف فعالیت خط لوله فورتیز در دریای شمال و ادامه توافق اوپک بر کاهش تولید، افزایش یافت و هر بشکه نفت ۶۳.۲۲ دلار فروخته شد.

به گزارش «نماینده»، قیمت نفت خام در معاملات امروز بازارهای جهانی نیز به علت ادامه توقف فعالیت خط لوله فورتیز در دریای شمال و کاهش تولید اعضای اوپک، افزایش یافت، هرچند که افزایش تولید نفت آمریکا مانع بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 17 سنت افزایش  57.21 دلار فروخته شد. نفت برنت نیز 63.22 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد.

به گفته تاجران، توقف فعالیت خط لوله فورتیز که نفت دریای شمال در انگلیس انتقال می‌دهد، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت بوده است.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز گفت: «اپراتور خط لوله فورتیز به دنبال کشف نشتی در این خط لوله در روز سه شنبه حالت فوق العاده اعلام کرده و گفته است که تعمیرات خط لوله چندین هفته به طول می‌انجامد.»

«اگر مدت توقف فعالیت چندین هفته است، پس فشار افزایشی بر قیمت نفت خواهیم داشت.»

به جر این اختلال، تاجران می‌گویند، بازارها به طور کلی به علت تلاش اوپک و روسیه برای کاهش عرضه، تقویت شده‌اند.

گلدمن ساکز نیز اعلام کرد: شرایط بازار اجازه داد که شرکت‌های بزرگ انرژی به «چرخه مثبت اصلاح درآمدی» وارد شوند و این امر «اجازه خواهد داد تا این شرکت ها به جذب دوباره سرمایه گذاری با بازدهی دو رقمی بازگردند.»

این بانک آمریکایی در ادامه افزود: بهبود شرایط بازار در نتیجه چشم انداز قیمتی بالاتر برای نفت برنت یعنی متوسط سالانه 60 تا 62 دلار و 55 دلار به ازای هر بشکه به ترتیب برای سال‌های 2018، 2019 و 2020 است.

شرکت‌های بزرگ نفتی معمولا بی پی، رویال داچ شل، اکسون موبیل، شورون و توتال هستند به «بیگ اویل» (غولهای نفتی) معروفند.

نظر شما