شناسهٔ خبر: 142310 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی در صحن مجلس:

اگر کشورهای عربی حساب خود را از آمریکا جدا نکنند ملت‌ها را مقابل خود خواهند دید

علی لاریجانی/2 رئیس‌ مجلس شورای اسلامی گفت:‌ هیچ یک از اقدامات روزهای اخیر به اندازه اقدام ناشیانه رئیس‌جمهور آمریکا در جابه‌جایی سفارت این کشور در فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را جریحه‌دار نکرد.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه ۱۹ ‌آذر)، اظهار داشت:‌ در روزهای اخیر در میان حوادث متعددی که در سطح منطقه و بین‌الملل رخ داد، هیچ یک به اندازه اقدام ناشیانه رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دستور جابه‌جایی سفارت این کشور در فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را آزرده نکرد.

وی افزود: حتی کشورهای دوست آمریکا نیز این اقدام ناپسند و غیرعقلانی را تقبیح کردند و کشورهای اسلامی در مقابل این تصمیم موضع‌گیری کردند.

وی اظهار داشت: هیچ یک از رؤسای جمهور گذشته آمریکا چنین رفتار ناشایستی نداشتند اما رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پس از تماس تلفنی با چند تن از رؤسای کشورهای عربی با گستاخی به چنین عملی دست زد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این کار در چارچوب تعریفی سامان یافته است که از قبل با برخی کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی عادی کردن روابط با این رژیم و به فراموشی سپردن ماجرای غم‌انگیز ملت فلسطین هماهنگی صورت گرفته است که اگر چنین باشد، ‌ این کشورها تمام حیثیت خود را برای هیچ حراج کرده‌اند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم چنین اخباری را باور کنیم اما محاسبات ساده‌ای نشان می‌دهد آمریکا در این ماجرا چه فضاحتی ایجاد کرده و اگر کشورهای اسلامی و عربی حساب خود را جدا نکنند از حیثیت خود چیزی باقی نخواهند گذاشت و ملت‌های مسلمان را در مقابل خود خواهند دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا در مناقصات سیاسی که در منطقه داشت و با سر و صدا بر خلاف مواضع دوره تبلیغات انتخاباتی خود حرف‌های جدید سر داد در ازای آن حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از اموال منطقه را به جیب زد و با کمال وقاحت اعلام کرد وقتی سعودی‌ها و برخی کشورها قول پول را در این حد به ما دادند در جلسه آنها حضور یافتند و حتی اخیراً از کشور بحرین هم نگذشت و با پررویی در توئیت خود اعلام کرد پول خوبی از فروش سلاح به این کشور بدست آوردیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نتیجه بذل و بخشش کشورهای منطقه را آمریکا اینگونه پاسخ داد پول را از آنها گرفت اما همه آرمان‌های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد.

وی افزود: در این ماجرا جدا از حماقت آمریکا بیشترین خسارت را این کشورها دادند چرا اگر بدون اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی کرده است که نشان‌دهنده کمال بی‌اعتمادی آمریکا به این کشورها است.  

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ این اقدام یادآور سخنان چند دهه قبل کیسینجر است که گفته بود ارزش منابع نفتی کشورهای عربی برای ما خیلی بیشتر از خود آنها است.  

لاریجانی خاطرنشان کرد: علی‌القاعده در چنین فرضی باید در رفتار این کشورها آثاری از تنبه دیده شود که دولت و ملت خود را اینقدر تحقیر نکنند. اگر در آینده چرخشی در رفتار آنان دیده شود آثاری از غیرت دینی و ملی را می‌توان مشاهده کرد.  

وی ادامه داد: اما اگر با اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی را صورت داده است که اوج فلاکت سیاسی این کشورها است و این مسئله‌ای نیست که از ذهن ملت‌های مسلمان به ویژه فلسطینیان مظلوم محو شود. نسبت این ماجرا برای آنان ابدی خواهد بود.  

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما امیدواریم همانگونه که این کشورها در این روزها موضع گرفته‌اند بدون اطلاع آنان باشد و همه کشورهای مسلمانان مخالف اقدام آمریکا باشند ولی بپذیرند که خسارت عمده را آنان کرده‌اند و بیشترین ضربه را اقدامات آنان بر پیکر جامعه اسلامی زده است.  

لاریجانی خاطرنشان کرد: حال انتظار از کشورهای اسلامی به ویژه این کشورها موضع یکپارچه علیه آمریکا داشته باشند و اقدامات عملی علیه آمریکا اتخاذ کنند تا ایالات متحده دیگر هوس رفتاری ارباب و رعیتی با آنان نداشته باشد.  

وی افزود: انتظار حداقلی ملت‌های مسلمان در مقابل این گستاخی آمریکا این است که روابط سیاسی با این کشور را تعلیق کنند تا آقای ترامپ بعد رفتار تحقیرآمیز نسبت به مسلمانان را درک کند و اگر همت بلندتری دارند روابط تجاری خود با آمریکا را متوقف کنند تا این رئیس‌جمهور متقلب تاجرمسلک بفهمد با حیثیت مسلمانان نمی‌تواند تجارت کند.  

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کنفرانس وزرای کشورهای عربی در حد اعلام مواضع اقدامی صورت گرفت اما اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه تنها در تاریخ به بی‌عرضگی در یک حادثه مهم متهم می‌شوند که ایالات متحده را گستاخ‌تر خواهند کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته ملت غیور و شجاع فلسطین راه خود را یافته‌اند و رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با آمریکا و چند کشور زبون منطقه صورت‌مسئله را عوض کند و برای مردم فلسطین جانمایی جدیدی در سرزمین‌های دیگر داشته باشد.  

وی افزود: سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و خداوند مکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را به ذلت آنان بدل خواهد کرد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله در استان‌های مختلف کشور از جمله کرمان، ‌اظهار داشت: این حادثه برای همه تأثربرانگیز بود وا ز کمسیون عمران خواسته شد تا رسیدگی لازم را داشته باشد و به مجلس گزارش دهد و در دستور مجلس نیز طرحی برای حمایت از آسیب‌دیدگان زلزله قرار دارد که سریع‌تر به آن رسیدگی خواهد شد.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: به خانواده کوهنوردانی که در حادثه اخیر جان خود را از دست داده‌اند تسلیت عرض می‌کنیم و لازم است پیروزی‌های اخیر  ورزشکاران عزیز را که قلوب ایرانیان را شاد کردند تبریک بگوییم.

نظر شما