شناسهٔ خبر: 142418 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قوه قضاییه با کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کند

محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه: در برنامه ششم توسعه اجازه جذب ۴ هزار قاضی داده شده است اما بودجه‌ای برای آن نداریم، قوه قضاییه برای انجام تکالیف قانونی خود در سال آتی به ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد اما بودجه در نظر گرفته‌شده در لایحه کمتر از نصف این مقدار است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رؤسای کل سابق و جدید دادگستری خراسان شمالی اظهار کرد: لطف خاص پروردگار شامل حال کشور و ملت ایران شده است و عقل سلیم هم می‌گوید که این نعمت بزرگ را باید گرامی داشت و شکرگزار آن بود.

وی افزود: در جامعه فعلی مسائل خوب و بد در حال وقوع است و عده از مستکبران جهان برای حفظ خود در قدرت و منافع شخصی، بسیار از کشورها را در گوشه و کنار دنیا به آتش کشیده‌اند.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: این مستکبران هر روز و هر شب جنایت می‌کنند و تنها قسمتی از این جنایت‌ها دیده و شنیده می‌شود.

وی از اینترنت و فضای مجازی به‌عنوان مهم‌ترین امکانات برای مستکبران و سرکشان جهان نام برد و گفت: آنها از همین طریق به ذهن مردم نفوذ می‌کنند و با تریبون‌های تبلیغی خود بر سر مردم مظلوم بلا می‌آورند، اشراف اطلاعاتی آنها برای نفوذ در اراده و مدیران جامعه مهم است و همین باعث می‌شود که دنیا را مدیریت کنند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: دشمنان، مردم سوریه، یمن و عراق را با همین اقدام به خاک و خون کشیده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد موج ایران‌هراسی از طریق بنگاه‌های تبلیغاتی کشورهای غربی بیان کرد: دشمنان در طول ۳۹ سال انقلاب اسلامی با به راه انداختن عملیات روانی و تبلیغاتی و همچنین تلاش‌های نظامی مستقیم و غیرمستقیم همچون جنگ و ترور می‌خواهند به ایران‌هراسی دامن بزنند.

سخنگوی قوه قضاییه رژیم‌های آمریکا و صهیونیستی را عامل اصلی به وجود آورنده داعش دانست و گفت: این رژیم‌ها به‌وجودآورنده داعش بودند که به همت کشورهای مصیبت‌دیده و هدایت ایران کمر داعش شکست، البته تفکر داعشی همچنان وجود دارد اما پرچم و سرزمینی دیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد: پس از نابودی حکومت خودخوانده داعش، توطئه تجزیه عراق را به راه انداختند که می‌توانست برای منطقه گرفتاری ایجاد کند که خنثی شد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به عدم تحقق غلبه سعودی‌ها بر یمن گفت: سعودی امیدی به پیروزی در یمن ندارند، به همین دلیل عبدالله‌صالح را وادار کردند که ضد مردم یمن کودتا کند اما این توطئه کمتر از سه روز خنثی شد.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها تلاش کردند که نگاه به مردم فلسطین به فراموشی برود و تاریخ فراموش شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مسئله فلسطین و قدس بیان کرد: ترامپ اوضاع را برگرداند و باعث شد که همه توجهات به فلسطین بازگردد و مظلومیت فلسطین دوباره تیتر یک شد که این امر از الطاف الهی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در بیداری کشورهای منطقه و جهان تصریح کرد: انقلاب اسلامی حرکت را آغاز و در دل‌های حق‌طلب نفوذ کرده و علاوه بر آن بزرگ‌ترین قدرت بازدارندگی را در منطقه ایجاد کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مردم‌سالاری دینی حاکم بر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این موضوع در انتخابات فراوان و مختلف بوده است و همچنین در فضای مجازی هم آزادی را شاهد هستیم و علاوه بر آن تریبون‌های مختلفی هستند که در حضور مسؤولان امنیتی و قضایی و بالاتر می‌توان نقد را مطرح کرد.

وی ادامه داد: کار به جایی می‌رسد که حتی شایعاتی را به عنوان مطلب واقعی مطرح می‌کنند و پافشاری در این شایعات دارند اما مسؤولان نظام بازهم گوش می‌کنند و پاسخ می‌دهند.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: انصاف از عدل گسترده‌تر است و میان عدل، انصاف و احسان رابطه‌ای وجود دارد که جای پرداختن دارد.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه تلاش می‌کند اما گاهی به یک قاضی تا ۱۰ پرونده ارجاع می‌شود در صورتی که متعارف آن یک یا دو پرونده است که این امر به دلیل کمبود منابع انسانی است، البته با توجه به بودجه کم این قوه، توان استخدام جدید وجود ندارد.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص کمبود منابع انسانی در دستگاه‌های قضایی اظهار کرد: قوه قضاییه حداقل ۶ هزار نیروی اداری لازم دارد، البته در برنامه ششم توسعه تدبیری برای جذب سالانه ۳ هزار و ۲۰۰ کارمند اداری اندیشیده شده است اما هم‌اکنون بودجه وجود ندارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در برنامه ششم توسعه اجازه جذب ۴ هزار قاضی داده شده است اما بودجه‌ای برای آن نداریم، قوه قضاییه برای انجام تکالیف قانونی خود در سال آتی به ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد اما بودجه در نظر گرفته‌شده در لایحه کمتر از نصف این مقدار است.

وی اظهار کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال قوه قضاییه تخصیص پیدا نکرده است.

معاون قوه قضاییه با اشاره به وظیفه اصلی شورای حل اختلاف بیان کرد: شورای حل اختلاف برای برطرف کردن اختلافات است و برای حکم دادن نیست.

نظر شما