شناسهٔ خبر: 142249 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

مشکلات زیادی گریبان‌گیر زلزله‌زدگان کرمانشاه است

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه«در کرمانشاه زلزله آمد و هنوز هم مشکلاتی گریبان گیر زلزله زدگان است، اظهارداشت: متاسفانه علی رغم اینکه ما مردمی دلسوزی داریم، در مدیریت مشکل داریم.

به گزارش «نماینده»، جلال ملکی در پاسخ به اینکه اگر در کشور زلزله بیاید، چه کسانی مسئول حل مشکلات زلزله زدگان هستند، می‌گوید: «زلزله یک بحران است. یکی از سنگین‌ترین بحران‌هایی است که بشر با آن مواجه است. حتی مردم عادی در حد یک کنسرو کمک می‌کنند. نیروهای نظامی که شاید وظیفه اصلیشان نباشد کمک می‌کنند. در آن مقطع نمی‌توان گفت: وظیفه کیست؟ ولی آن‌هایی که وظیفه اصلیشان است باید بیایند. به عنوان مثال ستاد بحران باید تشکیل شود و فقط یک ستاد با یک رئیس و تعدادی پرسنل نیست. درست است ستادی به نام ستاد بحران است، ولی فکر می‌کنند سیل، زلزله و یا آتش نشانی رخ داد فقط و فقط این‌ها باید بیایند. نه اینطور نیست.»

ملکی به تجربه‌ای که در مدیریت بحران پلاسکو داشتند اشاره می‌کند و می‌گوید: «در پلاسکو تجربه خوبی داشتیم. این طور نیست که فقط یک نفر مدیر شود، کارگروه و هیئت مدیریه‌ای از بالاترین مقام‌های نهادها تشکیل می‌شود و همه وهمه در یک کارگروه سی یا چهل نفره جمع می‌شوند و این می‌شود مدیریت بحران؛ بنابراین همه این‌ها باید نیروها و سازمان‌شان در کار دخیل باشد.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی به زلزله کرمانشاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در کرمانشاه زلزله آمد و هنوز هم مشکلاتی گریبان گیر زلزله زدگان است. متاسفانه علی رغم اینکه ما مردمی دلسوزی داریم، در مدیریت مشکل داریم، این مدیریت می‌تواند مدیریت بحران و امداد رسانی باشد، می‌تواند مدیریت بحران توزیع لوازم باشد.»

جلال ملکی در ادامه می‌گوید: «من متاسفانه نتوانستم در محل حادثه کرمانشاه حاضر شوم، اما کمک‌های مردمی جمع و ارسال کردیم. دوستانی که رفته بودند می‌شنیدیم از آن‌ها که می‌گفتند خانواده‌ای ۵ تا چادر گرفته و خانواده‌ای هنوز چادر نگرفته است. هموطنی بوده، روزی ۱۰ تا کنسرو می‌گرفته و یک نفر دیگر هیچ چیزی نصیبش نمی‌شده! یعنی در زلزله کرمانشاه هم در مدیریت توزیع و هم در مدیریت امدادرسانی مشکلاتی وجود داشته است.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پایان می‌گوید: «مشکلات زلزله زدگان نشان می‌دهد مدیریت صحیح تقسیم کار به معنای واقعی وجود نداشته است. زیرا که متاسفانه هر شخصی می‌خواهد خودش مدیر باشد، هر کسی سعی می‌کند تیم خودش را وارد میدان کند. در حالی که اگر مدیریت واحد بالقوه‌ای شکل بگیرد، یعنی اینکه مدیریت بحرانی شکل بگیرد، شب به شب یا روز به روز جلسه تشکیل بدهند تصمیماتی اتخاذ شود، تقسیم کار صورت بگیرد و اطلاع رسانی شود به نتیجه بهتری خواهند رسید.»

نظر شما