شناسهٔ خبر: 142319 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

صوفی، "فعال سیاسی اصلاح‌طلب" در گفت‌وگو با «نماینده»:

اصلاح طلبان مجبور به ائتلاف شدند

صوفی/2 فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان کاندیداهایی برایشان باقی نمانده بود که در لیست قرار دهند، در آن مقطع مجبور شدند که به ائتلاف تن دهند و با اصول‌گرایان معتدل ائتلاف کردند

ماهنامه«نماینده»- «علی صوفی» در سه دولت(دولت‌های دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات) استاندار بود. او در دولت اول اصلاحات استاندار گیلان شد و در دوره دوم از سوی رئیس‌جمهور اسبق به قوه مجریه دعوت شد تا به‌عنوان وزیر تعاون در دولت حضور یابد.

صوفی بعد از وزارت به اتاق تعاون مرکزی رفت و سه سال با عضویت در هیئت مدیره، فعالیت خود را ادامه داد. پس از صدور مجوز به حزب اتحاد ملت از سوی وزرات کشور، علی صوفی در شورای مرکزی این حزب حضور یافت و در انتخابات مجلس و شوراها نیز ارتباط نزدیک با بدنه تصمیم‌گیران شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشت.

متن زیر گفت‌وگو با علی صوفی «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» است:

*آقای عارف در دو گفت‌وگوی جداگانه بر عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان در انتخابات آینده تأکید کرد. شما به‌عنوان فعال سیاسی اصلاح‌طلب این احتمال را می‌دهید که جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۸ مستقل وارد صحنه شود و با اعتدال‌گرایان که نماد آن حزب اعتدال و توسعه است، ائتلاف نکند؟

به اعتقاد بنده، نظر آقای عارف معطوف به بعضی از اظهارنظرهایی که توسط بعضی از دوستان اصلاح‌طلب صورت گرفته  بود، اتخاذ شد. بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ از علی لاریجانی حمایت می‌کنند درصورتی‌که آقای عارف در سال ۹۲ همراه با حسن روحانی در عرصه انتخابات حضور داشت و جهانگیری نیز در سال ۹۶ کاندیدای انتخاب شده بود؛ بنابراین با وجود این دو کاندیدای بالفعل و کاندیداهای دیگر که بالقوه هستند، به‌نظرم، محمدرضا عارف در پاسخ به این مسائل مطرح شده چنین موضوعی را مطرح کرد.

*اما خطاب «عارف» انتخابات سال ۹۸ بود نه انتخابات ۱۴۰۰، ضمن اینکه برخی از اصلاح‌طلبان مجلس همچون مصطفی کواکبیان و علیرضا رحیمی(اعضای فراکسیون امید) از ائتلاف با اعتدال‌گرایان انتقاد و تصریح کردند: «تجربه تلخ ائتلاف در انتخابات مجلس دهم به‌خصوص در تهران باعث شد که این احتمال وجود داشته باشد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با هیچ گروه و جناح دیگری ائتلاف نکنند.»آیا اصلاح‌طلبان حاضر خواهند شد با اعتدال و توسعه ائتلاف نکنند؟

ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان در انتخابات مجلس تجربه‌ای بود که با توجه به شرایط خاصی که برای اصلاح‌طلبان پیش آمده بود و دیگر کاندیداهایی برایشان باقی نمانده بود که در لیست قرار دهند، صورت گرفت؛ بنابراین در آن مقطع مجبور شدند که به ائتلاف تن دهند و با اصول‌گرایان معتدل ائتلاف کردند و در تهران نماد آن وجود دو کاندیدا در جمع ۳۰ نفره بود. در همین راستا تعاملاتی هم در بستن فهرست انتخابات با حزب اعتدال و توسعه شکل گرفته بود، حتی در لیست‌های سراسری نیز همین روال طی شده بود به‌طوری که در بعضی از حوزه‌های انتخاباتی ما از کاندیداهای غیر اصلاح‌طلب در مقابل کاندیداهای رقیب حمایت کردیم.

