شناسهٔ خبر: 142389 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نماینده پوتین: بشار اسد باید در انتخابات آتی سوریه شرکت داشته باشد

پوتین-اسد نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه تأکید کرد، "بشار اسد" باید امکان شرکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری سوریه را داشته باشد و ملت سوریه در مورد سرنوشت او تصمیم بگیرد.

به گزارش «نماینده»، "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در مصاحبه با آژانس خبری «بلومبرگ» گفته است که ضرورت دارد این امکان به "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه داده شود تا در انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور شرکت کند.

لاورنتیف در این مصاحبه که در جریان سفر رئیس جمهوری روسیه به آنکارا صورت گرفت، گفت: «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که بشار اسد نتواند در یک دور دیگر از انتخابات ریاست جمهوری در سوریه شرکت داشته باشد. حضور یا عدم حضور در انتخابات، کاملاً به تصمیم خود او بستگی دارد».

نماینده ویژه "ولادیمیر پوتین" در امور سوریه افزود: «اظهارات شنیده‌شده از سوی برخی کشورهای غربی که گفته‌اند تنها در صورتی در اقدامات مربوط به بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت که بشار اسد در پست ریاست جمهوری نباشد و مخالفان سوری در رأس قدرت بوده و منافع آنها کاملاً در نظر گرفته شده باشد، برخوردی بسیار ساده‌لوحانه است».

این مقام روس با اشاره به اینکه، بر اساس ارزیابیهای صندوق بین المللی پول، بازسازی سوریه به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد، گفت: «با توجه به این رقم سنگین، چنین برخوردی اصلاً صحیح نیست. البته کشورهایی مانند روسیه، ایران، چین، هند و بسیاری دیگر، از هم‌اکنون برای مشارکت در بازسازی سوریه، اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی شرکتهای سوری نیز ممکن است در این زمینه همکاری کنند».

پیش از این، نشریه «نیویورکر» به‌نقل از برخی دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی نوشته بود که دولت آمریکا حاضر است با این مسئله موافقت کند که بشار اسد تا برگزاری دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در سال ۲۰۲۱، در رأس قدرت قرار داشته باشد.

اگر بتوان به این خبر اعتماد کرد، این تصمیم واشنگتن، کاملاً مغایر با اظهارات مکرر پیشین مقامات آمریکایی است که همواره می‌گفتند، در جریان حل‌وفصل سیاسی اوضاع در سوریه، اسد باید کنار گذاشته شود.

مقامات مسکو بارها اعلام کرده‌اند که سرنوشت بشار اسد باید تنها توسط مردم سوریه تعیین شود.

نظر شما