شناسهٔ خبر: 142391 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حضور و غیاب در روز دانشجو/ دولتی‌ها؛ غایب!

دولت/2 هیچ خبری از مسئولین دولت تدبیر و امید در روز دانشجو نبود؛ مسئولین دولتی ترجیح دادند با تحریم خودخواسته و غیرمستقیم فضای دانشگاه، از پرسش های دانشجویان بر حذر بمانند.

به گزارش «نماینده»، هر ساله بزرگداشت روز ۱۶ آذر، بستر و زمینه مناسبی را برای انتقال مطالبات دانشجویان - به عنوان سخنگویان دغدغه مند جامعه - به مسئولین امر فراهم می کند. در این روز، مسئولین فرصت می یابند با فراغت از پیچ و تاب های عالم مدیریت، دقایق یا ساعاتی کنار دغدغه مندی هایِ از کف برخواسته دانشجویان نشسته و برای پاسخ به آن ها، وعده های تا حد امکان عملی خود را ارائه کنند. اگر این فلسفه ذاتی را از بزرگداشت روز ۱۶ آذر بستانیم، اساسا چیزی جز یک سالگشت و عرض تبریک های صوری به دانشجو باقی نخواهد ماند.

شخصیت های سیاسی، امسال هم از فرصت بزرگداشت روز دانشجو جهت حضور در دانشگاه و ارائه نقطه نظرات خود و البته استماع مطالبات دانشجویان بهره بردند. در این میان، حضور «غلامسحین محسنی اژه ای» در مقام یک چهره حاکمیتی، در میان دانشجویان دانشگاه شریف، تحسین های فراوانی را متوجه خود ساخت. هر چند به نظر می‌رسد، حضور در متن مطالبات، باید بیشتر از پیش از سوی مسئولین قضایی کشور مورد توجه قرار بگیرد اما همین گام اژه ای می تواند فتح باب مبارکی در جهت حرکت به سوی این مهم باشد.

به اذعان ناظران منصف، دیدار اژه ای با دانشجویان، دیداری صمیمی و تعاملی بود. حتی معاون اول قوه قضاییه در واکنش به سوت و هوی برخی دانشجویان - که البته چنین شوری آن هم در روز دانشجو جای خرده گیری ندارد - مانند خودشان با مطایبه‌گری خاصی اقدام به «سوت زدن» کرد.  

در کنار این، آیت الله «صادق آملی لاریجانی»  رئیس دستگاه قضا روز گذشته ۲۱ آذر با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی دیدار و گفتگو کرد. «حسین اخگرپور» دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، امروز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره این دیدار گفت: «این دیدار از ساعت ۹ صبح دیروز شروع شد. پس از اقامه نماز ظهر مجددا آغاز شد و تا ساعت ۵ ادامه داشت.»

وی درباره جزییات این نشست اظهار کرد: «از هر اتحادیه دانشجویی ۶ نفر در این جلسه حضور داشتند و سؤالات خود را مطرح کردند. رئیس قوه به تمامی سؤالات پاسخ دادند و از پیشنهادات نیز استقبال کردند.»

در این میان، هیچ خبری از مسئولین دولت تدبیر و امید در روز دانشجو نبود. مسئولین دولتی ترجیح دادند با تحریم خودخواسته و غیرمستقیم فضای دانشگاه، از پرسش های دانشجویان بر حذر بمانند. «حسن روحانی» هم برخلاف سیاق روسای جمهور در ایران که معمولا بنابر رسم نانوشته ای، هر ساله روز دانشجو را در دانشگاه های مستقر در پایتخت - به عنوان مراکز پر جوش و خروش تر دانشجویی - سپری می کنند، امسال ترجیح داد، روز دانشجو را تقریبا یک هفته زودتر، آن هم در حاشیه سفر استانی اش به سیستان و بلوچستان، با حضور در دانشگاه این استان گرامی بدارد.

از حسن روحانی که گذر کنیم، از دیگر مسئولین دولتی هم عملا خبری نبود. «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور هم ترجیح داد، روز دوشنبه ۲۰ آذر راهش را از دانشگاه به سمت خبرگزاری ایسنا - به عنوان خبرگزاری همسو با سیاست های دولت - کج کند.

به نظر می رسد، حسن روحانی و سیستم تحت امرش در قوه مجریه، اکنون که در دور دوم و آخر سیادت شان بر پاستور قرار گرفته اند، ‌دیگر دغدغه مندی چندانی برای پاسخگویی به افکار عمومی در خود احساس نمی کنند و عملا حضور در محافل خصوصی بر حضور در محافل عمومی ترجیح داده شده است. شاید بر اساس همین مصلحت هم باشد که نهاد ریاست جمهوری از یکم خرداد ماه امسال - یعنی تنها سه روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ - تاکنون ترجیح داده، نشست خبری دیگری برای رئیس جمهور برگزار نکند.   

نظر شما