شناسهٔ خبر: 142195 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد

رهبر در شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان مطرح کرد؛

لزوم نامگذاری هفته ای به نام دانشجویان شهید مدافع حرم در سالروز ۱۶ آذر

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه ۱۶ آذر نماد تاریخی استکبارستیزی دانشجوی ایرانی است، بر لزوم نامگذاری هفته ای به نام دانشجویان شهید مدافع حرم تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، فرهاد رهبر در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، با تبریک فرارسیدن روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد دانشجویان در اعتراض به ورود ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا و نماینده استکبار به ایران قیام کردند. قرار بود در این روز نیکسون به دانشگاه تهران بیاید و به او دکترای افتخاری داده شود اما در آن سال دانشجویان با بصیرت و روحیه استکبارستیزی که داشتند مقابل این اقدام ایستادگی کردند و سه نفر از دانشجویان به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی با هدف مقابله با استکبار به درجه رفیع شهادت رسیدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس، حدود ۲۰۰ هزار شهید در مقابل آمریکا، اروپا و دیگر کشورها که تمام قد پشت عراق ایستاده بودند، مقابله کردند. مهمتر از آن امروز شاهد آن هستیم که شهدای مدافع حرم در مقابل که ایستاده‌اند. به راستی داعش را چه کسی حمایت می‌کند و دست‌پروده کدام قدرت است؟ کسی تردید دارد که آمریکا پشت سر داعش است؟

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی دارای حدود دو هزار شهید مدافع است، اظهار داشت: تقریبا ۵ درصد شهدای مدافع حرم دانشجو بودند و از این تعداد ۶۰ شهید مدافع حرم متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: این به معنای آن است که ما در این سالها ۱۶ آذرهای متعددی را پشت سر گذاشتیم و شهدای دانشجویی که در مقابل استکبار و آمریکا ایستادند کمتر به آنان توجه شده است. سه شهید دانشجو در سال ۳۲ مقابل آمریکا و زمانی که نیکسون نماینده آمریکا به ایران آمده بود، ایستادند و امروز شهدای مدافع حرم در مقابل داعش که مانند نیکسون نماینده آمریکاست، می ایستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آیا جا ندارد روزی مانند ۱۶ آذر یا هفته‌ای به نام دانشجویان شهید مدافع حرم تعلق بگیرد و از زحمات آنان مانند شهدای ۱۶ آذر قدردانی شود؟ گفت: آیا از روحیه استکبارستیزی که امروز در بین دانشجویان به‌وجود آمده، نباید قدردانی کنیم؟ قطعا باید قدردانی شود، وظیفه بنده است، من قصور کردم و قاعدتا باید زحمات این دانشجویان و خونی که ریخته شده را قدر بدانیم.

وی یادآور شد: هفته گذشته پیروزی بر داعش را جشن گرفتیم، ۱۶ آذر ۱۳۳۲ آمریکا در مرز خودمان و در داخل کشورمان کودتا می کرد و ما در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ داخل کشور با استکبار جنگیدیم اما امروز به برکت خون این شهدا و انقلاب اسلامی ما کیلومترها دشمن را از مرزمان دور کردیم و با آن می جنگیم، اگر شهدای مدافع حرم نبودند ما باید پشت در خانه هایمان با آمریکا و داعش می جنگیدیم.

دکتر فرهاد رهبر با بیان اینکه شهدای مدافع حرم، دشمن را کیلومترها دورتر معطل کردند، اظهار داشت: رشادت های مدافعان حرم جای تقدیر و تشکر دارد و در غیر این صورت همه ما درگیر بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه تهران سال ۳۲ در داخل دانشگاه تهران با نماینده آمریکا مقابله کردند و امروز نماینده آمریکا، داعش است و مدافعان حرم هزاران کیلومتر دورتر از مرزها با آنها مقابله می کنند، بر اثر همین رشادت هاست که امروز دشمن را نمی بینیم، در صورتی که آن زمان دشمن کنار گوشمان بود ...

فرهاد رهبر با اظهار خرسندی از اینکه امروز دانشجویانی داریم که تمام قد مقابل دشمن ایستاده و در صف مقابله با آن هستند، روز ۱۶ آذر را به دانشجویان تبریک گفت و یاد شهدای این روز را گرامی داشت.

وی تاکید کرد: این دانشجویان بودند که با روحیه استکبارستیزی خود، مردم را نسبت به خصم و شیطان بزرگ آگاه کرده و این آگاهی امروز در خون دانشجویان تسری پیدا کرده است.

آموزش در مقاطع کاردانی و کارشناسی باید به سمت مهارت آموزی برود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آموزش در مقاطع کاردانی و کارشناسی باید به سمت مهارت آموزی برود، گفت: هر واحد باید تلاش کند رشته ها و دانشجویانی که نیازمند مهارت آموزی هستند را شناسایی کرده و متناسب با نیازهای منطقه مهارت ها را آموزش دهد.

وی با بیان اینکه در تحصیلات تکمیلی هم باید به سمت ایجاد رشته های بین رشته ای برویم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال گسترش رشته ها در واحدهاست، اما تاکنون به صورت سنتی رشته هایی داشتیم و واحدها به دنبال برگزاری این رشته ها بودند، اما با توجه به اینکه نیاز امروز کشور متفاوت و مشکلات چندوجهی شده، باید آموزش ها هم چندوجهی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بتوانیم رشته های بین رشته ای را گسترش دهیم، در جذب دانشجو موفق خواهیم بود و می توانیم حرف اول و آخر را بزنیم.