*انتقاد اصلاح‌طلبان اما به کنش و واکنش کاندیداهای اعتدال‌گرا در مجلس برمی‌گردد، به اعتقاد آنها از آنجا که اعتدال‌گرایان در مجلس مسیر خود را با فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان جدا کردند، باید در انتخابات مجلس آینده تجدید نظر صورت گیرد...

بله؛ در مجلس اتفاقی که افتاد این بود «آنهایی که از فهرست امید وارد مجلس شدند همه تحت قالب یک فراکسیون متشکل نشدند»، عده‌ای جدا شدند و عده‌ای هم بر عهد و پیمان لیست امید پایبند بودند و فراکسیون امید را تشکیل دادند که یکی از این افراد «مصطفی کواکبیان» است که در فراکسیون امید حضور دارد. البته این اقدام چالشی بود که پیش آمد و تردیدهایی را به‌وجود آورد که شکل عملی که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ اعمال کردند باید درآن تجدید نظر صورت گیرد. البته معنای آن کناره‌گیری حزب اعتدال و توسعه نیست.

*چرا به منزله کناره‌گیری حزب اعتدال و توسعه نیست؟

چون مواضع حزب اعتدال و توسعه به اصلاح‌طلبان می‌خورد و هیچ وقت هم از طرف دبیرکل یا از سوی تشکیلات صحبتی مبنی بر حضور مستقل و جداگانه آنها مطرح نشده است.

*آقای صوفی شما مواضع حزب «اعتدال و توسعه» را نزدیک به جریان اصلاح‌طلب می‌دانید اما برخی از اعتدال‌گرایان براین باورند که «در عصر اعتدال اصلاح‌طلبان نیاز به ائتلاف با اعتدال‌گرایان دارند» از سوی دیگر یک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم اعلام کرد: «ساختمان ما جدا از اصلاح‌طلبان است اما یک مسیر را دنبال خواهیم کرد» به نظر شما آیا اصلاح طلبان برای پیروزی نیازمند ائتلاف با اعتدال‌گرایان هستند؟

به‌اعتقاد بنده همه افراد در حزب اعتدال و توسعه یک جور نمی‌اندیشند، بعضی همین موضوعی که مطرح کردید را نمایندگی می‌کنند و بعضی دیگر اصلاً این‌گونه نمی‌اندیشند. شاید بگویند اصلاح‌طلبان به ما نیاز دارند اما هیچ وقت نمی‌گویند ما به اصلاح‌طلبان نیاز نداریم. معتقدم برای اصلاح‌طلبان همان حرف آقای عارف و کواکبیان مهم است و آن اینکه باید در انتخابات هویت اصلاح‌طلبی خود را حفظ کنند، اگر هم ائتلافی انجام دهند باید با حفظ همین اولویت باشد.

*پس به اعتقا شما اگر هم می‌خواهد ائتلافی شکل گیرد باید در روند آن تجدید نظر کرد تا رویکردهای گذشته تکرار نشود

ائتلاف‌هایی که صورت گرفت اسم ائتلاف داشت ولی قوائد ائتلاف در آن رعایت نشد بنابراین حتی این احتمال می‌رود ائتلاف صورت گیرد اما با حفظ قوائد ائتلاف.ائتلاف یک روال معمولی است در عرصه سیاست داخلی کشورها و معمولاً احزاب مختلف در نظام پارلمانی با هم ائتلاف می‌کنند و چاره‌ای جزء ائتلاف ندارند بنابراین ائتلاف مذموم نیست؛ ائتلاف‌هایی که صورت گرفت اسم ائتلاف داشت ولی قوائد ائتلاف در آن رعایت نشد بنابراین حتی این احتمال می‌رود ائتلاف صورت گیرد اما با حفظ قوائد ائتلاف.

*با این اوضاف احتمال می‌دهید حزب اعتدال برای انتخابات سال ۹۸ در شورای عالی سیاستگذرای اصلاح طلبان شرکت کند؟

بله؛ من احتمال می‌دهم.

نظر شما