شناسهٔ خبر: 142279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ترامپ: برجام فاجعه‌ای تمام عیار است

ترامپ43 رئیس جمهور آمریکا گفت: «برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی، من اخیراً از تأیید فاجعه‌ای موسوم به توافق هسته‌ای ایران خودداری کردم. فاجعه‌ای تمام عیار!»

به گزارش «نماینده»، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در فلوریدا درباره مسائل مختلف اظهار نظر کرد.  

وی ادعا کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق شده سیاستمداران را شکست داده و جنبش مردم را روی کار بیاورد. او همچنین بار دیگر به رسانه‌های آمریکا از جمله سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی‌ نیوز حمله کرد.  

ترامپ مدعی شد که از زمان ورود به کاخ سفید توانسته شرکت‌های آمریکایی را به این کشور بازگرداند و مشاغل جدید ایجاد کند و شاخص‌های اعتماد مشتری و رشد اقتصادی اکنون در رقم بی‌سابقه‌ای قرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از توافق‌های چند جانبه آمریکا با کشورها انتقاد کرد و گفت خواستار عقد توافق‌های مستقیم با کشورها است.  

ترامپ گفت: «ما در حال عقد توافق‌های تکی با کشورها هستیم. وقتی شما وارد توافق با ۱۲ یا ۲۲ یا ۱۸ کشور می‌شوید، گیر می‌افتید. مثل تار عنکبوت است.»

او ضافه کرد: «وقتی که شما با یک کشور توافق داشته باشیم، اگر با ما درست رفتار نکنند برایشان چیزی به نام فسخ‌نامه می‌فرستیم.»

وی گفت: «داعش، در حال تجربه شکست‌های سنگین پیاپی است.  ما نه تنها این قاتلان وحشی را شکست می‌دهیم، نمی‌خواهیم که آنها اینجا بیایند.   آنها به برخی از کشورها برمی‌گردند. ولی ما بازگشت آنها را دشوار کرده‌ایم.  نمی‌خواهیم اجازه ورود کسانی به کشورمان بدهیم را که کشورمان را نابود می‌کنند.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: «من اخیراً آمریکا را از برنامه سازمان ملل برای نظارت جهانی بر سیاست‌های پناهندگان و مهاجران خارج کردم.  آنها برنامه‌ای برای برداشتن مرزها دارند. من اخیراً درباره آن شنیدم، گفتم یعنی چه؟ گفتند هیچ مرزی در کار نیست، همه می‌توانند وارد شوند.»

ترامپ گفت: اگر شما ناراحت نمی‌شوید، من آن برنامه را رد کردم. به آنها گفتم ما نه تنها برنامه بدون مرز شما را نمی‌خواهیم خواستار قوی‌ترین مرزهایی هستیم که دیده‌اید.  آمریکا کشور دارای حاکمیت است. ما خودمان قوانین مهاجرتمان را تعیین می‌کنیم. به حرف‌های بورکرات‌های خارجی گوش نمی‌دهیم. به حرفهای کشور دیگر گوش نمی‌دهیم تا بگویند چطور باید سیاست‌های مهاجرتی‌مان را پیش ببریم.»

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی بار دیگر به انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) پرداخت و آن را «فاجعه‌ای تمام‌عیار» توصیف کرد.  

وی گفت: «برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی، من اخیراً از تأیید فاجعه‌ای موسوم به توافق هسته‌ای ایران خودداری کردم. فاجعه‌ای تمام عیار!»

ترامپ در ادامه گفت: «ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم. اما حالا نکته اینجا است. ما ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به آنها دادیم!   این پول نقد آنقدر زیاد بود که آنها مجبور شدند از کشورهای دیگر کمک بگیرند، چون ما به اندازه کافی پول نقد نداشتیم.»

ترامپ گفت: «در واشنگتن دی‌سی، آنها هواپیماها را با پول نقد پر کردند. باورتان می‌شود، رئیس‌جمهوری همچین قدرتی داشته باشد؟ من نمی‌خواهم هرگز این را امتحان کنم.»

 رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «باورتان می‌شود رئیس‌جمهور این قدرت را داشته باشد که بوشل‌های پر از پول نقد را برای ایران بفرستد؟   ۱.۸ میلیارد دلار را احتمالاً برای آزادی گروگان‌ها فرستادند. خیلی غم‌انگیز است. ما این کار را انجام نمی‌دهیم. ما این کار را دیگر انجام نمی‌دهیم.»

نظر شما