شناسهٔ خبر: 142286 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مرگ خاوری؛ از شایعه تا واقعیت

خاوری از شب گذشته اخباری مبنی بر مرگ خاوری در کانادا در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما صحت این خبر هنوز مشخص نشده است.

به گزارش «نماینده»، اواسط مردادماه سال ۹۰ بود که رسانه‌ها از یک فساد مالی بزرگ در نظام بانکی خبر دادند.

خبری که عنوان می‌کرد گروهی به نام «آریا» به ریاست مه‌آفرید امیر خسروی اقدام به اختلاس بزرگ بانکی با رقم ۳ هزار میلیارد تومانی کرده‌اند.

بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه در شهریورماه همان سال، سعید رضا محمدی فرزند محمدحسین، رئیس بانک ملی کیش هم به جمع متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی پیوست و دستگیر شد.

جزئیات فرار خاوری از زیان سخنگوی دستگاه قضا

۶ مهرماه همان سال، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی و دادستان وقت کل کشور در حاشیه سفر به استان زنجان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شنیده شده خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران از کشور خارج شده و برخی از شایعات حکایت از فرار وی از کشور دارد، گفت: اینکه این فرد از کشور خارج شده صحت دارد.

وی  تصریح کرد: بنده در بررسی‌هایی که انجام دادم ۲ نامه از این شخص به دستم رسید که در یکی سخن از استعفا و قطع همکاری شده بود و در نامه دوم کاملاً موضوع متفاوت بوده و صحبت از بازگشت وی به ایران و دیدار با همکارانش بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: زمان بلیت بازگشت خاوری روز پنج‌شنبه بوده است که با توجه به اینکه این فرد عنوان کرده به زودی به ایران باز می‌گردد باید منتظر ماند و دید که نتیجه چه می‌شود.

وی تصریح کرد: ا گر او به هر دلیلی به کشور بازنگردد اتهاماتی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده متوجه او می‌شود و شایعاتی که امروز وجود دارد واقعی جلوه می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: با توجه به این مسائل به نفع خاوری است که به کشور بازگردد و احیانا از خود دفاع کند.

«وانتد قرمز» سراج برای خاوری

رسیدگی‌ به این پرونده ادامه داشت تا سرانجام در ۲۱ خردادماه سال ۹۱ خبر «وانتد قرمز» سراج برای خاوری منتشر شد.

ناصر سراج، قاضی وقت پرونده فساد ۳ هزار میلیارد در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره درخواست «وانتد قرمز» برای مدیرعامل فراری بانک ملی ایران گفت: معنی این درخواست این است که در هر نقطه‌ای که خاوری حضور داشته باشد و اینترپل نیز باشد این فرد دستگیر خواهد شد.

محاکمه خاوری به صورت غیابی

تحقیقات ادامه داشت تا اینکه در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۹۲، سخنگوی دستگاه قضایی در پنجاه و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به رسیدگی به غیابی به پرونده خاوری گفت: پرونده ایشان خیلی وقت است که در دادگاه قرار دارد و تقریباً قرار بود که قاضی سراج رسیدگی به آن را آغاز کند.

وی افزود: ما از بازگشت وی و تحویل خاوری از سوی مدعیان مبارزه با فساد مأیوس شده‌ایم و با توجه به اینکه مسئولیت قاضی سراج تغییر کرده، باید ببینیم که وی با حکم ویژه می‌تواند به این پرونده رسیدگی کند یا اینکه باید قاضی پرونده را تغییر دهیم.

در نهایت پس از گذشت شش سال از فرار خاوری و تلاش‌های بی نتیجه مسئولان برای بازگرداندن وی به کشور، ۳۰ آبان ماه سال جاری این متهم فراری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و پولی و بانکی کشوربه صورت غیابی محاکمه شد.

مرگ خاوری، از شایعه تا واقعیت

اما نکته جالب توجه اینجاست که پس از گذشت حدود ۱۸ روز از برگزاری دادگاه غیابی خاوری، از شب گذشته اخباری مبنی بر مرگ این متهم فراری در کانادا منتشر و عنوان شده که بر اساس اعلام پلیس کاندا، جسد وی حوالی منزل شخصی‌اش در سان کرست از منطقه بردیل پت شناسایی شده است.

این در حالی است که تا این لحظه خبر مرگ و یا به نقل از برخی رسانه‌ها قتل خاوری از سوی هیچ کدام از مراجع رسمی تأیید نشده و اصلاً معلوم نیست این شایعه از کجا نشأت گرفته است.

بدون شک اگر این خبر صحت داشته باشد قطعاً دستگاه دیپلماسی کشور از آن مطلع خواهد شد.

نظر شما