شناسهٔ خبر: 142191 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت الله یزدی:

شورای نگهبان سیاسی‌کاری نمی‌کند/ اعتبار هر حکومتی به دستگاه قضایی است

آیت الله یزدی/2 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: به عهده گرفتن منصب ولایت فقیه مانعی برای عهده‌دار شدن منصب مرجعیت نیست، مقام معظم رهبری تسلط زیادی بر ابواب فقهی دارند.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در دیدار جمعی از کارآموزان قضایی مرکز آموزش قوه قضائیه با اشاره به سالروز میلاد رسول اکرم (ص) اظهار کرد: این واقعه بزرگ‌ترین واقعه طول تاریخ بود و با میلاد رسول اکرم (ص) دستگاه جهان خلقت تکمیل شد.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی یک دستگاه حساس نظام جمهوری اسلامی و کار قضاوت یک کار مقدس است، پست‌ها در نظام حکومتی امانت هستند و انسان بر اساس آیات قرآن باید در ادای امانت تلاش کند و مسؤولیت‌های حکومتی مهم‌ترین امانات هستند.  

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: افرادی که پستی را می‌گیرند، باید اهلیت داشته باشند و هر کسی نمی‌تواند در یک نظام حکومتی پست بگیرد، افراد برای قاضی شدن باید اهلیت لازم را داشته باشند و پست قضاوت را نمی‌توان به هر کسی واگذار کرد.

یزدی آموزش‌های دوره‌ای برای قضات را ضروری دانست و تصریح کرد: تجربه قضاوت در یک شهر کوچک با تجربه قضاوت در شهر بزرگ متفاوت است، قضات باید فضای دادگاه‌ها را فضای آزادی قرار بدهند که هر دو طرف بتوانند حرف خود را بزنند و در نهایت بر اساس مقررات و قوانین قضاوت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: قضات نمی‌توانند بدون شنیدن حرف دو طرف رأی صادر کنند، رأی قضات بر اساس قوانین مدون است، بر اساس قانون اساسی، اگر در خصوص مسئله قانون وجود نداشت، قاضی ملزم است که در آن مسئله برای صدور رأی به فتوای یک مرجع تقلید مشهور استناد کند، به نظرم بر اساس مبانی فقهی، نظر مرجعی که حاکمیت دارد، بر مراجع دیگر مقدم‌تر است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در دوره فعالیتم در پست ریاست قوه قضائیه، تشکیلاتی برای گرفتن فتاوای مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی در شهر قم ایجاد کردم، این اقدام موجب شد که مراجع عظام تقلید، فتاوای بسیاری در زمینه مسائل مستحدثه و مسائل جدید صادر کنند.

یزدی تصریح کرد: به عهده گرفتن منصب ولایت فقیه مانعی برای عهده‌دار شدن منصب مرجعیت نیست، مقام معظم رهبری تسلط زیادی بر ابواب فقهی دارند و جلسات علمی با حضور ایشان به صورت مستمر برگزار می‌شود، فتاوای مقام معظم رهبری در بسیاری از موارد به فتاوای امام خمینی (ره) شباهت دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جذب طلاب حوزه به قوه قضائیه بر اساس قانون است و اعتقاد دارم که طلاب حوزه باید همیشه لباس روحانیت را بر تن داشته باشند.

یزدی با اشاره به شرط‌های لازم برای یک قاضی اظهار کرد: قاضی باید عدالت را رعایت کند، در شورای نگهبان نیز این مسئله مطرح است، این شورا سیاسی‌کاری نمی‌کند و عدالت شرط اصلی برای فقهای شورای نگهبان است و این فقها منصوب مقام معظم رهبری هستند.

وی ادامه داد: قضات نباید برای صدور رأی تنها به برگه‌های پرونده اکتفا کنند، بلکه باید سخنان دو طرف پرونده را با دقت گوش بدهند، قضات باید در صدور رأی تنها خداوند را در نظر بگیرند، آنها باید استقلال خود را حفظ و بر مبانی و قوانین تکیه کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: قضاوت در کلان‌شهرها که پرونده‌های میلیاردی وجود دارد، نسبت به قضاوت در شهرهای کوچک سخت است، همیشه فرد محکوم ناراضی است، قاضی زمانی که بر اساس حکم خدا قضاوت کرد، پس از صدور رأی نباید ناراحت باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتبار هر حکومتی به دستگاه قضایی و اعتبار این دستگاه به قضات و اعتبار یک قاضی هم به حکم دادن بر اساس عدالت است.  

نظر شما