شناسهٔ خبر: 142187 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتظارات اقتصادی از برجام برآورده نشده است

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال ۹۶ انتظار می‌رفت اتفاقات خوبی بعد از برجام رقم بخورد که هنوز تحقق نیافته است که البته لازم است در کنار این انتظارات موانع صادراتی هم برداشته شود.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه گفت: وضعیت کنونی تراز بازرگانی ما نشان می دهد که در ۸ ماهه سال ۹۶ وضعیت تراز بازرگانی ما ۴ میلیارد دلار منفی است.

وی افزود: حتما وزیر صنعت باید پاسخگو باشد و دلیل کاهش حجم صادرات ما باید توسط مدیران متولی بررسی شود زیرا اگر این وضعیت استمرار یابد این نگرانی وجود دارد که تراز منفی بخش بازرگانی به ۶ میلیارد دلار برسد.

پورابراهیمی بیان داشت: در سال ۹۶ انتظار می‌رفت اتفاقات خوبی بعد از برجام رقم بخورد که هنوز تحقق نیافته است که البته لازم است در کنار این انتظارات موانع صادراتی هم برداشته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مجلس چند نکته مورد توجه است گفت: وجود یک راهبرد اساسی در بخش بازرگانی در مجلس مورد توجه است.

وی افزود: در ۲ سال اخیر در مجلس یکی از موضوعات اساسی و مورد پیگیری ما این است که وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی را هم مدنظر قرار بگیرند در حالی که وزارت امور خارجه ما بیشتر دیپلماسی سیاسی را مدنظر دارد.

پورابراهیمی بیان داشت: البته با پیگیری های انجام شده اصلاح ساختار انجام شده و معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه ایجاد شده اگرچه نیازمند تحول اساسی در این بخش هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع تبیین بحث راهبردی ایران برای حضور در بازارهای جهانی بسیار مهم است. اما براساس گزارش های ما فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور آتش به اختیار عمل می‌کنند و حتی خودی را هم می‌زنند که به عنوان نمونه می‌توان به حضور فعالان اقتصادی با چنین وضعیتی در روسیه اشاره کرد که فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور عملیات انتحاری انجام می دهند و خودزنی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه تخریب بازارهای خارجی را به صادرکنندگان داد، افزود: یکی از عواملی که باعث شده وضعیت صادرات ما در خارج از کشور خوب نباشد عدم وجود یک راهبرد در این زمینه است که مسئولین دولتی و غیردولتی در این زمینه مسئول هستند.

پورابراهیمی بیان داشت: ما آماده هستیم در کمیسیون اقتصادی مبنای قانونی پیشنهادی بخش خصوصی و دولتی را برای تقویت صادرات و حضور در بازارهای جهانی تصویب کنیم.

وی با اشاره به مشوق های صادراتی اظهار داشت: متاسفانه به دلایل مختلف مشوق های صادراتی پرداخت نشده است که البته ناشی از محدودیت‌های بودجه‌ای دولت است.

پورابراهیمی گفت: اما بهرحال باید در این حوزه و پرداخت مشوق های صادراتی باید تحول جدی انجام شود و برای حل این موضوع راهکارهایی از سوی مجلس پیشنهاد شده است.

وی افزود: ما می‌خواهیم بحث جوایز صادراتی و مشوق های صادراتی ارتباط پیدا کند به میزان پرداخت‌هایی که فعال اقتصادی ما باید به گمرک و یا سازمان امور مالیاتی بپردازد تا مشوق‌ها از این طریق تحقق یابد و نیاز نباشد جوایز صادراتی در بودجه اختصاص یابد.

پورابراهیمی اظهار داشت: تامین منابع صادراتی یکی از دغدغه های صادرکنندگان است و ظرفیت‌هایی که در حوزه اقتصادی برای تامین منابع صادراتی وجود دارد از جمله نرخ تسهیلات بانکی متاسفانه بالاست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: کاهش نرخ تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود سپرده‌ها مورد توجه مجلس است و حتما این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد.

وی افزود: متوسط نرخ تامین مالی ۴ تا ۵ برابر سایر کشورها است و صادرکنندگان به این ترتیب قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند.

پورابراهیمی اظهار داشت: کاهش سود سپرده‌ها باید منجر به کاهش سود تسهیلات پرداختی شود و ما در مجلس حتما در این زمینه برای بانک مرکزی تصمیم گیری می‌کنیم.

نظر شما