فرهاد رهبر همچنین با توجه به فعالیت های مدارس سما گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ۶۰۰ واحد سما در سراسر کشور دارد که با توجه به نرخ رشد جمعیت، اکنون جمعیت به سمت مدارس و دبیرستان ها پیش می رود و ما باید به کیفیت آموزش در مدارس سما تمرکز کرده و از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: مردم حاضرند برای کیفیت آموزشی فرزندانشان هزینه کنند، به عنوان مثال یک خانواده برای دوره دبستان فرزند خود ۱۰ میلیون تومان هزینه می کند، در صورتی که تحصیل در دوره کارشناسی بسیار کمتر از این میزان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ها و کارگاه های واحدهای دانشگاهی می تواند در اختیار واحدهای سما قرار گیرد و اینگونه نیست که فکر کنیم "سما" فرزند دانشگاه آزاد اسلامی است، بلکه با توجه به نوع فعالیت خود که تربیت دانش آموزان است، به نوعی می تواند مادر دانشگاه باشد.

وی با طرح این پرسش که دانشگاه هایی شبیه دانشگاه آزاد اسلامی چگونه در دنیا مدیریت می شوند، گفت: باید این موضوع را بررسی کرد که در دانشگاه های غیردولتی جهان چه میزان از منابع آنها درآمد شهریه ای است و سهم گرنت پژوهشی که استادان جذب می کنند، سهم خیران و سایر منابع چقدر است، به عنوان نمونه دانشگاه هاروارد ۴۰ میلیارد تومان معادل بودجه کشور ما بودجه سالانه دارد در صورتی که تعداد دانشجویان آنها در حد و اندازه ما نیست، اما استادان هاروارد توانسته اند با صنعت ارتباط برقرار کنند و درآمدزایی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر در این دانشگاه ها هر استاد نتواند طی ۳ یا ۴ سال گرند پژوهشی از صنعت بگیرد، عذر او را می خواهند و اگر ما می خواهیم "دانشگاه حل مسئله محور" باشیم باید پل ارتباطی با صنعت ایجاد کنیم و این امر باید با پشتیبانی دانشگاه صورت گیرد.

وی افزود: متاسفانه اکنون وضعیت به گونه ای است که یک استاد به خودش زحمت نمی دهد که به شهرک های صنعتی و مراکز تولیدی برود و گرنت پژوهشی جذب کند چرا که استاد ما خیالش راحت است که دانشجو پشت در ایستاده است. در صورتی که در کشورهای دیگر یک محقق دانشگاهی با پشتوانه دانشگاه گرند پژوهشی می گیرد و نیاز صنعت را برطرف می کند. استادان ما هم باید گرنت بیاورند اما باید ببینیم که اساتید تا چه حد خودشان را با این موضوع وفق داده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۲۰ هزار فارغ التحصیل دکتری در کشور بیکار هستند، تصریح کرد: اگر از دانشجویان دکتری سوال کنیم چه تعداد از آنها می خواهند عضو هیات علمی شوند؟ می بینیم که بسیاری از آنها با این نیت به مقطع دکتری آمده اند که عضو هیات علمی شوند و این یعنی آموزش برای آموزش شده است.

وی افزود: یکی از واحدهای دانشگاه ۱۵ سال است که ساختمانی ساخته، اما هنوز در آن را هم باز نکرده، با این حال بازهم می خواهد ساختمان بسازد چرا که می گویند پول آن را سازمان مرکزی می دهد. این در حالی است که سرانه کل کشور ۱۲ مترمربع است ولی در دانشگاه آزاد اسلامی این سرانه ۱۲.۷ مترمربع است و تعداد دانشجویان ما هم در حال کاهش است.

فرهاد رهبر در ادامه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با اینکه خصوصی است اما دولتی تر از مراکز دولتی کار می کند و کارآمدی آن همچون مراکز خصوصی نیست.

وی افزود: اینکه در گذشته چه رویه ای وجود داشته را کار نداریم، گذشتگان زحمت کشیده اند و دانشگاه را به اینجا رسانده اند و روند کنونی که با آن مواجه هستیم، به دلیل کاهش جمعیت دانشجویی است، به طوری که بسیاری از دانشگاه های دولتی امسال سه بار تکمیل ظرفیت اعلام کرده اند. با این وصف که این دانشگاه ها به صورت رایگان دانشجو می پذیرند، چگونه می توانیم با دریافت شهریه، دانشجو جذب کنیم؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه صرفه جویی در هزینه ها و تلاش برای کسب درآمد غیر شهریه ای با بکارگیری اعضای هیات علمی باید در دستورکار همه واحدها قرار گیرد، گفت: برنامه ریزی برای حل مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش جهادی برطرف خواهد شد.

فرهاد رهبر با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: تفکر و فرهنگ اسلامی، ایمان، اخلاق و همدلی باید در میان استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی موج بزند و این موضوعی است که از کلاس درس شروع می شود و استادان الگوی دانشجویان هستند.

وی افزود: موضوع فرهنگ ساختاری نیست، بلکه نیاز به برنامه ریزی دارد. یک کارمند نمی تواند در دانشگاه موج فرهنگی ایجاد کند، بلکه استادان، پیام آوران و سفیران فرهنگی در دانشگاه هستند و اخلاق و پژوهش در مرحله اول آموزش قرار دارد که متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی کمتر به آن توجه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: هر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یک معاون فرهنگی است و اگر به این نقطه رسیدیم، می توانیم ادعا کنیم که اسلامی هستیم.

منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد

نظر شما